Gå til innhold

Er tv-kjøp fra USA lønnsomt og lurt nå siden dollaren er så lav?

Anbefalte innlegg

hdmi er det utifra det jeg kan skjønne:

HDMI 4 x HDMI input ( 19 pin HDMI Type A ) - rear

S-Video Connectors 1 x S-Video input ( 4 pin mini-DIN ) - rear

RCA Connectors 1 x composite video/audio input ( RCA phono x 3 ) - side, 4 x audio line-in ( RCA phono x 2 ) - rear, 1 x subwoofer output ( RCA phono ) - rear, 2 x composite video input ( RCA phono ) - rear, 1 x audio line-out ( RCA phono x 2 ) - rear

Component Connectors 1 x component video input ( RCA phono x 3 ) - side, 1 x component video input ( RCA phono x 3 ) - rear

Digital Optical Connectors 1 x digital audio output (optical) ( TOS Link ) - rear

Jeg er heller ikke ekspert, men ja, med de tilkoblingene høres det ut som at denne USA-TV-en er fullt brukbar som monitor tilkoblet en dekoder eller video/harddiskopptaker/pvr med HDMI-utgang, S-video, kompositt eller hva som helst.

For det er vel den digitale mottakeren som tar imot signalene, da vil vel bare tven virke som en monitor som viser et signal den får tildelt? Jeg er ingen ekspert, derfor jeg spør dere. Tusen takk for svar, håper å komme til bunns i dette.

Ja. Dersom man bruker en dekoder, eller f.eks. en harddiskvideo med pauseknapp som TV-mottaker, kan man se TV med en hvilken som helst skjerm og høytalere med passende tilkoblinger. Og oppløsning på skjermen. En sånn USA-TV bør i teorien funke like bra til dette formålet som en diger PC-skjerm, eller en prosjektør.

Disclaimer: Jeg garanterer ikke dette, du kjøper og betaler TV-en på egen risiko dersom du har lyst til å prøve dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sendte mail til pioneer USA:

Inquiry:hello, i know that the pioneer pdp- 5080hd only accepts ntsc signals via the built in analog tuner, but, I am from norway, and we have PAL, will this work with an external digital tuner in the Hdmi contacts? can it show PAL signals then?i want one of these, but the price is about 7500dollars in norway. (41 000kroner)i know that i will be needing an adapter for the power, we have 240volts, and you hav 110volts, but this isnt the main problem.Thank you very much for you answer. I hope you can take your'e time to answer.

svar:

Thank you for contacting Pioneer Electronics, Inc. Because the units that we sell here in North America only accept NTSC video signals the PAL will not work with these sets. Thank You, CurtisCustomer Service Representative

Men vil dette si at den ikke engang aksepterer PAL signaler via en digitalmottager og gjennom Hdmi?

takk:-)

Lenke til kommentar
sendte mail til pioneer USA:

Inquiry:hello, i know that the pioneer pdp- 5080hd only accepts ntsc signals via the built in analog tuner, but, I am from norway, and we have PAL, will this work with an external digital tuner in the Hdmi contacts? can it show PAL signals then?i want one of these, but the price is about 7500dollars in norway. (41 000kroner)i know that i will be needing an adapter for the power, we have 240volts, and you hav 110volts, but this isnt the main problem.Thank you very much for you answer. I hope you can take your'e time to answer.

svar:

Thank you for contacting Pioneer Electronics, Inc. Because the units that we sell here in North America only accept NTSC video signals the PAL will not work with these sets. Thank You, CurtisCustomer Service Representative

Men vil dette si at den ikke engang aksepterer PAL signaler via en digitalmottager og gjennom Hdmi?

takk:-)

Her trur jeg ikke Pioneer tok seg tid til å lese spørsmålet ditt godt nok. NTSC/PAL er ANALOGE signaler. Når du kobler en digital tuner til HDMI-inngangen mottar du DIGITALE signaler, noe som er noe helt annet enn både PAL og NTSC. Det du spør om skal gå helt bra :)

Endret av Nilzor
Lenke til kommentar
7% moms i usa.

25% moms i norge.

:blush:

Uansett, det folk ikke tenker på er hvordan valutaen til produsentlandene står seg i forhold til den norske kronen, ikke mot dollaren.

Om dollaren er svak så hjelper det ikke hvis butikkene i USA må betale flere dollar i innkjøp enn ved en sterkere dollar.

Mulig butikkene tar litt mindre fortjeneste osv men skal dollaren ha mye å si må man nok velge ett merke som helst er både utviklet og produsert i USA.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

A/V-inngangene må også ha tilført et NTSC-signal, dette gjelder ikke bare den analoge tuneren. Den har heller ikke SCART, for det er en europeisk standard, og antennekontakten vil også være helt annerledes (ikke at det gjør noe, for den får du ikke brukt uansett med PAL). En annen grunn til at det ikke er lurt å bestille en bakprojeksjons-TV fra statene er på grunn av frakten, for når den har vært slengt rundt omkring på diverse lastebiler, fly og postterminialer er bilderørene slått såpass mye ut av stilling at du har flere timer med konvergensjustering foran deg (det vet jeg alt for godt). Pakken kommer dessuten til å være kjempestor og ikke minst tung, og du blir nødt til å kjøpe deg en omformer fra 115 volt til 230 volt på minst 2-300 watt. Det har dessuten i alle år vært mye problemer med bakprojeksjons-TVer, som kjølevæskelekkasjer, sære IC-er som går i stykker, konvergens som sklir ut, støvete linser og mye mer. Hvis du vil ha stort bilde anbefaler jeg heller at du vurderer en prosjektor. Den er MYE mindre, antagelig billigere og du kan ta den med deg rundt omkring uten problemer.

Lenke til kommentar
A/V-inngangene må også ha tilført et NTSC-signal, dette gjelder ikke bare den analoge tuneren. Den har heller ikke SCART, for det er en europeisk standard, og antennekontakten vil også være helt annerledes (ikke at det gjør noe, for den får du ikke brukt uansett med PAL). En annen grunn til at det ikke er lurt å bestille en bakprojeksjons-TV fra statene er på grunn av frakten, for når den har vært slengt rundt omkring på diverse lastebiler, fly og postterminialer er bilderørene slått såpass mye ut av stilling at du har flere timer med konvergensjustering foran deg (det vet jeg alt for godt). Pakken kommer dessuten til å være kjempestor og ikke minst tung, og du blir nødt til å kjøpe deg en omformer fra 115 volt til 230 volt på minst 2-300 watt. Det har dessuten i alle år vært mye problemer med bakprojeksjons-TVer, som kjølevæskelekkasjer, sære IC-er som går i stykker, konvergens som sklir ut, støvete linser og mye mer. Hvis du vil ha stort bilde anbefaler jeg heller at du vurderer en prosjektor. Den er MYE mindre, antagelig billigere og du kan ta den med deg rundt omkring uten problemer.

bakprojeksjon? Dette er da en vanlig plasma tv? eller har jeg gått glipp av, eller ikke skjønner noe vesntlig her?

Men snakket med pioneer på bil 07 messen på standen deres, de sa at alle tvene deres støttet PAL og NTSC, de ville derfor fungere med en digital mottaker, men ikke med antenne som du sier, og som vi har avklart før.

Håper på svar på hva du mente.

MVH Kenneth

Lenke til kommentar

bakprojeksjon? Dette er da en vanlig plasma tv? eller har jeg gått glipp av, eller ikke skjønner noe vesntlig her?

Men snakket med pioneer på bil 07 messen på standen deres, de sa at alle tvene deres støttet PAL og NTSC, de ville derfor fungere med en digital mottaker, men ikke med antenne som du sier, og som vi har avklart før.

MVH Kenneth

Han svarer sikkert på det som eg(trådstarter) spørte om. Eg var interessert i bakprosjektor pga den lave prisen per tomme tv.

Lenke til kommentar

MVH Kenneth

Han svarer sikkert på det som eg(trådstarter) spørte om. Eg var interessert i bakprosjektor pga den lave prisen per tomme tv.

Såklart! beklager uopmmerksomheten min.

Skal ringe toll for å spørre om hva det blir i tollavgifter nå, poster senere i dag.

Kenneth

Endret av kennethg
Lenke til kommentar

Ringte pioneer, de sa at tvene deres støttet div forskjellige ntsc og Pal standarder, så det burde ikke være noe problem med en digitalmottager å få det til å fungere:-)

Ringte ang toll på tv: Det er ikke toll på elektriske artikler som tver, kun 25%moms.

Så prisen er ca 13000nok i usa for en 50", moms av dette utgjør ca 3500, og frakt er jeg usikker på men vil gjette noen tusen, si 3000 med forsikring, omformer kanskje 500kr

13000

+3500

+3000

+ 500

=20000.

Da har man spart nøyaktig 20 000kr i forhold til prisen på elnor som er 39900 for den samme tven.

Lenke til kommentar
Ringte pioneer, de sa at tvene deres støttet div forskjellige ntsc og Pal standarder, så det burde ikke være noe problem med en digitalmottager å få det til å fungere:-)

Ringte ang toll på tv: Det er ikke toll på elektriske artikler som tver, kun 25%moms.

Så prisen er ca 13000nok i usa for en 50", moms av dette utgjør ca 3500, og frakt er jeg usikker på men vil gjette noen tusen, si 3000 med forsikring, omformer kanskje 500kr

13000

+3500

+3000

+ 500

=20000.

Da har man spart nøyaktig 20 000kr i forhold til prisen på elnor som er 39900 for den samme tven.

Hvis du har 20 000 wille jeg sett på Samsung sin M87 52", den koster under 21 000 kr og du finner den på SHG. Andre butikker tar mye mer for denne.... dette var Samsungs toppmodell til nå nettopp når F-serien ble lansert.

Spørsmålet er om du synes LCD er ok, personlig ville jeg aldri vurdert plasma selv.

Lenke til kommentar

13000

+3500

+3000

+ 500

=20000.

Hvis du har 20 000 wille jeg sett på Samsung sin M87 52", den koster under 21 000 kr og du finner den på SHG. Andre butikker tar mye mer for denne.... dette var Samsungs toppmodell til nå nettopp når F-serien ble lansert.

Spørsmålet er om du synes LCD er ok, personlig ville jeg aldri vurdert plasma selv.

takk for tips! er dette en god tv? det jeg liker veldig godt med pioneer sine er at sortnivået er så godt, og kontrasten, dette er vel litt bedre på plasma generelt, hvorfor ville du aldri selv vurdert plasma?

Lenke til kommentar
takk for tips! er dette en god tv? det jeg liker veldig godt med pioneer sine er at sortnivået er så godt, og kontrasten, dette er vel litt bedre på plasma generelt, hvorfor ville du aldri selv vurdert plasma?

Grunnen er vel at holdbarhet er noe jeg versetter, spesielt frykter jeg problemet med innbrenning. Til tross for at dette i dag er mye mindre får skjermer også i dag problemer med dette. Siden det ikke er en garantisak er det litt kjipt siden man bruker 10 tusenvis av kroner på den. Tenker først og fremst på kanallogoer og PC.

Samtidig har jeg PS3 og bruker den på PC, dermed får LCD enda en fordel i mine øyne. Full HD er også en del dyrere på plasma enn det er på LCD.

Sortivå på Samsung m86/m87 er eksemplarisk, enkelt å greit på grunn av ett kontrastbelegg på skjermen som samtidig beskytter. Ulempen med denne er hvis TV-en skal plasseres en plass med mye refleksjon.

Går du for en slik skjerm er jeg sikker på du blir fornøyd... :dribble:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen! Jeg tok sjansen på å bestille en pioneer pdp 5080hd, fikk med høytalere til å montere under skjerm, veggfeste, bordstativ og omformer(denne var most, men fikk den til å virke med litt mekk, har bestilt ny).

Den dagen jeg skulle teste tven fikk jeg hjertet i halsen for jeg fikk mail av en som hadde samme situasjon med en sony(?) tv som fikk "signal error" når han prøvde å koble til digital mottager fra canal digital.

Har bare prøvd min xbox360 som er fra Norge(PAL) via hd component. Dette fungerte utmerket! Dvd var også grei kvalitet(spilte av fra xboxen). Fargene og kontrasten er helt RÅ, og ikke minst i alle vinkler.

Så blir spennende å se om det virker med digital mottager, men det gjør det nok siden den aksepterer PAL fra xbox360en?

kom på under 19 000 totalt:D

Jeg kan ikke garantere for at andre tver vil funke, jeg forteller kun min erfaring, det vil være en risiko ved å bestille fra utlandet uansett med tanke på frakt osv og om tven i det heletatt vil motta PAL eller fungere optimalt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei igjen! Jeg tok sjansen på å bestille en pioneer pdp 5080hd, fikk med høytalere til å montere under skjerm, veggfeste, bordstativ og omformer(denne var most, men fikk den til å virke med litt mekk, har bestilt ny).

Den dagen jeg skulle teste tven fikk jeg hjertet i halsen for jeg fikk mail av en som hadde samme situasjon med en sony(?) tv som fikk "signal error" når han prøvde å koble til digital mottager fra canal digital.

Har bare prøvd min xbox360 som er fra Norge(PAL) via hd component. Dette fungerte utmerket! Dvd var også grei kvalitet(spilte av fra xboxen). Fargene og kontrasten er helt RÅ, og ikke minst i alle vinkler.

Så blir spennende å se om det virker med digital mottager, men det gjør det nok siden den aksepterer PAL fra xbox360en?

kom på under 19 000 totalt:D

Jeg kan ikke garantere for at andre tver vil funke, jeg forteller kun min erfaring, det vil være en risiko ved å bestille fra utlandet uansett med tanke på frakt osv og om tven i det heletatt vil motta PAL eller fungere optimalt.

Hei Kenneth!

Jeg kom tilfeldigvis over tråden din da jeg søkte på Pioneer pdp 5080hd. Jeg hadde nesten bestemt meg for å importere denne selv da jeg ble klar over at denne kanskje ikke støttet PAL fra digitaldekoder. Nå er jeg spent, gjorde den det?

Håper på raskt svar! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Kenneth!

Nå er jeg spent på hvordan dette fungerer... Jeg lurer også på hvilken butikk du kjøpte fra og hva frakten kom på og hvem som fraktet:)?

Jeg vurderer personlig å kjøpe Sony KDL-46W3000 på Ebay og få det fraktet til New Jersey (der jeg er kunde av www.jetcarrier.com)

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...