demiurgen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) jeg har satt uft-8 alle steder jeg kan tenke meg i både php dokumentet og i mysql databasen (via phpmyadmin) men jeg får fortsatt ikke til ÆØÅ....? her er bilder fra phpmyadmin og litt lenger ned på siden er resultatet fra databasen: http://mail.megaprint.no/mp/test.php er det noen som kan se hva jeg gjør feil, eller ikke har gjort?? Endret 18. oktober 2007 av demiurgen Lenke til kommentar
phpp Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Sjekk om det fungerer å parse tingene igjennom utf8_decode \ encode. (Btw bildet fungerer ikke) Les mer om: utf8_decode Les mer om: utf8_encode Om dette hjalp vennligst endre tittel i førstepost til "[LØST] <tittel>" og skriv forklaring på hvordan du gjorde det. Dette kan hjelpe andre med samme problem. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Kanskje du trenger denne: mysql_query("SET NAMES utf8"); Den har reddet meg et par ganger Lenke til kommentar
phpp Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Og merk at bare NY data fra utf-8 siden vil bli utf-8. Det gamle du skrev fra en iso-8864-1 side (trur det er riktig iso?!?) vil da bli idet formatet i databasen. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 iso-8859-1 er norsk... Lenke til kommentar
roac Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 iso-8859-1 er norsk... Eller rettere sagt vesteuropeisk. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har aldri helt forstått hvorfor den kalles West Europeisk, da den bl. a. inkluderer enkelte afrikanske språk: Latin1 covers most West European languages, such as French (fr), Spanish (es), Catalan (ca), Basque (eu), Portuguese (pt), Italian (it), Albanian (sq), Rhaeto-Romanic (rm), Dutch (nl), German (de), Danish (da), Swedish (sv), Norwegian (no), Finnish (fi), Faroese (fo), Icelandic (is), Irish (ga), Scottish (gd), and English (en), incidentally also Afrikaans (af) and Swahili (sw), thus in effect also the entire American continent, Australia and much of Africa. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 jeg prøvde mysql_query("SET NAMES utf8"); men da fikk jeg error... men når jeg bruker utf8_encode($variabelnavn); så funker det. tusen takk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå