brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg lurte på noe.. Jeg fikk nettopp låne en datamaskin. Men HDD ville han ikke gi meg. Jeg har en IDE harddisk og han har en SATA. Jeg tror jeg får den tilkoblet. Jeg har masse ting på den fra før, går det an at den booter det som er på HDDen fra før (nemmelig windows XP) eller må jeg reformatere hver gang jeg setter den i en ny datamaskin som "main" disk jeg får den ikke startet. Jeg lurte på om jeg skulle reformatere den og få den til å passe bra. men vil min kamerat som har en SATA harddisk være i stand til å hente ut sin informasjon fra HDDen etter? eller må han formatere HDDen? Jeg bare lurer fordi det går ikke at han skal formatere hdden sin for at jeg skulle låne den i 2 ukers tid.. Kjappe svar.. Tusen takk =) Hilsen meg Endret 17. oktober 2007 av brage_sk Lenke til kommentar
JFM Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hvis du skal formatere bare din IDE disk er det ikke problem Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har windows XP på den allerede. Kan jeg boote fra den? og hvis det går hvordan? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Godt mulig at den ikke vil boote når du flytter disk fra en PC til en annen. Men da kan man ta en Repair Install, det fikser alt og man mister ingenting. Det eneste som må gjøres i tillegg er å installere alle oppdateringene. Har gjort dette flere ganger med godt resultat. http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Jeg er vist helt på jordet... Men jeg finner ikke min XP cd right away... Mulig at jeg kan gjøre det uten den? Endret 17. oktober 2007 av brage_sk Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Med en oppstartsdiskett kanskje(?) Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) hmm? er det ikke bedre med start USB;P? Akk må leite lenge for å finne XP CDen Er det random hvordan type XP CD det er? Endret 17. oktober 2007 av brage_sk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Neida, dette er uproblematisk. Sett inn din egen disk, og installer windows på den (eller hva nå OS du skal bruke). Så bruker du maskinen normalt. Du KAN sansynligvis boote opp uten å installere windows på nytt, men når windows startes på et annet hovedkort enn det som det ble installert på kan dette medføre en del problemer med oppstart og ytelse i noen tilfeller. Det er dermed best om du tar en fresh installasjon på disken din om mulig. Når den skal returneres er det ikke værre enn at du fjerner din egen disk, setter tilbake den gamle, og så er den som den var før du lånte den. Du trenger ikke å formatere en disk for å installere windows på den. Du kan finty installere windows på en disk som allerde har data på seg fra før, utne å miste de data. Det eneste du må være forsiktig med er at evt. tidligere windows installasjon kan bli overskrevet. -Stigma Endret 17. oktober 2007 av Stigma Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Tusen Takk Stigma!Jeg snakket med en kamerat og jeg får låne en XP home CD! Jeg drar til ham og henter den klokken 11!Dere må være her klokken eleve hvis jeg har spørsmål!! kødder bare med dere ;)Jeg elsker dette forumet btw=)En ting til jeg lurer på!Når jeg får OS opp å går, kan jeg koble til internett så jeg får hentet driverne eller må jeg ha CDen som jeg da ikke har. Vil jeg kunne bruke en USB til å få inn drivern til Hovedkortet? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Vel, skal du installere OS på nytt, eller satse på at det funker å boote opp på din eksisterende OS installasjon på disken du setter inn? Om du har et rimelig standard nettverkskort skal windows legge inn drivere for det automatisk (uten CDen), og da får du jo nett-tilgang så du kan hente alt annet du trenger av drivere. Hvis ikke så sliter du litt, for uten drivere til nettverkskort får du jo ikke nett på denne maskinen, og da får du ikek hentet alt annet av drivere du trenger heller, ved midnre du har en annen maskin med nett du kan laste ned via... -Stigma Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Stigma, det har jeg. En annen maskin. Men nå møter jeg et nytt problem.. Jeg har jo bare en IDE cabel som jeg kobler både CD-ROM og HDD. Når jeg bare starter opp med CD-ROM merker den at den er der og det hele, men når jeg putter inn HDDen møter jeg problemet ad CD-ROMEN ikke blir funnet.. Kan noen vennligst hjelpe meg =( Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Du må sjekke "jumperene" bak på harddisk og cd-rom. Sett f.eks harddisk til master, og cd-rom til slave. Det viktige er at begge ikke står som det samme. Endret 17. oktober 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 det har jeg gjort. Den som er i midten til HDDen og den som er lengst bort til CD-ROMen er det riktig... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 det har jeg gjort. Den som er i midten til HDDen og den som er lengst bort til CD-ROMen er det riktig... Det er umulig å si siden jumper plaqsseringene varierer helt fra produsent til produsent. Helvdigvis står jumper-plasseringene nesten alltid på "toppen" av enheten. dvs. det kan være umulig å si ved mindre du skrur dem ut, men gjør det så skal du nok se et "kart" over hvilke plasseringer som gir hvilke instillinger. Du bør ha enten begge to på "cable select" da dette lar maskinen automatisk velge riktig under de fleste tilfeller, eller ha de ène på "master" og den andre på "slave" for å fikse det manuellt. hviken som er master/slave skal normalt sett ikke bety noe, men det er god praksis å sitte master på den enheten som er på enden av kabelen, og slave på den som er på midten. -Stigma Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Hva mener du nå? Det eneste jeg har problem med er at jeg ikke får bootet med XP CDen! jeg har prøvd andre CD-ROMer men det går ikke.. Jeg er ikke noe proff i dette. Men hvordan får jeg maskinen til å bli Cable Select. Så dere vet det så er hovedkortet et MSI K9N SLI Platinum Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg trenger virkelig hjelp! Hadde virkelig lyst til å få dette til å funke.. Men hvis det ikke kan gjøres så er det ok også Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hva mener du nå? Det eneste jeg har problem med er at jeg ikke får bootet med XP CDen! jeg har prøvd andre CD-ROMer men det går ikke.. Jeg er ikke noe proff i dette. Men hvordan får jeg maskinen til å bli Cable Select. Så dere vet det så er hovedkortet et MSI K9N SLI Platinum Jeg har ikke lest alt, men for det du spør ovenfør, så det er noe du gjør på harddisk og på dvdspiller. Pinnene ved siden av strømtilkoplingen for harddisken og for cd-rom , plassert etter ide tilkoplingen, skal jumper justeres. CS=cable select Det står på disken hvordan du skal justere det. (se tegning på dem). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hva mener du nå? Det eneste jeg har problem med er at jeg ikke får bootet med XP CDen! jeg har prøvd andre CD-ROMer men det går ikke.. Jeg er ikke noe proff i dette. Men hvordan får jeg maskinen til å bli Cable Select. Så dere vet det så er hovedkortet et MSI K9N SLI Platinum Mitt svar var i referane til han som nevnte jumpere. Jumperene er små plastikk-biter med litt metall inni, på størrelse med en kvart ert. Du finner dem på "baksiden" av en harddisk/DVD/CD-drev på samme siden som du kobler inn kablene. Jumperene står fast på en haug med metall-pinner, ikke ulikt de som man kobler kablene inn på. Du vil også legge mer ke til at det er plass til flere måter å sette dem inn på disse pinnene, da det re langt flere pinner enn det er jumpere (en jumper binder samme 2 pinner). Hvilke to pinner jumperen kobler sammen avgjør hvilken cable setting (cable-select/master/slave) som enheten bruker. Som forklart i foregående innlegg vil det skape nettop slike problemer som du nevner dersom du ikke har enten cable-select på BEGGE enhetene, eller master på den ene og slave på den andre (les mitt tidligere innlegg igjen for bedre forklaring da jeg ikke gidd å gjennta disse detaljene). Dette bør vel forklare ganske bra nøyaktig hva det er, hvor du finner dem, og hva du må gjøre, eller hva? For sikkerhets-skyld, her har du et bilde: http://www.dancetech.com/aa_dt_new/article...per_matchup.jpg Den hvite plastbiten er en jumper (de kan også være svart ofte). Det lille området til høyre for der du kobler inn IDE-kabelen er jumper-området som jeg har nevnt, og som du ser er det også et bilde av jumper-plasserings kartet for denne spesifikke disken. Den ligger på toppen av disken her slik som er standard, og det er der du også må se. Om det går helt i ball for deg og du ikke klarer å forstå instruksjonene, så ta bilde av både toppen og baksiden (der kablene går inn) på både CD-drevet ditt og harddisken så kan vi fortelle det hva som er riktige plasseringer av jumperene for deg. Du kan ikek bruke jumper-kartet fra bildet jeg gav deg da disse instillingene som sagt ofte er forskjellige fra hver modell harddisk. Men... det er ikke noe rocket science akkurat... hvis du leser gjennom både denne posten og min forrige bør hvem som helst med et skrujern klare oppgaven... -Stigma Endret 17. oktober 2007 av Stigma Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 JEG FIKK DET TIL Å FUNKE! TUSEN TAKK TIL ALLE SOM HAR SVART! SERIØST DERE ER SÅ GREIE SOM GIDDER Å LEGGE LITT AV DERES TID TIL Å HJELPE LILLE MEG! DETTE FORUMET ER TOPPEN! (Spesielt de som gidder å svare)!! HILSEN FORNØYD FORUMBRUKER! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå