Snabelking Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei Eg er medlem av eit ministorband(Komp + Trombone, Alt&Bartyon(meg )saksofon, og trumpet. Om ca. 2 veker skal oss spele på ein konsert, og eg har planar om å filme opptredenen. Er det nokon(noen) som har gode råd om korleis eg bør filme det? Det eg tenkjer mest på er lyden, er det lurt å sette på ein "ekstern" mikrofon osv.etc. For det eg vil unngå er å havna i samme situasjon som alt for månge på t.d YouTube har havna i, der kvaliteten på lyden er forferdelig. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Spørs jo selvfølgelig hvor god lydkvalitet du vil ha. Det beste er jo selvfølgelig et proft oppsett med mik til alle og miksebord og hele pakka. Men det kan også bli bra med en velplassert instrumentmikrofon koblet til opptakningsutstyret. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Dette er ment som et forslag på hvordan man kan løse dette med relativt små ressurser, og få et ganske greit resultat. Det krever litt, men blir bedre enn ett kamera som er ubetjent, og som filmer hele storbandet hele tiden, og med innebyggede mikrofoner. Klarer du å skaffe to kamerarer, ett som står på stativ, og er ubetjent, og ett håndholdt, og en fyr til å bruke det, er du en bit på vei. Det håndholdte kameraet brukes til å ta closeups, scener av grupper, soloutøvere og andre detaljer. Dette legger du over biter av videoen fra det håndholdte kameraet. Da blir det mye mer liv i filmen. Lyden skal du ikke bruke, den lar du gå uavbrutt. I forhold til lyd, kan det bli ganske greit med to kondensatormikrofoner, satt opp i x/y. Lyden fra disse kan du enten ta opp med det fastmonterte kameraet, eller en annen lydopptager, digital sådan. Siden problemet med synk er borte i disse digitale tider, kan du enkelt fjerne lyden fra kameraet, hvis du bruker en annen opptager, og erstatte den med lyden fra kondensatormikrofonene. Det faller jo bort hvis du tar opp lyden med kameraet. Skal du ta opp med kameraet, krever det enten batteriopererte kondiser, eller en mikser med fantommating og linjeinngang på kameraet, slik at du kan ta opp lyd med eksterne mikrofoner. Dette ble kanskje for "voldsomt"? Uansett er noe slikt gjennomførbart. Du bør prøve ut utstyret på forhånd, slik at det bare er tut og kjør når opptaket skal gjøres. Det er mange slike amatøropptak som har falt i fisk fordi man ikke er skikkelig forberedt. En liten overgang til 20 kroner som mangler, eller 5 meter skjøteledning som ikke er å oppdrive, kan spolere hele greia, hvis man mangler den der og da.. Sluttresultatet syr man sammen med et videoredigeringsprogram for en datamaskin. Hovedingrediensen blir det "statiske" videobildet, og lyden blir altså det lange opptaket fra kondensatormikrofonene, uansett om det er tatt opp på kameraet, en PC eller noe annet flyttbart. Endret 18. oktober 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) hva med en H2 eller H4, så sletter du lyden på kameraet etterpå og legger på opptaket fra zoomen..? Ekte stereo og/eller surround Endret 18. oktober 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå