Gå til innhold

Dualcore + 915 chipsett? Erfaringer?

8086

Anbefalte innlegg

Hei, har en Lenovo/IBM Thinkpad z60m med 2Ghz Pentium M prosessor og 1GB RAM. Nå vil jeg oppgradere den. Jeg bruker den for det meste til

• 3D Studio Max rendringer
  • ArchiCad
  • AutoCad
  • Photoshop
  • Maya / Rhino
  • Illustrator (store pdf-er,4-500MB, med ~20Mpix oppløsning på hver slide)

Tunge saker altså, og en gig ram til bør hjelpe på, men det er spesielt rendringstid jeg ønsker å få ned, og i det henseende lurer jeg på en ting.

Den har et i915 brikkesett, som jeg, etter litt googling, mener skal ha socket 479. Betyr det at jeg kan bruke *alle* prosessorer som bruker denne sokkelen?

EDIT:

Fant ut at V-Ray rendereren i 3DSMax er flertrådet, og i følge denne sammenligningen kan jeg forvente 100% økning på det. ArchiCad er dessverre for det meste ikke parallellisert... Endret tittelen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... greide riktignok ikke å se noe på Intels chipset sider som skulle tilsi dual core-støtte, men jeg fant f.eks. ut at Dell XPSM1210 har kombinasjonen i915 chipsett + T7200 - altså akkurat det jeg ønsker. Det er vel antagelig flere utgaver av i915 chipsettet, men kanskje en firmware oppgradering gir støtte for dual core? Det er i hvertfall ikke en absolutt sannhet at i915!=dualcore.

edit: Fant ut at den m1210 bruker 945 chipsett. 915 var grafikkløsningen...

Er det noen som erfaring med 915 + dual core?

Endrer tittelen på tråden for å bedre reflektere innholdet i samme slengen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

"Yonah is supported by the 945GM, 945PM, 945GT, 965GM, 965PM, and 965GT system chipsets. Core Duo and Core Solo use Socket M, but due to pin arrangement and new chipset functions are not compatible with any previous Pentium M motherboard."

Sitert fra wikipedia.org

Sorry mate, ingen dual core for deg...

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...