Hakkebakk Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Jeg kjøpte en datamus på Expert for litt over et år siden. Microsoft Optical Mouse 3000. Etter et år og en uke falt sideknappen inni musen. Da jeg skulle klage sa Expert at de ikke kunne gjøre noe uten å kreve betaling fordi den kun har et år garanti. Stemmer dette? Synes et år var litt lite når en mobil har fem år Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Garanti er èn ting, reklamasjon er en annnen ting. Det er nok korrekt at garantitiden er på ett år, siden det er produsenten som bestemmer dette. Du har likevel reklamasjonsrett, dersom det er tilfelle at skaden skyldes en "mangel" som allerede eksisterte ved kjøpstidspunkt. Dette er en vesentlig forskjell. Ved garanti garanteres det vanligvis at tingen skal fungere, så lenge den blir brukt etter manualen, mens reklamasjonen sier at tingen skal være feilfri ved levering. Dersom musen tydelig er slitt over det som er normalt kan Expert sansynligvis nekte reklamasjon, fordi dette er et tydelig bevis på at skaden skyldes normal slitasje, altså ikke en mangel ved kjøpstidspunkt. Det er misforståelse at en kan reklamere uansett "skade" eller feil så lenge en er innenfor reklamasjonstiden. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det at sideknappen på musa har gått inn er ikke noe som skjer om du bruker den normalt. Det er en av de knappene du bruker så skjeldent at den 1 og 2 burde bli ødelagt før sideknappen blir ødelagt. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 akkurat mus regner jeg som forbruksvare. Vifteremma i bilen min har vart lenger enn de fleste mus jeg har hatt gjennom tidene. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei!Jeg kjøpte en datamus på Expert for litt over et år siden. Microsoft Optical Mouse 3000. Etter et år og en uke falt sideknappen inni musen. Da jeg skulle klage sa Expert at de ikke kunne gjøre noe uten å kreve betaling fordi den kun har et år garanti. Stemmer dette? Synes et år var litt lite når en mobil har fem år Viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. En mobil har ikke 5 års garanti, den har 5 års absolutt reklamasjonsfrist, dvs at om mobilen har en mangel innenfor 5 år, så har man mulighet til å få den gratis reparert. En mus har 2 års reklamasjonsfrist - lovbestemt. Dette kan ikke expert sno seg unna. Det man må se på, er om knappetrøbbelet er et resultat av feil bruk, eller om det er en feil på selve musa. Jeg vil anta at her er det sannsynlig at det ikke er du som har ødelagt knappen, og da er dette en mangel du har reklamasjonsrett på. Dra tilbake til expert, skyv alle unnskyldninger om garanti til side (en du har snakket med som ikke hadde peiling, kanskje bare en vanlig selger feks ), dra til eventuell serviceavdelingsdel av butikken, og si at du reklamerer. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 ingenting som er synelig feil dekkes av garantien. leverer du den inn kommer du til å vente fra 3 uker til 2 måneder på at musa skal komme tilbake ufiksa. De kommer til å si at dette er bruker feil i og med at du sansyneligvis har trykka for hardt eller noe. Jeg har bare 3 ord for deg for å gjøre det lett. KJØP NY MUS! Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 tror ikke det er 2 år på mus, data er enten 5 år eller ingenting, 2 år er reklamasjon for bedrifter om ikke anen service avtale er mellom selger og kjøper. Mus blir ett på som slitasje/forbruks vare og dekkes ikke av reklamasjons retten. Men, noen produsenter (Logitech feks) har faktisk opp til 5 år på enkelte produkter, verdt og sjekke dette nøye. Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg vil anta at her er det sannsynlig at det ikke er du som har ødelagt knappen, og da er dette en mangel du har reklamasjonsrett på. Hvordan kan du anta det? For alt vi vet, har han brukt en hammer på musa. Som klisjeen sier "Assumption is the mother of all fuckups". Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg vil anta at her er det sannsynlig at det ikke er du som har ødelagt knappen, og da er dette en mangel du har reklamasjonsrett på. Hvordan kan du anta det? For alt vi vet, har han brukt en hammer på musa. Som klisjeen sier "Assumption is the mother of all fuckups". Uanz så er det brukt til spilling i et år og har sikkert blitt brukt greit mye og dette kommer ikke til å bli dekka av garantien.! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Reklamasjonsrett betyr ikke at det gis en garanti for at tingen skal fungere i perioden som reklamasjonsretten gjelder for. F.eks betyr ikke 2 års reklamasjonsrett at det gis garanti for at tingen skal fungere i 2 år. Retten gir bare mulighet for å reklamere for mangler som var tilfelle ved kjøpstidspunkt, ikke mangler som har oppstått som følge av bruk/slitasje. En skade kan også oppstå fordi tingen har en mangel, men det er ikke en selvfølge. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) akkurat mus regner jeg som forbruksvare. Vifteremma i bilen min har vart lenger enn de fleste mus jeg har hatt gjennom tidene. Hvor i loven er det nevnt noe om forbruksvare? tror ikke det er 2 år på mus, data er enten 5 år eller ingenting, 2 år er reklamasjon for bedrifter om ikke anen service avtale er mellom selger og kjøper. Mus blir ett på som slitasje/forbruks vare og dekkes ikke av reklamasjons retten. Men, noen produsenter (Logitech feks) har faktisk opp til 5 år på enkelte produkter, verdt og sjekke dette nøye. Oppriktig talt, har ikke vi vært gjennom dette før? Loven sier ikke noe om forbruksvare, og det vet du selv, så burde jo ikke bruke begrepet når det ikke er hjemlet noe sted? Nå er det enn slik at ved reklamasjon så er det enten 2 eller 5 år avhengig av hva som forventes av produktet, noe som betyr at denne har minst 2 år. Så kan en diskutere hvorvidt den har mer da. Endret 19. oktober 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) En mus er vel som ved batteri, knappene er laget for og klare X antall trykk, og det kommer også ann på om dette er spilling eller normal bruk (dvs surfing, sjekke mail osv). Samme gjelder optiske reknologien, hvor mange ganger skal den kunne slå seg av og på totalt sett? Dette bestemmes også av bruken, om du bruker PC-en 8 timer eller mere, eller bare 30 minutter daglig bruk totalt sett. Om loven mener at en mus skal holde i 2/5 år så bør man sette sammen ett panel sjekke dette nøyere, med tester av bredere spekter av produsenter, for det er stor forskjell på kvaliteten på mus. VELDIG stor. Endret 19. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Seriøst, er du FORTSATT på tur? Jeg mener vi har forsøkt å lære deg hvordan det fungerer før. Forbrukerkjøpsloven dekker alle former for produkter, med en minimumsreklamasjonsfrist på 2 år, på ALLE produkter. Så må man fastslå om det er en mangel eller ei, før man eventuellt får gratis reparasjon eller nytt produkt. En mus har 2 års reklamasjonsfrist, det har den uansett hva ulike paneler mener om levetid osv. Men om man har reklamasjonsrett på en eventuell feil som oppstår - det kommer ann på feilen, hvorvidt det er en mangel eller ei. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 En mus er vel som ved batteri, knappene er laget for og klare X antall trykk, og det kommer også ann på om dette er spilling eller normal bruk (dvs surfing, sjekke mail osv). Samme gjelder optiske reknologien, hvor mange ganger skal den kunne slå seg av og på totalt sett? Dette bestemmes også av bruken, om du bruker PC-en 8 timer eller mere, eller bare 30 minutter daglig bruk totalt sett. Om loven mener at en mus skal holde i 2/5 år så bør man sette sammen ett panel sjekke dette nøyere, med tester av bredere spekter av produsenter, for det er stor forskjell på kvaliteten på mus. VELDIG stor. Du kan ro så mye du vil, men loven er ikke laget slik at en skal sette paneler for alt. Da skulle en ha testet mobiler,biler,harddisker, tastaturer, you name it. Er du villig til å betale for det? Loven mener at den minst skal holde 2 år, så blir jo spørsmålet om en 99 krs mus som dør etter 1,5 år kan sies å forventes lengre, men en gjennomført mus kan kanskje forventes 5 år på. Hvorfor kan du ikke komme med noen hjemler eller praksis som støtter det du krever/sier? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Mange produsenter opererer med 1, 2 eller 5 års GARANTI. Dette bør være en indikator om hva produsenten selv mener? K Lenke til kommentar
Hakkebakk Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Enig med deg, dette er siste gang jeg kjøper Microsoft datatilbehør. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Microsoft Optical Mouse 3000. Etter et år og en uke falt sideknappen inni musen. Da jeg skulle klage sa Expert at de ikke kunne gjøre noe uten å kreve betaling fordi den kun har et år garanti. Selv om du uansett har reklamasjonsrett, ville jeg sjekket om det virkelig stemmer at den har 1 års garanti. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) som sagt tidligere, det kan godt hende at du har reklamasjonfrist og garanti men garantien kommer sansyneligvis ikke til å dekke den skaden i og med at det er en skade som er påført av forbruker. Jeg tviler på at musa bare slukte knappen av seg selv. Kjøp ny mus, så slipper du lang ventetid. Endret 25. oktober 2007 av General_Skurf Lenke til kommentar
Hakkebakk Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Har kjøpt ny, lasermus med ledning fra Logitech. Håper at den har bedre kvalitet i knappene! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Uten at jeg har kilden for hånden. Et eller annet sted mener jeg å ha lest at varer til under 200 kan en ikke forvente 2års reklamasjonsrett.. Nå er jo ikke det tilfellet her uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå