Krom-stag Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hei hei alle sammen. Beklager at jeg skriver denne tråden, men jeg er så lei nå. Jeg har lyst til å få litt bedre opplastnings-hastighet, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å åpne porter. Men det jeg har nemlig to "bokser" en 3com 3crwe52196 og en Netopia Cayman 3351. Men så sier folk at begge er rutere, hvordan skal jeg portforwarde da? Før noen spør så har jeg vært på portforward.com. Nettverket mitt er satt opp sånn: Isdn-boks---->Speedtouch---->Netopia---->3com--->Meg. Her er et bilde, vis det er til mer hjelp: . Jeg har foresten statisk IP. Er det noen som kan hjelpe meg med å portforwarde, og å fikse sånn at jeg bare trenger å bruke 3comen? mvh Henrik. Beklager rotete tråd.. Endret 17. oktober 2007 av HenrikTheGuitar Lenke til kommentar
Molay Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 For det første.. for en rot Tror det enkleste er å sette Netopia boksen i bridge modus, om den er av nyere dato har den en egen valg i menyen der du kan velge mellom ruter/bridge. Du må først koble deg på med en kabel til netopiaen. I kommando linjen skriv: telnet 10.0.0.1 så du logger du deg på med brukernavn/passord du fikk fra NGT. Inne i menyen (enter i easy setup eller den rett under om jeg ikke husker feil) finnes det en valg der du kan bytte over til bridge (du må kanskje lette litt), dermed trenger du å kun åpne porter på den 3com. Om ruteren din har en eldre firmware så må du nok oppdatere det. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 For det første.. for en rot Tror det enkleste er å sette Netopia boksen i bridge modus, om den er av nyere dato har den en egen valg i menyen der du kan velge mellom ruter/bridge. Du må først koble deg på med en kabel til netopiaen. I kommando linjen skriv: telnet 10.0.0.1 så du logger du deg på med brukernavn/passord du fikk fra NGT. Inne i menyen (enter i easy setup eller den rett under om jeg ikke husker feil) finnes det en valg der du kan bytte over til bridge (du må kanskje lette litt), dermed trenger du å kun åpne porter på den 3com. Om ruteren din har en eldre firmware så må du nok oppdatere det. Skal jeg bare ta en vanlig rj45 kabel inn i "ethernet" hullet? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Nettverket mitt er satt opp sånn:Isdn-boks---->Speedtouch---->Netopia---->3com--->Meg. Jeg har foresten statisk IP. Er det noen som kan hjelpe meg med å portforwarde, og å fikse sånn at jeg bare trenger å bruke 3comen? mvh Henrik. Beklager rotete tråd.. Jeg skal prøve å veilede så godt jeg kan. Men du gjør dette på eget ansvar da jeg ikke er kjent med utstyret ditt. Men det som er standard fremgangsmåte med kun 3com er følgende: 0. Les punkt 8 før du fortsetter. 1. Ta kabelen som går mellom speedtouch---->Netopia og koble den fra på netopia. Men la den andre enden fremdeles stå i Speedtouch. 2. Koble den løse kabelen til WAN på 3com-routeren. Nå ser det sånn ut: Isdn-boks---->Speedtouch---->3com--->Deg. 3. Gå på "Start" - "Kjør", skriv cmd og trykk enter. 4. Skriv ipconfig for å finne gateway. (Typisk 192.168.0.1 men det kan hete noe annet hos deg selvsagt) 5. Skriv inn denne gateway'en i internet explorer, trykk enter. 6. Logg inn med passordet til routeren. 7. Åpne denne linken for å se veiledning for din router ----> 3crwe52196 Steam/CS bruker følgende porter: TCP : 27020-27050 UDP : 27000-27015 Friends i steam bruker: UDP 1200 I bruksanvisningen (linken du fikk ovenfor) ser det ut som at du ikke har mulighet til å velge TCP eller UDP. Jeg tror derfor du må skrive inn "27000-27015,27020-27050,1200" i feltet "Specify custom service ports". I feltet "Server IP-adress, er det nok din statiske IP du må legge inn. Hvis du har mulighet for å velge TCP eller UDP, oppretter du 3 separate linjer for dette. 8. NB!! I den netopia routeren din er brukernavn og passord for pålogging til nextgentel sitt nettverk forhåndslagret. Dette må du nå legge inn i 3com-routeren istedet, slik at 3com kommer seg på internett. Brukernavn og passord skal du ha fått i eget brev fra Nextgentel da adsl ble installert hjemme hos deg. Dette gjør du som sagt på eget ansvar. Virker det ikke, kobler du det tilbake slik det var. Edit: Rettet noen mindre skrivefeil. Svein. Endret 18. oktober 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Nettverket mitt er satt opp sånn:Isdn-boks---->Speedtouch---->Netopia---->3com--->Meg. Jeg har foresten statisk IP. Er det noen som kan hjelpe meg med å portforwarde, og å fikse sånn at jeg bare trenger å bruke 3comen? mvh Henrik. Beklager rotete tråd.. Jeg skal prøve å veilede så godt jeg kan. Men du gjør dette på eget ansvar da jeg ikke er kjent med utstyret ditt. Men det som er standard fremgangsmåte med kun 3com er følgende: 0. Les punkt 8 før du fortsetter. 1. Ta kabelen som går mellom speedtouch---->Netopia og koble den fra på netopia. Men la den andre enden fremdeles stå i Speedtouch. 2. Koble den løse kabelen til WAN på 3com-routeren. Nå ser det sånn ut: Isdn-boks---->Speedtouch---->3com--->Deg. 3. Gå på "Start" - "Kjør", skriv cmd og trykk enter. 4. Skriv ipconfig for å finne gateway. (Typisk 192.168.0.1 men det kan hete noe annet hos deg selvsagt) 5. Skriv inn denne gateway'en i internet explorer, trykk enter. 6. Logg inn med passordet til routeren. 7. Åpne denne linken for å se veiledning for din router ----> 3crwe52196 Steam/CS bruker følgende porter: TCP : 27020-27050 UDP : 27000-27015 Friends i steam bruker: UDP 1200 I bruksanvisningen (linken du fikk ovenfor) ser det ut som at du ikke har mulighet til å velge TCP eller UDP. Jeg tror derfor du må skrive inn "27000-27015,27020-27050,1200" i feltet "Specify custom service ports". I feltet "Server IP-adress, er det nok din statiske IP du må legge inn. Hvis du har mulighet for å velge TCP eller UDP, oppretter du 3 separate linjer for dette. 8. NB!! I den netopia routeren din er brukernavn og passord for pålogging til nextgental sitt nettverk forhåndslagret. Dette må du nå legge inn i 3com-routeren istedet, slik at 3com kommer seg på internett. Brukernavn og passord skal du ha fått i eget brev fra Nextgentel da adsl ble installert hjemme hos deg. Dette gjør du som sagt på eget ansvar. Virker det ikke, kobler du det tilbake slik det var. Svein. Tusen takk for svar, Svein. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Bare hyggelig. Håper du får det til Jeg vet ikke hvor i 3com-routeren du skal legge inn brukernavnet og passordet fra nextgentel, så her må du nok lete litt. Du må regne med at det kan være litt problematisk å stille inn dette så det blir riktig. Noen internett-leverandører bruker elementer i e-post-adressen som brukernavn. Eksempler: (hvis din e-post-adresse = [email protected]) NEAS bredbånd (som jeg har): Brukernavn = "[email protected]" Telenor (som jeg hadde før): Brukernavn = Kun "olanordmann" Nextgentel: Vet ikke... Svein. Endret 18. oktober 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Hei. I følge beskjed jeg fikk på PM, så kom du ikke på nett etter å ha koblet speedtouch direkte til 3com. Det er ikke meningen at du skal komme deg på nett etter å ha gjort dette. Du skal nå utføre punkt 3,4,5 og 6 i guiden, slik at du kommer deg inn i routeren via internet explorer. Du trenger ikke tilgang til internett for å gjøre det. Skriv inn gateway til routeren og vips så kommer innloggingssiden til routeren fram. For å komme på nett, må du stille inn brukernavn og passord fra nextgentel inne på router-sidene og mest sannsynligvis velge PPPoE som protokoll. Da skal du komme deg på nett. Svein. Endret 19. oktober 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå