~~Undertaker~~ Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei, ser på en bruktbil bil som koster 69 000kr hos en autorisert AUDI forhandler! (de henger som regel sammen med VW så det heter MØLLERBIL AS) Har jo lært at man aldri skal kjøpe en bil med utlyste heftelser i Brøn....registeret. Bilen er avskiltet nå og har prøvekjørt den hos Møllerbil (Audi). Tingen er at i annonsen på finn.no så er det bilder av bilen med skiltene på. Om jeg sjekker disse skiltene i registeret så står det at det er gitt ut heftelser. 80 000kr verdi og pant i bilen. Men det står at det er "Møller Finans" som har krav på bilen i så fall. Så nå skjønner jeg ikke så mye. Er ikke bilen uregistrert? Kan den gamle gjelden ta bilen fra meg dersom han tullingen ikke betaler? Og siden jeg kjøper bilen hos Møller AS, er det ikke paradoksalt at de har pant i den fra den tidligere eier og kan ta den fra meg? Jeg skal spør forhandleren om alt dette i morgen, men jeg har lyst å få en svar her om dette er noe problem, slik at de ikke lurer meg opp i noe der borte. Noen som vet hvordan dette henger sammen? Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 At man aldri skal kjøpe en bil med heftelser er bare tull. Det du betaler for bilen går til å betale bort gjelden.. Bilforhandlere bruker somregel ikke ha skilter på bilene sine da de ikke er interessert i å betale årsavgift, forsikring osv Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Sørg for å avtal det på forhånd. Det som skjer er vel at gjelden betales ned først, og eier får igjen det resterende som blir igjen Bare ha det klart før du selger, og forsikre deg om at det blir betalt ned først! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Er det ikke slik noen ganger at kjøper betaler direkte til de selgeren står i gjeld til? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Er det ikke slik noen ganger at kjøper betaler direkte til de selgeren står i gjeld til? Jo, og i allefall om man handler i fra private skal man passe på at det blir gjort riktig. Men siden det er Møller Finans som har krav i denne bilen og det er Møller som selger den, så er det vel i prinsipp det som blir gjort her også. Bare avtal det med selgeren, så setter dere en linje om dette i kontrakten for sikkerhetsskyld. Forøvrig er dette så vidt jeg vet ganske vanlig når du kjøper bruktbil hos forhandlere. Har i alle fall gjort det selv noen ganger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Pantet registrert i Brønnøysund er forøvrig det opprinnelige pantet, det har trolig krympet betydelig (med mindre det har vært mislighold), slik at det faktiske kravet er mindre. Det kan også være at lånet er innfridd, men at panteopplysningene ikke er oppdatert i registrene ennå. Så lenge man handler av en seriøs forhandler, og verifiserer at kontrakten sier at bilen leveres uten heftelser, bør man kunne føle seg trygg. Situasjonen er imidlertid en helt annen når man kjøper privat. I slike tilfeller bør man avtale med kreditor og selger at gjenstående krav (nøyaktig beløp innhentes fra kreditor) betales av kjøper direkte til kreditor, og at resten betales til selger. Det kan bli mye trøbbel med å få selger til å innfri pantet etter at bilen er overlevert, slik at man som kjøper står ansvarlig for selgers lån, som har sikkerhet i bilen. Alternativt kan selger ta opp et usikret forbrukslån til å slette pantet før salg, og innfri dette med midlene fra bilsalget. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Har kjøpt bilen nå, Gjelden var betalt inn av Møller Finans, forhandleren ringte banken mens vi var der og sjekket. I dette tilfellet var det bare forsinkelse på Brønøysund registeret. Har også fått skrevet i kontrakten at bilen kjøpes fri for heftelser. Får bilen i løpet av denne uken nå de har byttet ut eksosen og klargjørt den Wee! Endret 21. oktober 2007 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Heftelser er det mange som skygger unna, men så sant det gjøres ordentlig og ordnes opp klart før salg er det ingen problem. Gratulerer med ny bil! Hvordan bil har du kjøpt forresten? Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...1abcdwcFu259008 akkurat den, har vi kjøpt! Var nesten ingenting rust og den kjørte meget bra. Eksosanlegget var det hull i så den laget en deilig "broom broom" lyd hehe, men det skal de fikse før vi overtar bilen for den blir ikke EU godkjent ellers. Er ganske fornøyd med at bilen ser noelunde bra ut, for i den prisklassen finnes det mange knallstygge biler. Har ikke noe styling planer så derfor er det kjekt at den ikke ser helt rævva ut. Endret 21. oktober 2007 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Gratulerer med ny bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå