Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows Vista DVD ødelagt!


Anbefalte innlegg

Hei! Prøver å innstalere Vista med min orginale DVD. Får ikke lest disken, kan se ut som den har fått noen betydlige riper. Er det noen som kan hjelpe meg med en kopi av Vista Home Premium Norsk eller Vista Ultimate Norsk?

 

Henter i Oslo området.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

NB! Har selvfølgelig mine orginale koder :-)

Endret av skierpk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å oppfordre til noe som helst, så tror jeg til og med Microsoft hadde godtatt at du kopierte en DVD av en kamerat eller lastet den ned fra nettet så lenge du faktisk har din egen kjøpte og betalte plate og lisens.

 

PS: Det er såvidt meg bekjent bare én Vista-DVD per språk - det er lisensnøkkelen som avgjør hvilken versjon du får aktivert.

Lenke til kommentar
PS: Det er såvidt meg bekjent bare én Vista-DVD per språk - det er lisensnøkkelen som avgjør hvilken versjon du får aktivert.

Stemmer det

Hvis du får låne en Vista-dvd av noen kan du bare trykke "next" når den spør om CD-key hvis den ikke godkjenner din. Da må du passe på å velge riktig vistaversjon på neste side, og så har du 30 dager på deg for å legge inn riktig key.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at det er helt uinteressant hvordan programvaren spres så lenge man har lovlig lisens? Tror du med god samvittighet kan laste ned fra TPB eller liknende og legge inn med din egen lisenskey.

 

På NTNU spres f.eks Vista offisielt og lovlig på brente DVD-er og via nedlasting av iso-images.

Lenke til kommentar
På NTNU spres f.eks Vista offisielt og lovlig på brente DVD-er og via nedlasting av iso-images.

 

Hvem er det som distribuerer de?

 

Disse DVD/CD-isoene blir distribuert gjennom MSDN (Microsoft Academic Alliance), som er et initiativ fra Microsoft for å spre sin programvare til skoler/universiteter.

Lenke til kommentar
Ah, Gurutjenesten. Men har jeg forstått det rett må man ta fag ved IME-fakultetet for å få tilgang til de MSDN-programmene.

 

Ikke heilt nøyaktig nei, jeg syns å huske at du må ta minst et fag som har fagkode TFT# eller TTK# (som jo er IME-fag) det semesteret du ber om tilgang til MSDN (du får tilgang ett semester av gangen, men når du først har ISO og kode så trenger du ikke tilgang lenger, det er kun for å laste ned nye ISOer).

 

Jeg vet ikke hvordan det er med Vista-DVDene, men de XP-ISOene jeg har lasta ned er 'sperra' til MSDN-nøkler. Hadde det problemet i sommer, da jeg ville bruke MSDN-nøkkelen min på en vanlig XP-plate, etter en del telefoner til MS Support så kom det fram at det ikke gikk.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
Ah, Gurutjenesten. Men har jeg forstått det rett må man ta fag ved IME-fakultetet for å få tilgang til de MSDN-programmene.

 

Ikke heilt nøyaktig nei, jeg syns å huske at du må ta minst et fag som har fagkode TFT# eller TTK# (som jo er IME-fag) det semesteret du ber om tilgang til MSDN (du får tilgang ett semester av gangen, men når du først har ISO og kode så trenger du ikke tilgang lenger, det er kun for å laste ned nye ISOer).

 

Jeg vet ikke hvordan det er med Vista-DVDene, men de XP-ISOene jeg har lasta ned er 'sperra' til MSDN-nøkler. Hadde det problemet i sommer, da jeg ville bruke MSDN-nøkkelen min på en vanlig XP-plate, etter en del telefoner til MS Support så kom det fram at det ikke gikk.

 

fant ut det samme som deg en gang. skulle hjelpe noen me reinstallering.

da tenkte jeg at det var like greit å bruke den xp-iso CD-en fra MSDN.... men obs.. nøkkelen til den jeg skulle hjelpe fungerte ikke ;) å det er litt kjipern å finne ut først når man har formatert hd, og kun har den cden :p

 

den msdn-tjenesten er gull.

kontoen min ble slettet for litt siden nå. vet du om de lisensnøklene jeg ikke har aktivert er gyldige ennå? f.eks har vista iso og ubrukt lisens fra msdn, som jeg lasta ned tidligere i studietiden. tenkte bare for å teste. det er vel lov å håpe. men regner med at de ikke fungerer lengre.

 

la merke til at microsoft har lagt ut en trial versjon for windowsxp

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/trial.mspx

hmm synd de ikke har gjort det samme med vista. men igjen kanskje disse trial iso'ene ville ha vært sperret for nøkler, slik som msdn-isoene.

 

trur det beste for trådstarter er å ringe microsoft for å rådføre seg...

Endret av thor918
Lenke til kommentar
den msdn-tjenesten er gull.

kontoen min ble slettet for litt siden nå. vet du om de lisensnøklene jeg ikke har aktivert er gyldige ennå? f.eks har vista iso og ubrukt lisens fra msdn, som jeg lasta ned tidligere i studietiden. tenkte bare for å teste. det er vel lov å håpe. men regner med at de ikke fungerer lengre.

 

trur det beste for trådstarter er å ringe microsoft for å rådføre seg...

Skulle nå tro at om du ringte MS og forklarte problemet, så ville de sende ut en ny kopi av Vista, kanskje mot at du betaler frakt og noe. Jeg måtte ringe inn til support i sommer, og da var de uventa hjelpsomme, selv om jeg endte opp med å prate med en god del forskjellige kundebehandlere (blei sendt litt fram og tilbake mellom diverse spesialiseringer).

 

thor918: Jeg er rimelig sikker på at lisensene fungerer fortsatt. Avtalen går ut på at du kan installere og kjøre programmet(/ene) på opptil 10 (tror det var ti) maskiner som du (og kun du) bruker (og har tilgang til) sålenge du studerer (altså ikke sålenge du har konto hos MSDN). Med en gang du er ferdig som student går avtalen ut (men kodene fungerer fortsatt) og du plikter deg til å fjerne programvaren og ikke installere den igjen (men som sagt, kodene fungerer fortsatt).

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
På NTNU spres f.eks Vista offisielt og lovlig på brente DVD-er og via nedlasting av iso-images.

 

Hvem er det som distribuerer de?

 

Disse DVD/CD-isoene blir distribuert gjennom MSDN (Microsoft Academic Alliance), som er et initiativ fra Microsoft for å spre sin programvare til skoler/universiteter.

 

Og så vidt meg bekjent kan man ikke bruke vanlige lisenser på MSDN(AA)-plater.

Lenke til kommentar
På NTNU spres f.eks Vista offisielt og lovlig på brente DVD-er og via nedlasting av iso-images.

 

Hvem er det som distribuerer de?

 

Disse DVD/CD-isoene blir distribuert gjennom MSDN (Microsoft Academic Alliance), som er et initiativ fra Microsoft for å spre sin programvare til skoler/universiteter.

 

Og så vidt meg bekjent kan man ikke bruke vanlige lisenser på MSDN(AA)-plater.

 

Jo, jeg kjøpte ved en feil en 64bit Vista Business nylig, og det var null problem å i stedet installere fra en MSDNAA-plate jeg hadde liggende. Jeg benyttet det nyinnkjøpte lisensnummeret, og alt fungerte perfekt. Jeg har også forsøkt andre veien, ikke noe problem der heller.

 

a.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...