nubee Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg ønsker å lære om patchpanel, og har søkt på google om dette, men finner svært lite om innføring i patchpanel. Er det noen her som har en guide til slikt? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Alle paneler har ulike metoder for terminering og innføring, men de er likevel ganske like. Prosessene er stort sett de samme som ved terminering i veggkontakt, bortsettfra at man vanligvis har en haug med flere kontakter. Du har et panel, som du f.eks etter inn i et rack, eller har frittstående. Der har du et visst antall kontakter, hvor du terminerer hver av TP-kablene på baksiden av panelet, eller i frittstående kontakter som du fester til panelet fra forsiden/baksiden. Noen av termineringspunktene kreves det spesielt verktøy (ofte billig verktøy, og kan erstattes med "generelle" verktøy om kravet til kvalitet ikke er veldig høyt), samt noen kreves det ingen verktøy. Termineringen av ledningene går ut på at du fjerner ytterste isolasjonen et stykke bakover (avhengig av type kontakt), og putter lederene i spor som har kniver som skjærer seg inn i ledningen og gir kontakt. På forsiden av panelet plugger man inn vanlige patcheledninger til switch eller annet utstyr. Lenke til kommentar
nubee Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Takker, det ga meg svar på noe Mulig dette blir for omfattende, men jeg spør likevel: På forsiden av panelet plugger man inn vanlige patcheledninger til switch eller annet utstyr. På forsiden i det skapet jeg så, var det to rack(?). Disse hadde kabler seg i mellom. Fra rack A til rack B. Rack A hadde 20 porter eller noe sånt. Så var Rack B delt inn med masse porter. To og to over hverandre. For meg var dette bare virr-varr. Men det må jo være en struktur i alt dette. Kan noen forklare meg hvordan dette er bygd opp? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Da er det mulig/meget sansynlig at de kabelene som gikk mellom rackene var termintert bak på patchepaneler i hvert skap, så gikk det vanlige patcheledninger mellom patchepanelet og evt. switcher, routere, osv. i skapene. Somoftest er ledningene og/eller patchepanelportene markert på en måte som gjør det lett å identifisere hvor ledningene går til og fra. Lenke til kommentar
nubee Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Takk skal du ha, da ble jeg litt klokere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå