zatux Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Har ett "mekkerom" under konstruksjon ute i redskapshuset som står på tunet. Gif-bilde over situvasjonen. Redskapshuset som er laget av solide murvegger, ligger inntil en fjellside. Over tid har murveggene slått sprekker, og det lekker nå vann inn når det regner. Noen forslag til hvordan jeg fordrive vannet bort, løsning til lignende problemer, eller innspill til hva jeg bør passe på. Jeg har tenkt på å lage en hevelse i gulvet, av noe smart som ikke trekker/driver fuktigheten. Og på en måte å føre vannet og fuktigheten bort. Noe forslag til materie? Andre plutselige ideer? Er alt fra en liten pytt-dannelse, til noe større. Er ikke mye, men nok til at det får ting til å råtne å ruste. Ikke vet jeg om Byggmester Bob er medlem på diskusjon.no, men jeg gir det likevell ett forsøk - takker for alle innspill. :-) Endret 17. oktober 2007 av torvald Lenke til kommentar
clink Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Hvis det renner på veggene når det regner så ville jeg vel først og fremst prioritert å tenke på dreneringsmulighet ute. Er veggen murt dønn innpå fjell? Hva med, når veggen en gang i mellom er tørr, smøre på en form for lim eller tett masse som ikke lar seg løse opp av vann. Da vil du muligens hindre de store mengdene, men at noe trekker ned i golvet er vel umulig å hindre uansett. Dette må i så fall kombineres med varme og ventilasjon (evt avfukter). Gi oss gjerne et bilde av utsiden av veggen også... Hvis det uansett er umulig å gjøre noe utenfra: Sett om en tynn vegg med litt avstand (f.eks. 2-3 cm) og lag ei smal renne nederst som samler opp vann og leder dette til siden et sted (sluk, eller ut på bakken.....problem om vinteren - vil fryse). Tynnveggen må ha fuktbestandig kledning mot muren og ikke stå direkte ned på murgolv/vann. Ikke så ulikt løsningen i forrige posting egentlig. Vet ikke hvor lurt det er å forske for mye på lurifaksløsninger. Endret 18. oktober 2007 av clink Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Den eneste ordentlige løsningen er å fikse veggen fra utsiden. Går ikke det kan du muligens mur opp en ny vegg på innsiden og lage en sluk eller noe som tar bort vannet på gulvet. lurium og greier som du smører på innsiden av veggen for å få den tett er og blir lurium. Endret 19. oktober 2007 av Patrol_33 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå