Gå til innhold

Ny bærbar til frøken...

Anbefalte innlegg

I desebmer fyller dama år og det er jul. Jeg har tenkt å trå til med en skikkelig bærbar pc. Hun er stundent og skal først og fremst brukes til det, men noe spilling og film blir det nok også..

Da jeg aldri har eid en bærbar eller kjøpt en,så har jeg veldig liten kunnskap generelt på området. Men strenge krav jeg setter til maskinen er batteritid og stabilitet...

Tenkte å legge meg på en pris mellom 8-10.000.. dette kan variere både opp og ned

Så om noen hadde hatt noen tips her så hadde det vært kjempeflott

kom gjerne med flere tips, står det mellom 2 maskiner kommer jeg nok til å gå på utseende da det første hun tenker på er utseende..

takk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at frøken er en student, ville jeg lagt litt penger i en ultraportabelmodell. Det er kjekt med noe som veier 1-1.2kg når det skal taes med over alt, fremfor en billig HP på din lokale elkjøp til 5k som veier 3.2kg. :wee: You get the point? Gå for en 12", sett det som krav. Så ordner vektkravet seg selv. :p

Lenke til kommentar

jeg vill anbefale kansje en hp pavillion dv9000 som jeg har.

pris for den jeg kjøpte 10500,-

men alle PC-er har jo feil. :thumbdown:

1.hp'n har DÅRLIG VIFTE

2.blir fort varm

3.vista er ennå på prøvestadie men man urde vurdere en pc med xp.....å kjøpe vista senere vil koste noen tusenlapper så økonomisk sett vil vista vere lurt å ha med når du kjøper.

4.bateri levetiden er ikke helt på topp

5.liker ikke den inenbygde musen.....men det er MIN mening ikke DIN

6.innenbygd web cam

positive ting.....

1.er god bilde og lyd kvalitet

2.funker fint til spill(ikke hvis du vill hard-game sikklige spill av høykvalitet som som meddal of honer airborn eller spider man 3)

3.følger med fjernkontroll for de nye modelene....veldig praktisk for å se på dvd :thumbup:

4.velger du en hp pavillion dv9000 med 17 tommer skjerm får du de ekstra tallene som er på starsjonere...altså lett å skrive med denne tastaturet enn det er med en 15 tommers.......godt tastatur= konfortabel jobbing med PC-en

5.det innenbygde web cam'en kan av og til ikke funke.

Lenke til kommentar

Nei. men des større skjerm des mer strøm bruker PC-en. 14.1'' er ikke så ille. Har det selv. Merker nesten ingen forskjell fra 15,4'' til 14,1''. Det er bare deiligt at PC-en er lettere og mindre.

ikke dv9000. Den blir overopphetet og henger seg etter 4timers bruk lå cpu på 80c og hardddisk på 60c.

Endret av seidon
Lenke til kommentar

jeg glemte helt DELL jeg. du burde definitivt gå for DELL. DELL er kvalitet og stabilitet og fremfor alt batterilevetid. Kjøp deg en Dell og du vill ikke angre. Jeg har hatt 5 dell PC-er og diverse skjermer fra dell ingenting har det vært noe problem med. storfornøyd.

Lenke til kommentar

Er selv en svoren ThinkPad-fan, men til den prisen kommer du dessverre til kort i så måte.

Hvis damen er interessert i design, men samtidig vil ha en bra PC så ville jeg ha kikket på Dell XPS M1330. Denne er svært smekker samtidig som den har godt med kraft. Kjøper du den mest lyssterke skjermen samt nVidia grafikk så kommer den ut på ca. 10k.

-KJ

Lenke til kommentar

En del foretrekker merkelig nok små, ultraportable maskiner. Jeg vil imidlertid nevne at mange opplever det motsatt. Greit nok at en ultraportabel er enkel å frakte med seg, men den skal da jobbes på også. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har dumpet mindre maskiner til fordel for en maskin med en skjerm som det går å jobbe noen lunde fornuftig med over tid. Å feks skrive en mastergradsoppgave på en 12" er meningsløst. Om maskinen mer er ment som verktøy for pausesurfing i kantina og den salgs, så blir saken en annen.

Mitt råd er å gå for en 15,4" med en fornuftig oppløsning (minst WXGA+, helst WSXGA+), til nød en 14" (med WXGA+) . Det er et greit kompromiss mellom form og funksjon. En het kandidat er HP Compaq 6715p - den er stygg som nøkken da... men "beauty is in the eye of the beholder"... Dersom du/hun er student ved offentlig utdanningsinstitusjon kan det være verdt å se på HP Compaq 8510p som da kan fås til noe under 10 000,- (et nesten usannsynlig røverkjøp) gjennom UNINETT-avtalen ved handel hos MPX. Begge maskinene har fått kjempetester hos hardware.no.

Olav

Lenke til kommentar
Er selv en svoren ThinkPad-fan, men til den prisen kommer du dessverre til kort i så måte.

Hvis damen er interessert i design, men samtidig vil ha en bra PC så ville jeg ha kikket på Dell XPS M1330. Denne er svært smekker samtidig som den har godt med kraft. Kjøper du den mest lyssterke skjermen samt nVidia grafikk så kommer den ut på ca. 10k.

-KJ

Til den prisen kommer du langt nokk hvis du kikker deg lit rundt om kring.

men uansett til den prisen er DELL definitivt best. XPS1330M er den cp'en du burde gått for. Det er det beste valget du får + at siden det er DELL's toppmodell XPS får du at home service og mye annet ekstra og du blir VIP kunde :)

Lenke til kommentar
Ja, titter litt på dell nå...

6-cellers og 9-cellers litiumionbatteri... Antar 9 har lengre levetid? men hvor mye er det snakk om?

med 9-cellers får du en stygg klatt på baksiden av PC-en. det er veldig synd hvis du ikke akurat har lyst på det.

Lenke til kommentar

så den totale levetiden blir da ca.?

Ja, titter litt på dell nå...

6-cellers og 9-cellers litiumionbatteri... Antar 9 har lengre levetid? men hvor mye er det snakk om?

med 9-cellers får du en stygg klatt på baksiden av PC-en. det er veldig synd hvis du ikke akurat har lyst på det.

Ja, la merke til det, men sånn jeg forstår det så er det bare på M1330... Heller litt mer mot Inspirion 1520 da..

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...