tehextinct Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hey har lest litt rundt å jeg har lyst å vite litt mer om "Linux Router" og DNS Servere. Hva er dette? Hva brukers det til? Hvor brukes det? Kan jeg ha noe nytte for det? (Skal snart sikkert kjøre AMP og filserver. Vi har telenor nett rundt 4mb tror jeg, kan sjekke vis viktig. Linje ->ISDN->Splitter->Speedtouch Router(har bare en wan port)->Router D-Link 604->2 PC-er Slik er det koblet opp, hvor kobler man på disse serverene/routerene? Er det slik at man bruker en gammel pc til å lage disse? Må man ha et dobbelt wan/lan kort til en til wan og en til neste router/switch/pc ? Skulle likt å sett noen guider, googler atm. Takk for all hjelp om dette Edit: Vi har ikke fast ip, kan vel bare bruke dyndns eller noe, router støtter dette. Vis den eventuelt skal fjernes eller noe så er det vel bare legge et prog. på server. Endret 17. oktober 2007 av tehextinct Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Router En linux-router er en pc som fungerer som router i stede for en helt vanlig trådløs router f.eks. DNS Du må ha dobbel opp med nettverkskort ja. Om du ønsker å koble opp må du slå av D-Linken sin DHCP funksjon og sette servern mellom modemet og d-linken. Ellers kan du lese: Tråden for oss med "PC firewall/router" Endret 17. oktober 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
tehextinct Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Router En linux-router er en pc som fungerer som router i stede for en helt vanlig trådløs router f.eks. DNS Du må ha dobbel opp med nettverkskort ja. Om du ønsker å koble opp må du slå av D-Linken sin DHCP funksjon og sette servern mellom modemet og d-linken. Ellers kan du lese: Tråden for oss med "PC firewall/router" Mente DHCP Server ikke DNS Takk for svar! Edit: Må jeg ha et kort med to porter på? eller kan jeg ha 2? (er vel bet med et dobbelt?) Er det best med giga kort da? Vanskelig å finne dobble kort :S Billigste jeg har sett er : https://prisguiden.no/product.php?productId=3952 Er det stor forskjell på et kort til 39 og et til 200? jeg får jo aldri mer en 100mbs med nett, men 1000 gjør at det går mye raskere osv.? Kan jeg bytte ut modemet fra telenor? Vis jeg skal kjøre en cs:s server, vil jeg da trenge 1000mb kort for å få best mulig ping/ms osv`? Funker med to slike? https://prisguiden.no/product.php?productId=57884 Endret 18. oktober 2007 av tehextinct Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ah, DHCP ja. Du kan bruke 2 forskjellige kort ja. Gb kort er jo klart raskere enn vanlig 10/100 kort, men er ikke så mye vits om du ikke kan dra linja mere en det kortet takler Lenke til kommentar
tehextinct Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Ja ser at mange har 3 Nettkort med eks. Rød/Or./Grønn sone eller. WAN/LAN/PC osv. hva kobler de på det og hvordan funker det? ja og det med sånn soner hvordan gjør man det og hva brukes det til? (Gjetter at det blokker forskjellige porter osv.?) TAKK! Edit: Da blir det koblet slik da: Internett Linje->ISDN->Splitter->Adsl modem fra telenor speedtouch?/linux router? DHCP Server->Switch?/Linux router? Fjerner da D-Linken?->PC-er.Servere osv. ? Endret 18. oktober 2007 av tehextinct Lenke til kommentar
nree Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Du kan som regel ha så mange nettverkskort som PC-en har PCI slotter. Du kan dermed sette opp egne soner eller nettverk som kan brukes til forskjellige ting. Eksempel på soner (nettverkskort): 1. Internett (Farlig sone) 2. LAN (Vanlige PC-er gjennom switcher ol.) 3. DMZ (Direkte til og fra internett) 4. WLAN (Eget nettverk for trådløst for bedre sikkerhet?) 5. IP-Telefoni (For å få en bra tilkobling til IP-telefonen) osv. Alt dette setter du opp i grensesnittet til operativsystemet. Endret 18. oktober 2007 av Goggen90 Lenke til kommentar
karakas Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Ah, DHCP ja. Du kan bruke 2 forskjellige kort ja. Gb kort er jo klart raskere enn vanlig 10/100 kort, men er ikke så mye vits om du ikke kan dra linja mere en det kortet takler Det er vel intet poeng i å ha noe Gbit kort på inn-linja ihvertfall, men det kortet som går til Switch kan det være greit. Lenke til kommentar
tehextinct Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Ah, DHCP ja. Du kan bruke 2 forskjellige kort ja. Gb kort er jo klart raskere enn vanlig 10/100 kort, men er ikke så mye vits om du ikke kan dra linja mere en det kortet takler Det er vel intet poeng i å ha noe Gbit kort på inn-linja ihvertfall, men det kortet som går til Switch kan det være greit. Er det der jeg kobler på nettet eller hvor jeg kobler på pcene(altså der jeg kobler på switchene som går til pcene)? Skal jeg bruke telenor sin router? eller kan den byttes med en sånn linux router? Lenke til kommentar
karakas Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Etter litt omtanke så trenger en ikke Gbit kort der heller, bare på maskinene du bruker. Den eneste trafikken som går gjennom routeren er vel den som går til/fra internett, og da trenger du neppe noe mer enn 100Mbit kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå