Barry White Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Heisann, jeg (ikt-lærling) og min kollega (serviceelektronikk-lærling) jobber i en kommune på IT-avdelinga. Begge har 243 000 lønn fordelt over to år, der prosentene av den går opp hvert halvår. Men er det rett, at lønna for alle lærlinger i kommunen skal være lik uansett arbeidsfelt? Og jeg er ikke organisert... Jeg er på en stabil arbeidsplass med godt forhold med de rundt meg, så arbeidstvister etc. tenker jeg ikke så mye på, min kollega er organisert i fagforbundet. Hvilke fordeler kan dere trekke fram i det å være organisert, finnes det egne fagforeninger for våre type lærlingejobber? Lønner det seg? Kan en få annen lønn ved å være organisert? Jeg startet som lærling rett etter å ha tatt privatisteksamen, og har ikke tenkt igjennom så mye enn det å bare jobbe. Mottar altså alle tips til hva jeg bør/ikke bør gjøre med takk iht. Min lærlingetid her i kommunen! Mvh Terje Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg vil generelt anbefale deg å være organisert, ikke nødvendigvis så mye på grunn av lønn, men på grunn av at du har et støtteapparat hvis det skulle oppstå tvister, brudd på arbeidsmiljøloven og andre konflikter med din arbeidsgiver. Det er mulig jeg tar feil her, men enkelte arbeidstakerorganisasjoner har rabatter for studenter og lærlinger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 det skal ikke være lik lønn for alle lærlinger, men for alle like lærlinger. f.eks 2 IKT lærlinger vil tjene det samme, men en IKT lærling og serviceelektronikk-lærling tjener ikke det samme. Lønnen er regnet ut fra 1 års start-lønn fordelt ut over 2 år. Denne start-lønnen varierer jo så klart fra område til område. Jeg ser ingen grunn til å organisere seg hvis alt er bra i bedriften, jeg har aldri vært organisert, og trives med det. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Det er det som er rart. Alle lærlinger i vår kommune, enten du jobber i barnehage, eller du er serviceelektroniker eller ikt-lærling har samme lønnsgrunnlag! Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Har vel kanskje noe å si hvor lenge en har lærlingtid da. Serviceelektronikk er det 1,5 år pga 3 årig skolegang, mens IKT er vel 2 år? Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan noen finne fagarbeiderlønnen for ikt-lærling og servicelektronikklærling til meg? Jeg har prøvd å søke, men finner ikke satsene for 2007/2008. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå