Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - hvilken pumpe er gunstigst?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en eldre enebolig på ca 275 kvm BTA. Etter å ha satt inn varmepumpe i 2002, reduserte jeg strømforbruket med ca 10000 kWh pr år. I kroner vil dette selvsagt variere med pris på nettleie og strøm, men dersom nettleien er 40 øre/kWh og strømmen er 50, blir det ca 9000 spart i året. En forutsetning for at dette skal være lønnsomt er at man har åpen løsning mellom rom og etasjer.

Jeg kjøpte først en Panasonic E9-CKP på 5 kW. Etter ca 2 år gikk et lager i viften i innedelen, med mye støy som resultat, den ble byttet på garanti. Etter 1/2 år til gikk kompressoren i utedelen, og importøren (gråimport) var gått konkurs. Rep ble anslått til ca 8500, så jeg valgte å bytte ut hele varmepumpen. Valget falt på en Toshiba Daiseikai RAS-B10GKVP-E på ca 6 kW. Denne fungerer fint, men har noe høyere støynivå på innedelen enn Panasonic hadde. En kollega kjøpte en nyere utgave av min Toshiba, og sier at den går stille, så det skjer stadig utvikling på dette området.

Edit: Jeg hadde service på min Toshiba her om dagen, og påpekte i forbindelse med dette det høye støynivået på innedelen. Det viste seg at lagrene på motoren til viften i innedelen var def, og motoren ble byttet. Nå går den stilt og fint igjen, men jeg synes fortsatt at den støyer mer enn Panasionicen gjorde da den var i orden. Forøvrig var viftemotoren i Toshibaen produsert av Panasonic...

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvilken pumpe som er best vet jeg egentlig ikke, men jeg kjøpte Panasonic sin da jeg føler de har det beste merkenavnet og virker trygt. Så nå har jeg en HE9 installert hjemme og storfornøyd med denne:)

Fant de på www.panasonicvarmepumper.no

Lenke til kommentar

Toshiba er veldig gode, det er lite problemer og de gir seg ikke før ca -25 grader, effektiviteten er da noe helt annet enn ved f.eks -2 grader.

Panasonic vil jeg ikke anbefale, vi har selv hatt en Panasonic, men det har vært mye problemer med den så til slutt fikk vi hevet kjøpet. Kjenner også til flere som har Panasonic og har veldig mye problemer. Vi byttet ut Panasonicen med en Toshiba, som har fungert knirkefritt siden 2005. Nabo kjøpte nylig Panasonic varmepumpe, allerede en uke senere tok pumpa kvelden.

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hvilken pumpe som er best vet jeg egentlig ikke, men jeg kjøpte Panasonic sin da jeg føler de har det beste merkenavnet og virker trygt.

Det tenkte jeg også da jeg kjøpte min første i 2002. Mine foreldre og min bror kjøpte samme år, samme type Panasonic. Min bror måtte bytte lager for viften i innedelen etter 1 1/2 år, og kompressor i utedel etter 2 år. Den som mine foreldre har, funker fint fortsatt. Kanskje en grunn til at Panasonic har gått bort fra scroll-kompressorer, og nå bruker twin-rotary, som bl.a. Toshiba gjør på de fleste av sine modeller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om innedelen står på 22C i et rom som er 21C så bøåser utedelen ut kald luft.

Finnes det noen tabeller på det? Vil den bøåse varm luft om man bøåser kald luft på innedelen?

Siden utedelen bøåder kald luft 90+% av tiden kanskje jeg kan kjøpe ett sett og ha innedelen i stue og utedelen på serverrommet for å kjøle ned.

Synd å la all kaldluften gå ut av huset mens pcene koker.

Behøver ikke se stygt ut utenfor huset , fet finnes kasser til 1500 som man maler i husets farge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei

jegmå bare få si at det som bør være det største pungtet man må se etter når man skal kjøpe varmepumpe er hva du får ut av en pumpe... Det er jo greit det med "cop" verdier osv... men man må regne med at det er ved +7 grader utetemp... Jeg har lest masse på nettet at toshiba å panasonic osv er bra pumper? hvorfor det? for de generere varme? det gjør alle pumpene.... Min mening er at pumpen skal vare lengst mulig å holde en javn temperatur i huset... med det merer jeg at pumpa kan gå nesten hele døgnet.... For at en varmepumpe (kuldeanlegg) skal vare lengst mulig så skal (trykkgassen) altså den temperaturen som går inn i innedelen være så lav som mulig... Det harnoe med olje smøringa i kompressoren å gjøre... Jo høyere gass temperatur anlegget har jo mindre smøre egenskaper på olja... samma hva slags pumpe...( finnes ikke oljer som tåler over 95 grader... uten om amonjakk...) Så det gunsigste er at hvis pumpa går med så lik temp ut av utblåsing som du ønsker i rommet å at pumpa går nesten hele tiden, da er det mest lønsomt... Da går pumpa ikke på 50% kapasitet engang... rundt 500w... har vært borti masse pumper som har høye temperaturer oppimot 80 grader... ikke så farlig, men litt for høyt alikevell... pumpa mi ligger på en 70 grader som er en fiin temperatur...( da går den på 100%). Det er en optimal temperatur for kompressor å olje i anlegget. jeg kjører daikin her hjemme, er utmerket valg av pumpe... selv om alt annet fungerer... daikin legverer lave temperaturer, men klarer lievell å holde stabil temp i huset mitt... Men det finnes utallige meninger om dette...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei allesammen

Leste innlegget til han før meg og må si jeg har hørt og lest mange sprikende meninger her på forumet, men innlegget til han før meg er noe av det mest hårreisende jeg har lest. Det er så langt ute at det bare forteller meg at enkelte burde holde meningen sine for seg selv.

MVH

Fagmann..........

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Synes ikke den testen i VG var særlig informativ. Leste igjennom den, men fikk inntrykk av at det stort sett var en sammenligning av data oppgitt fra leverandørene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...