Bjørn Christiansen Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei, Tenkte å kjøpe meg en 24" LCD-skjerm til hovedsaklig bildebehandling, film og kanskje litt film. Lurte derfor på hva fordelene med matt versus gloss skjerm var? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Glossy har litt klarere og "bedre" bilde. Men sliter med gjenskinn, så vis du f.eks har spotter i taket så kan det bli vanskelig og se bildet på skjermen. I sollys er det totalt ubrukelig, da ser du absolutt ingenting. Matt har fordelen ved at du ikke har like kraftig gjenskin. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Har det noe å si på bildekvaliteten og hvordan øyet reagerer på det som er på skjermen om skjermen er matt eller gloss? Lenke til kommentar
duveit Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Matt skjerm foretrekkes av grafiske designere fordi bildet bedre representerer hva du vil få på trykk o.a. Det ser mindre "bling bling" ut med matt. Endret 17. oktober 2007 av duveit Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Matt skjerm foretrekkes av grafiske designere fordi bildet bedre representerer hva du vil få på trykk o.a.Det ser mindre "bling bling" ut med matt. Ha! Da må jeg bare ha glossy skjerm Eller ikke. Har hørt noe om at glossy skjermer er roligere for øyet å se på om man bruker linser? Er det bare tull? Lenke til kommentar
janerikl Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 glossy er mer behagelig til lesing og lav kontrast bruk, men som nevnt tidligere sliter den med gjenskinn. matt er mer aggressivt? som passer bra til andre ting som ikke krever maraton. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 personlig synes jeg glossy er veldig ubehaglig, spesielt ved bruk av briller eller linser. Sollys og lignende kan til tider bli veldig plagsomt. Med matt skjerm føler jeg selv at jeg ser rett i skjermen uten å legge merke til at det er glass i veien, slik som det føler at det blir med glossy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå