BigJackW Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei Vuderer å arrangere et dataparty med ca. 50-60 stykker. I den forbindelse trenger man utstyr. Har lest den Sticky tråden om arrangering av dataparty i Lan-partys delen, der står det blant annet at man bør ha DHCP, WINS og DNS. Når det gjelder server har jeg en med specsa: AMD Sempron 3000+ 1.8GHz Socket 754 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Holder dette til formålene DHCP, WINS og DNS? DHCP har jeg satt opp på debian før, så det er ikke noe problem. Men hvordan er det med WINS. Trenger man dette? Samme med DNS...!? Står også at det er anbefalt med en Nettverksovervåker. Hvordan kan jeg sette opp dette? Så når det gjelder backbone / bordsvitsjer. Hva bør jeg ha? Vurderer Gb-link mellom bordsvitsjene og Gb i backbone. (?) Hvilket merke bør en gå til anskaffelse for ? Jeg vet at Cisco er bra saker. Er dette noe tess å sette opp? Hvilke type svitsjer er anbefalt for bord, og vile er gode for core? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Serveren din er uten tvil klar for oppgaven! WINS og DNS utfører litt de samme oppgavene i et windows nettverk. Å oversette navnet laptop til IP adressen 10.0.0.3 i mitt tilfelle. Setter du opp en DHCP server som kan oppdatere en DDNS kapabel DNS server så tror eg du skal slippe WINS. DNSmasq er en liten og lett DNS forwarder og DHCP server som passer veldig bra til oppgaven. Har du satt opp DNS og DHCP som samarbeider så er WINS stort sett overflødig, men på Debian er det ikkje noe problem å sette opp Samba som gir deg både CIFS (windows fildeling) server og NetBIOS/WINS server så er du sikker på at klienter før Win2k og enkelte litt sære programmer fungerer helt fint. Hva angår switcher så tror eg det beste er å si litt om hva du har tenkt på som budsjett og hvilken ytelse du forventer av nettverket. En annen sak er hvor mange bordswitcher du ser for deg at du trenger - som avhenger av hvor store bordene er og hvordan de er plassert - samt hvor lange kabeler gjestene har til rådighet. Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hei. kupper denne råden litt eg, skal arrangere lan til ca 70-100stk og lurte på om det er mulig å låne nett utsyr til lan? og kven som leiger ut dette? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Serveren din er uten tvil klar for oppgaven! WINS og DNS utfører litt de samme oppgavene i et windows nettverk. Å oversette navnet laptop til IP adressen 10.0.0.3 i mitt tilfelle. Setter du opp en DHCP server som kan oppdatere en DDNS kapabel DNS server så tror eg du skal slippe WINS. DNSmasq er en liten og lett DNS forwarder og DHCP server som passer veldig bra til oppgaven. Har du satt opp DNS og DHCP som samarbeider så er WINS stort sett overflødig, men på Debian er det ikkje noe problem å sette opp Samba som gir deg både CIFS (windows fildeling) server og NetBIOS/WINS server så er du sikker på at klienter før Win2k og enkelte litt sære programmer fungerer helt fint. Hva angår switcher så tror eg det beste er å si litt om hva du har tenkt på som budsjett og hvilken ytelse du forventer av nettverket. En annen sak er hvor mange bordswitcher du ser for deg at du trenger - som avhenger av hvor store bordene er og hvordan de er plassert - samt hvor lange kabeler gjestene har til rådighet. Takker for svar :=) Har lest et sted at WINS kuttet Microsoft ut i os-er etter Win 2000 ? Når det gjelder budsjett så vet jeg egentlig ikke helt enda da vi er i startfasen enda, men svitsjene bør holde seg stabil uten minst mulig nedetid. hei. kupper denne råden litt eg, skal arrangere lan til ca 70-100stk og lurte på om det er mulig å låne nett utsyr til lan? og kven som leiger ut dette? Klart det er mulig å låne nettverksutstyr. Kanskje en skole / kommune i nærheten kan låne noe? Endret 18. oktober 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Har lest et sted at WINS kuttet Microsoft ut i os-er etter Win 2000 ? Du mener Microsoft kuttet ut WINS etter 2000? WINS er i allefall med i XP, men som sagt det er fort gjort å starte Samba under Debian og da får du to daemons, smbd og nmbd, og sistnevnte er en WINS/NetBIOS server. Like greit å sette det opp så slipper du å tenke på at det kan bli problemer av det? Når det gjelder budsjett så vet jeg egentlig ikke helt enda da vi er i startfasen enda, men svitsjene bør holde seg stabil uten minst mulig nedetid. Hva switcher gjelder så har eg bare brukt billige switcher og ikkje prøvd på stort mer enn 20 pers - og problemer er stort sett resultat av dårlig kabling fremfor billige swithcer. Med 50-60 pers som skal spille(?) og evt surfe litt på nett så skulle 100mbps være nok båndbredde egentlig, forventer du fri flyt av (ikkje opphavsrett beskyttet selføgelig) materiale så kan det være greit å ha litt mer båndbredde. Om du trenger fancy managed switcher til å sørge for å prioritere spill fremfor annen trafikk kommer helt ann på bruksmønsteret? Men det er sikker flere her som har litt mer erfaring med nettverk som ikkje faller i leketøyskategorien.. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Ok. Men hva anbefaler dere til overvåkning av internettet ? -- https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=850408&hl= Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Ok. Men hva anbefaler dere til overvåkning av internettet ? Kommer ann på hva slags overvåking du vil ha det MRTG er jo lettvint og oversiktlig til å sjekke hvilke porter i switchene som tar mest trafikk Endret 22. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Trenger ikke være managed svtisjer eller noe for MRTG ? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Om de må være managed, uvist - men om du finner vanlige switcher med SNMP støtte (som trengs for å få tak i trafikkstatestikken) tviler eg på. Endret 23. oktober 2007 av bjorn.e Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 hei. kupper denne råden litt eg, skal arrangere lan til ca 70-100stk og lurte på om det er mulig å låne nett utsyr til lan? og kven som leiger ut dette? KANDU leier vel ut noe tror jeg. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) En liten fugl som hviska meg i øret at det ikke var vits med WiNS server med deltakere under 254 når man kun har 1 subnet ... "DNS er unyttig, trenger ikke styre noen zoner, og heller ikke andre dnsløsninger var nødvendig - ikke noe behov for f. eks intranettportal osv" ... "dns-server er nyttig hvis man trenger egne dsn-løsninger internt, eller om man skal ha primær eller sekundærnameserver for en eller flere zoner som ligger på nettet" Stemmer dette? Endret 25. oktober 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 DNS-serverens oppgave er å oversette mellom ip-adresse (192.168.1.154) og domene/maskinnavn (dell_ulf / server1.lan) så det er kanskje greit å ha? Er ikke sikker på det jeg Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 mekk deg en DHCP-server, så en DNS-server som feks router til et evt ADSL-modem. Du kan feks bruke IPCop eller Smoothwall. Backbone bør være gigabit, og gigabit mellom bordswitchene og 100mbit til brukerne. kjøp hp procurve 2510 eller noe slikt til bordswitcher, og en litt arrgere med gigabit-porter til backbone. feks en 2610/2650 eller en 2810. Det er snakk om litt penger da men.. Da har du også management og mulighet for VLAN om du ser nytten av det. Litt mer overvåking. Så kan du bruke trailversjon av hp procurve manager Lenke til kommentar
melsom Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 hei. kupper denne råden litt eg, skal arrangere lan til ca 70-100stk og lurte på om det er mulig å låne nett utsyr til lan? og kven som leiger ut dette? http://polar-utstyr.no/ Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 En liten fugl som hviska meg i øret .... Stemmer dette? Såg denne først nå; Disse tingene en fugl har hviska deg i øret "stemmer". WINS velger en master på egenhånd innen samme subnet (så lenge maskinene kan sende/motta på boradcast addressen). Men eg har opplevd at et litt sært program under WinXP ikkje fungerte uten å ha satt opp en WINS server, dette er muligens fordi en maksin ikkje trenger å ha samme vertsnavn som NetBIOS navn, og domene / arbeidsgruppe kan også avvike fra hverandre (muligens?) DNS er unyttig, tja - om du liker å pugge IP addesser istedenfor vertsnavn, så ja - DNS er unyttig. Dog, en del programmer vil prøve å slå opp IP addresser for å finne vertsnavn som et ledd i bl.a. sikkerhetstiltak - og uten en DNS server vil dette bare vente til det oppstår et tidsavbrudd. Det som er hovedsaken er at målet ditt er å sette opp en kombinasjon av DHCP og DNS server som samarbeider. Klienter sender vertsnavn til DHCP server, som deler ut IP adresse til klienten, og sender både vertsnavn og IP addresse til DNS serveren. På denne måten får du et nett som fungerer fint med vertsnavn istedenfor bare IP adresser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå