Gå til innhold

Feil hastighet på ram (4gb, 64bit vista)

kosteb00

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg 4x1gb sett med corsair dominator PC8500

Tidligere hadde jeg bare 2 gb og får å få stilt opp hastigheten til 1066mhz måtte jeg inn i biosen og stille opp rammen manuelt. Regnet med prosedyren var den samme når jeg satte inn 2 ekstra brikker. MEN NEI, når jeg går inn i biosen og velger rammen til linked og ratio 1:1 med cpu's og setter timingen til 5 5 5 15 så starter ikke PC-en og biosen nullstiller seg. Som sagt så funket dette fint når jeg bare hadde 2 gb. Jeg har et evga 680i hovedkort. Hvis jeg velger unlinked så står fortsatt hastigheten på 800mhz når jeg starter.

Noen som vet åssen jeg får stilt inn alle brikkene til lik hastighet, 1066 mhz - 5 5 5 15, uten å feile i oppstarten?

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av Corsair Dominator modellerien bruker mye mer spenning enn standard DDR2. Det er litt av grunnen til at du har den forbedrede kjølingsmekanismen.

Ofte kan bios ikke auto-detecte dette og gir i stedet defautl spenning. Om dette er langt under den som modulen er beregnet å kjøre på kan den lett feile når du faktisk prøver å kjøre den på maks-ytelsen den er ratet til.

Jeg annbefaler at du finner spenningen brikken er spec'et til, setter den spenningen manuellt i bios, og så gir det nytt forsøk.

En bios update kan evt. hjelpe å auto-detecte spenningen den trenger, men jeg ville i uansett tilfelle ikke stolt for mye på automatikken på akkurat dette.

jeg har ikke sett hva osm er beregnet spenning for akkurat dine dominator brikker, men vet at mange dominators er beregnet til å kjøre på 2,4volt. Default er vel bare 2,1 eller noe sånt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

spennigen står på 1,9v og på brikkene står det 2,1v. Skal førsøke da å øke spenningen ytterligere. Kan også nevnte at to brikker er kjøpt på komplett og to i usa (vet ikke om det har noe å si, de skal jo være like og har samme specs)

edit: har oppdatert til den nyeste biosen også. Øke volten funket ikke. Satt den til 2,4 og da låste kortet seg. Siden det er sent så får jeg resette kortet i morgen. Da var jeg nesten like langt igjen :-)

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar

hmmm, det skulle vise seg at det var ikke så lett alikevel. Problemet er fortsatt at PC-en låser seg under spilling. Trodde tidligere at dette var skjermkortet, men etter mye om og men så fant jeg ut at det ikke var det. Når jeg kjører mine 4 gb ram (corsair dominator pc8500) under default settingsene i biosen min (800mhz, 5-5-5-18) så fungerer det fint med spilling. Når jeg skrur på hastigheten til normal, 1066 mhz og 5-5-5-15 låser spillet seg. Volt under låsing er 2,275. Vet ikke hvor mye jeg egentlig tørr skru opp på denne?

Er det noen som har samme oppsett som meg og som har en fungerende maskin med 4gb ram og vista 64 bit? Gi meg gjerne tips til settings?

Lenke til kommentar

680i skal ikke ha høy spenning til minne.

Du kan se på min minnegudie for 680i,samme for evga.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Husk uppdate bios til nyeste.

Fixer mange minnetyper 4gb.

Patch for vista 4gb.

Test aldri minne uten denne.

Memtest86+ 1.70

Litt forskjellige bioser(oversettelse)

CPU Core = Vcore (CPU Voltage)

CPU FSB = CPU VTT (FrontSideBus Voltage)

NForce SPP = NB (System Platform Processor = North Bridge Voltage)

NForce MCP = SB (Multimedia & Communication Processor = South Bridge Voltage)

HT nForce SPP <-> MCP = 1.2VHT (Hypertransport Bus Voltage)

-------------------------------------------------------------------------

NForce SPP Denne kan ha innvirkning sett 1.4v.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

på corsair sine sider står det 2,2v, men har lest at de tåler mer. Jeg ville bare ikke forsøke lenger enn 2,275.

NForce SPP står på 1,4v.

Biosen min ble oppdatert for en stund siden.

patchen får jeg ikke installert; "oppdateringen gjelder ikke for systemet". Jeg har 64 bit og prøvde å laste ned 64bit versjonen.

Kjørte memtest via installasjonscd til vista. OK.

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar

Prodsenten anbefaling er feil for 680i.

Sett 2.0v start 800mzh boot memtest86+(virker på 64bit)

Ingen feil.

Sett 1066mzh boot memtest86+

Feil ofte test 5 da kan du sette litt høyere spenning.

Der er ingen visst og boote win med feil i memtest86+.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Skulle til å teste oppsettet slik som du beskrev. To og to gb og så til slutt alle fire.

1 sett. Nullstiller biosen og stiller inn oppsettet. Setter på unliked og taster inn 1066, 5-5-5-15. Volt 2.0

Problemet nå er at jeg ikke får startet og biosen går i safe-mode. Dette har ikke skjedd før. Har rammen gått i stykker da?

EDIT: Den har nok det. Testet med mitt andre sett. Startet som det skulle. Kjører memtest på det nå.

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg tilbake med en liten update. Etter masse bøll frem og tilbake har jeg nå skaffet meg nye 2gb. Begge settene med 2gb ble først testet i memtest på 1066 mhz. Ingen problem. Satte så i 4 GB sammen med Corsair DOMINATOR Airflow Fan. Satte innstiller slik som det var første gangen, 1066 Mhz (unlinked), 5-5-5-15, 2,0v.

AND I can happily report no problems :new_woot:

Etter hva jeg har lest så har nok kjøleren litt å si. Et bra tips til alle dere som vil kjøre vista 64 bit med 4 gb ram. Får vel starte overklokkingen nå :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...