Gå til innhold

ASUS P4G8X Deluxe - Kan jeg bruke "gammel" RAM på

Melloweitsj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du kan bruke den.

Men jeg syns det virker som du har kun en brikke? Da virker kortet som alle andre kort, - men du får selvfølgelig ingen Dual DDR med en brikke.

Kortet ditt er spesifisert for DDR-PC2100, - så alle DDR-brikker jeg kjenner til funker.

Singel DDR gir en overføringshastighet på 2,1GB pr. sekund. Når du har to brikker på det kortet, - og du bruker de rette slottene, - dobler du minnehastigheten til 4,2GB pr. sekund. Det er ganske bra.

Noen hevder man får høyere overføringshastighet enn 4,2GB pr. sekund om man overklokker Granite Bay -kortet, men det stiller jeg meg litt tvilende til. Det er noe som taler for at maks minneytelse P4/533 kan takle er rundt 4,2GB pr. sekund. Hvertfall så det slik ut på en test fra Tom's hardware, - der de kjørte 2XDDR400-brikker og fsb 187, som ga DDR374, - med minneytelse 4,2GB pr. sekund.

Vel, - det siste var nok å gå for langt i å besvare ditt enkle spørsmål, - men kanskje noen som leser tråden vil uttele seg? :wink:

Lenke til kommentar

....

Noen hevder man får høyere overføringshastighet enn 4,2GB pr. sekund om man overklokker Granite Bay -kortet, men det stiller jeg meg litt tvilende til. Det er noe som taler for at maks minneytelse P4/533 kan takle er rundt 4,2GB pr. sekund. Hvertfall så det slik ut på en test fra Tom's hardware, - der de kjørte 2XDDR400-brikker og fsb 187, som ga DDR374, - med minneytelse 4,2GB pr. sekund.

Vel, - det siste var nok å gå for langt i å besvare ditt enkle spørsmål, - men kanskje noen som leser tråden vil uttele seg?  :wink:

www.hardocp.com overklokket en P4 til 4440 mhz, den hadde 4350mb/s i sisoft sandra... minnebåndbredden til cpu'n er begrenset av to ting: minnebåndbredden på ram'n og minnebåndbredden til fsb'n...

Lenke til kommentar
Dual ddr gir ikke den ytelsen som man håpet. Faktisk så lite som et par prosent i benchmarks, nesten like skuffenede som geforce fx :)

Det som er påstått av "akzj0n" er helt feil. Det gjelder AMD på NForce-kort. Det er jo ingen vits i, - så vidt jeg forstår. :x

Men P4 på Granite Bay-kort gir jo kjempeuttelling med Dual DDR. I teorien er økningen fra rundt 3,0 - 3,2 GB pr. sekund for sterkt overklokkede single DDR-systemer til 4,2 GB pr. sekund for default PC2100 Dual DDR.

Mens AMD kjører 2,8 GB pr. sekund eller noe slikt :x på Dual DDR, som er ganske talentløst for en "nyvinning", - så kjører altså P4 "default" på 4,2 GB pr. sekund med Dual DDR.

Men kanskje jeg tar feil. Jeg er åpen for korreksjoner ... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...