Gjest gjesten Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Kjerringa har vært utro. Hun kan ikke å lyve, og hun kan enda mindre om teknologi (jeg har ordnet tilgang til det meste hun har foretatt seg). Dette betyr at jeg vet om det meste som har skjedd. Forholdet vårt blir nok slutt, men det er en ting jeg lurer på. Ville dere ha informert den fjerde personen om dette? Hun er jo den eneste som ikke vet at dette pågår. Selv har jeg kommet frem til at jeg ikke burde si noe. De har jo to barn sammen, og det kan jo gå utover de. Hva ville du ha gjort? Hvorfor? Lenke til kommentar
Reached Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 hmm hvem er den fjerde personen? Lenke til kommentar
tamburini Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 hmm hvem er den fjerde personen? Dama til han som "kjerringa" har vært utro med. Svaret på spørsmålet, se det er verre... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) jeg synes du burdte si ifra, så hun dama kan avgjøre selv om hun vil være sammen med han som var utro mot henne eller ikke.. ikke rettferdig at hun skal kaste vekk tid og krefter på noe hun ikke kjenner hele sannheten om.. jeg mener, du hadde vel selv hatt lyst til å vite det om rollene var omvendt? kanskje du og henne kan ha ett forhold som dere kan kaste i trynet på de to andre (den siste der var bare en spøk) men ja,best å høre med han fyren først, gi han noen dager på å forberede seg og så si det,, hvis ikke så må du ta drittarbeidet for han.. Det er for det beste at sannheten kommer frem.. Endret 18. oktober 2007 av Melisma Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Nei, hold deg langt vekk, dette er mellom de to. Ninjaedit; Men - det du KAN gjøre, vet ikke om jeg hadde gjort det, men du kan jo sette han i den klemma at han enten slutter med det, sier i fra selv, eller så gjør du det.. Kommer jo an på personene.. Om du ikke kjenner den 4. personen noe sånn spesielt godt, tror jeg ikke det er noe vits i å blande seg inn i deres privatliv.. Det må du nesten vurdere selv gitt.. Endret 18. oktober 2007 av r0zie Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Som r0zie sier: det er mellom de to. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Og hvem mener du med "mellom de to"? Hvis trådstarter, dama hans (som snart skal bli eks) og fyren har snakket sammen og løst dette, så er det opp til han fyren om han velger å si fra eller ikke. Skjønner egentlig hva folk tenker på når de gjør slikt og når det er både dame og barn innblandet, så blir saken enda verre. Håper det ordner seg for dem. Tillegg så håper jeg også at du, trådstarter, finner deg bedre damer etterhvert. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Enkelte mennesker foretrekker å ikke vite ubehagelige sannheter. Å kunne fortsette å leve uforstyrret i sin lykkelige lille boble. Andre mennesker er helt motsatt. De krever sannhet (Tenk red pill or blue pill - The Matrix, hehe). Dette skillet er i det hele tatt veldig fascinerende spør du meg. Hadde man visst den prosentvise fordelingen av disse menneskene i samfunnet hadde det vært enklere å gi gode råd... dersom du er overbevist om at størsteparten av mennesker er av den førstnevnte typen lar du være å fortelle det. Dersom du tror det er størst sannsynlighet for at hun er blandt de av oss som foretrekker å vite sannheten forteller du det. Jeg ville uten tvil fortalt det, ettersom jeg mener at alle fortjener å vite sannheten. Men så er det ikke opp til meg... Lykke til med fremtidige damer, håper du har mer flaks neste gang Endret 18. oktober 2007 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 du kunne jo krevd at han andre skal fortelle det selv til sin kone. Slik at du slipper å si det selv. Men hva man bør gjøre? Aner ikke. Kjenner du disse godt? Og har du lyst til å rippe opp i det nå som du skiller deg med damen? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Bare jeg som reagerer på at han faktisk spionerer på kona si? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Bare jeg som reagerer på at han faktisk spionerer på kona si? Nei. Men det er vel mange som vil si "han har rett til det, hun har jo gjort det" og så videre. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Bare jeg som reagerer på at han faktisk spionerer på kona si? Stusset litt på det jeg også, men hvis jeg hadde blitt desperat nok kunne sikkert jeg også funnet på noe slikt. Derfor lar jeg min pekefinger ligge. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Kjerringa har vært utro. Hun kan ikke å lyve, og hun kan enda mindre om teknologi (jeg har ordnet tilgang til det meste hun har foretatt seg). Dette betyr at jeg vet om det meste som har skjedd. Forholdet vårt blir nok slutt, men det er en ting jeg lurer på. Ville dere ha informert den fjerde personen om dette? Hun er jo den eneste som ikke vet at dette pågår. Selv har jeg kommet frem til at jeg ikke burde si noe. De har jo to barn sammen, og det kan jo gå utover de. Hva ville du ha gjort? Hvorfor? Hva med å fortelle henne at du er vilig til å tilgi utroskapet, hvis hun forteller det til alle som måtte ha interesse av å vite det? Da kommer sannheten frem og hun blir selv nødt til å svelge stoltheten og fortelle dette, samtidig som hun får muligheten til å gå tilbake til deg etterpå. Det er alltid best at hun selv forteller det slik at det ikke kan oppstå pinlige situasjoner og slikt. Jeg tror jeg ville gått for denne løsningen. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hva om du forteller han som dama di har vært utro med (hvis du tåler trynet på'n) at han burde si noe til hun fjerdepersonen? så kan det være hans valg om han vil si det eller ikke. Hvis du går rett til dama hans og sier det kan du gi ganske mye trøbbel, og kanskje tilogmed få noe selv. Du er sikker på at det blr slutt mellom dere? Hvis du elsker hun, ville jeg tenkt litt mer på det hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 A) Det å spionere på dama din er feil B) Hvilken alder er det på de involverte C) Hva er det du tror du vil oppnå ved å fortelle denne 4. personen? Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) A) Det å spionere på dama din er feilB) Hvilken alder er det på de involverte C) Hva er det du tror du vil oppnå ved å fortelle denne 4. personen? Jeg ble litt provosert av dette innlegget så jeg tillater meg å motargumentere: A) her skjedde altså det uungåelige... noen løftet den moralske pekefingeren. Hva hvis han visste i utgangspunket at noe ikke var som det skulle være? Har han ikke rett til å gå til drastiske metoder for å finne sannheten, hvis ikke dama er villig til å være ærlig mot han? B) betyr det egentlig noe? C) Rettferdighet? Ettersom 4. personen i aller høyeste grad er berørt fortjener hun å vite sannheten. Alt annet enn å fortelle henne på en eller annen måte kan sies å gjøre han delvis medskyldig i at 4. person potensielt kaster bort mange av sine dyrebare leveår med en partner som er utro. Mener du at et uskyldig menneske fortjener det? Endret 18. oktober 2007 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 A. Nei, man har ikke rett til å invadere andres privatliv. Det kan sammenlignes med bevis som fjernes fra en rettsak fordi politiet ikke hadde en "search warrant". Tenk om du mistenker noe og tar feil - har man fortsatt rett til det fordi man var skeptisk, evt paranoid? B. Nok til at man kan spørre, vel? C. Det er ikke trådstarters ansvar å fortelle, og det er dumt å bli involvert i andres forhold og privatliv på de måten. Lenke til kommentar
Gjest Gjesten Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Takker for en fin liten diskusjon om temaet. Jeg vil bare presisere at jeg i utgangspunktet aldri hadde til hensikt å faktisk fortelle om dette til 4. person, men spurte om hva dere ville ha gjort. Grunnen til dette er at, som flere har påpekt, det finnes folk som ikke vil vite sannheten og det finnes folk som vil. Så lenge jeg ikke vet hva hun vil, føler jeg at det er feil å ta sjangsen. Mest pga de to barna. Det er likevel, som 8ruk3rn4vn sier i punkt C, mulig å forsvare å gjøre dette moralsk sett. 4. person er 30 år, samme som ektemannen sin. Det er forresten ikke noe tvil. Jeg har mange bevis, og jeg har fått frem en tilståelse i en sak som forøvrig ikke kan sammenlignes med en straffesak. Jeg har spionert, og det er jeg ikke akkurat stolt over. Grunnen til at jeg gjorde det var at jeg var 100% sikker, men jeg ville ha noe å fare med før konfrontasjonen. Jeg kan også fortelle at jeg overhodet ikke kjenner det andre paret, annet enn at jeg vet hvor de bor og hva de heter. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Fortell henne sannheten, så kan hun bestemme selv om hun vil tro på deg, eller noe anna.. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) A. Nei, man har ikke rett til å invadere andres privatliv. Det kan sammenlignes med bevis som fjernes fra en rettsak fordi politiet ikke hadde en "search warrant". Tenk om du mistenker noe og tar feil - har man fortsatt rett til det fordi man var skeptisk, evt paranoid? B. Nok til at man kan spørre, vel? C. Det er ikke trådstarters ansvar å fortelle, og det er dumt å bli involvert i andres forhold og privatliv på de måten. A) Ja selvfølgelig er det er feil å invadere andres privatliv. Poenget var at det kan forsvares, hvis omstendighetene tilsier det. Noe som har vist seg å faktisk være tilfelle i trådstarters situasjon. Dette er vel en gråsone, og kan således debatteres til døde uten at vi kommer noe nærmere det "riktige" svaret. Hvis det hadde vist seg når han bestemte seg for å overvåke kjæresten at han tok feil, ja da hadde det gjort han til en moralsk forkastelig paranoid mann. B) Helt klart. Ble bare oppriktig nysgjerrig på om det faktisk lå en tanke bak spørsmålet. C) Det er ikke ditt ansvar å hjelpe et menneske som er i ferd med å drukne heller... (oj, det var visst en like dårlig sammenligning som politi/rettsaksammenligningen din). Her har han en mulighet til å redde et annet menneske fra et liv i løgn. Hvorfor ikke oppsøke mennesket og spørre henne om hun foretrekker å være uviten om ubehagelige sannheter eller ikke før man (avhengig av om hun svarer ja eller nei) forteller henne at ektemannen er en utro jævel? Endret 18. oktober 2007 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå