Gå til innhold

CPU til software raid-5 filserver?

Anbefalte innlegg

Skal til å bygge en filserver, som mest sansynligvis kommer til å kjøre OpenFiler (linux). Sansynligvis kommer jeg til å kjøre to md raid-5, et med 4*250GB disker og en med 6*500GB disker. 1 GB ram var planen. Burde det holde greit med sammen med en Sempron64 3400+ (1.8GHz) når oppgaven kun er samba/iscsi/nfs? Eller vil jeg merke forskjell på f.eks. å velge en Athlon64 X2 4200+ CPU (begge AM2)? Planen er først å bruke det innebygde gigabit nic'et på hovedkort (nforce 570), men vurderer å skaffe meg et intel nic på pci-e.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo greit med remote ssh, webserver, ftp og proxy? Så det er jo greit med litt kraft, men kun som filserver så burde det være nok det ja.

ssh og webgui vil det jo være, kanskje ftp, evt så mountes det bare opp, men ingen av de servicene er jo særlig krevende, utenom når det kommer til kalkuleringene på raid-5 volumene. Kommer sansynligvis også til å kjøre selve OSet fra en 40gb pata disk, så alt av systemkall og slikt skal ikke leses fra et raid-5.

Men.. når jeg tenker meg om, så er det snakk om å bruke 300 kroner på cpu eller 600 kroner. Altså dobling av pris, og en bedre cpu og dobbelt så mange kjerner. Kan jo kanskje bruke PC-en til noe en annen gang.. tror jeg svarte meg selv der, at jeg like godt kan velge den billigste X2 cpuen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...