Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Livsviktig maskin fungerer ikke!

Anbefalte innlegg

PCU? ... hva mener du med det? PSU (strømforsyning) eller CPU (prosessor)?

Eller finnes det plutselig en datadel med forkortelse PCU som jeg ikke kjenner til? =P

Det ble derfor litt vanskelig å tolke hva du mener, men det kan være normalt med et aldri så lite "mini-nøkk" når du slår på bryteren på PSUen uten at den faktisk er blitt startet. Det regner jeg med bare er litt rest-strøm som er blitt liggende i kondensatorer fra sist gang du brukte den. Det skal du ikke henge deg for mye opp i.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du "jumpstarter" psu, (kortslutter pinne 16 og 17(vanligvis grønn og svart)) og se hva som skjer.

EDIT: Jeg bor på greverud, om du kommer deg hit med PC-en så kanskje vi kan ordne noe.

Tusen takk :) Hvordan kortslutter jeg pinne 16 og 17? Må jeg åpne PCU-en eller noe sånt?

Tusen takk for din hjelp, kommer tilbake til deg hvis det blir aktuelt.

Nei, på den store kontakten som går ned i kontakten på hovedkortet så er det 20/24 pinner. Tell til nr 16 og 17, (eller 7 og 8 fra den andre veien) Sender deg adresse på pm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
PCU? ... -Stigma
Han mener nok PSU...
Nei, på den store kontakten som går ned i kontakten på hovedkortet så er det 20/24 pinner. Tell til nr 16 og 17, (eller 7 og 8 fra den andre veien) Sender deg adresse på pm.
Vær forsiktig med den der, om det er kortsluting et sted vil det lukt brent...
Lenke til kommentar
Med andre ord, så er det bare reaksjon når PCU-en er koblet til hovedkortet.

Hva kan dette bety? Og nok en gang, tusen takk:)

Skal være sånn, ATX standard.

Om maskinen starter i et 1/2 sek og slår seg av tyder det på kortslutning. Altså PSU slår seg av selv. Kan være PSU'en i seg selv, men jeg er skeptisk.

Sjekk undersøk nøye om ingenting av metall kommer borti HK eller skjermkort. F.eks om dekslene til kort plasser i kabbet er bøyd inn over HK. Mynter, skruer.

Har vært borti dette på to maskinener, begge ganger kortslutning.

Yep. enig med dette. Vi fikk aldri noe svar på om dette problemet oppstod helt spontakt, eller om det kom i etterkant av at han hadde installert noe, åpnet maskinen eller på noen annen måte utsatt maskinen for noe som kunne ført til at ting har beveget seg noe betydelig. Kanskje vi kan få oppklart dette? Jeg ville nemmelig sett på dette som en større sansynlighet enn PSU defekt DERSOM det f.eks. var snakk om at hovedkortet hadde blitt tatt ut og inn i gjen før feilen oppstod...

-Stigma

Lenke til kommentar
PCU? ... -Stigma
Han mener nok PSU...
Vær forsiktig med den der, om det er kortsluting et sted vil det lukt brent...

Det er akkuratt det som skjer når du trykker på påknappen på datamaskinen, så hva du tror er farlig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Om du "jumpstarter" psu, (kortslutter pinne 16 og 17(vanligvis grønn og svart)) og se hva som skjer.

EDIT: Jeg bor på greverud, om du kommer deg hit med PC-en så kanskje vi kan ordne noe.

Tusen takk :) Hvordan kortslutter jeg pinne 16 og 17? Må jeg åpne PCU-en eller noe sånt?

Tusen takk for din hjelp, kommer tilbake til deg hvis det blir aktuelt.

Ingen behov for å gjøre det noe vanskeligere enn følgende:

på den største kontakten som kommer ut fra PSUen, kortslutt følgende to ledninger:

Den grønne (det skal bare finnes èn), sammen med en hvilken som helst svart en.

Da skal PSUen starte opp. merk at noen PSUer krever at det må være en minimums-last på PSU for at den skal starte opp, så det kan være du må ha en vifte eller noe sånt koblet på (på vanig måte) mens du tester dette.

Det er akkuratt det som skjer når du trykker på påknappen på datamaskinen, så hva du tror er farlig vet jeg ikke.

ja, det eneste ferlige er om du kostlutter feil ledninger, men det skal jo litt til å gjøre ved mindre du er fargeblind, siden du bare trenger å kortslutte grønn-mot-svart. Det er bare èn grønn, og du kan bruke hvilken som helst svart.

Selvom du om du nå skulle koble feil så vil ikke PSU starte, så da vil det neppe skje noe galt heller. For all del ikek kortslutt noe feil mens PSUen kjører dog... da ryker du en sikring :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Som noen sa her, prøv å jumpstarte (tjuvkoble) strømforsyningen. Åpne pc`en, ta ut strømforsyningen fra pc`en. På den tjukkeste kabelen (som går til hovedkortet), tar du en ledingsbit eller en binders og kobler den grønne ledningen med en av de svarte. Hvis vifta i strømforsyningen bare starter i ett sekund istedet for å gå konstant, så er det den som er problemet. Hvis ikke så er det en kortslutning eller hovedkortet.

Lenke til kommentar

Okey, da har jeg prøvd å tjuvkoble PSU-en, den reaksjonen jeg fikk, var den samme når jeg trykker PSU-en på. Vifta bare hopper noen grader rundt for å så stoppe helt. Akkuratt som i sta, men nå er den ikke kobla til noe som helst.

Betyr dette at det er PSU-en?

Lenke til kommentar
Har du mulighet, så prøv med en annen PSU.

BTW: OPPGI ALLTID SPECS VED SLIKE HENVENDELSER

specs står i siggen hans (men ja, det er greit å få bekreftet dem, siden det ofte ikke er specs i siggen som er den maskinen som vi snakker om, eller folk glemmer å oppdatere sig).

-Stigma

Ikke hvilken PSU.... noe om er veldig relevant. (Q-tec - vik!).

Lenke til kommentar
Okey, da har jeg prøvd å tjuvkoble PSU-en, den reaksjonen jeg fikk, var den samme når jeg trykker PSU-en på. Vifta bare hopper noen grader rundt for å så stoppe helt. Akkuratt som i sta, men nå er den ikke kobla til noe som helst.

Betyr dette at det er PSU-en?

Meget sansynlig ja.

Dersom du har gjort det riktig er det egentlig bare èn ting som kan forklare at den oppfører seg slik uteon at den er defekt og det er følgende:

Som sagt krever noen PSU en minimumslast for at de skal starte. De nekter med andre ord å kjøre på tomgang, og de må ha noe å drive. Dette gjelder dog ikke så mange. Jeg har bare eid èn slik så langt jeg vet, og jeg har eid mange, men det kan være verdt å utelukke for sikkerhets skyld.

Prøv å koble på noe som trekker litt skikkelig mengde strøm. F.eks. koble på alt du har av harddisker og DVD/CD spillere siden det er enkelt å gjøre. Ikke koble til noe annet enn strømkabelen på dem. hver slik enhet trekker rundt 8-10watt, ihvertfall på oppstarten, så om du har 2-4 slike enheter så skal vi være rimelig sikker på at det ikke er minimumsterskelen som lager problemet her. Jo mer du kan koble på jo bedre, men hvis vi kommer over 10-20watt skulle jeg tro det i utgangspunktet skal være nok for de fleste PSUer.

Så koble på det du har lett tilgjengelig, og så "tjuvstart" den igjen. hvis du for samme resultat da ville jeg konkludert med defekt PSU (dog jeg gir ingen garantier på ting jeg ikke har kunnet teste selv i levende live ;) )

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nææ, jeg ville nå ikke med en gang sagt det var PSUen bare fordi den slår eg av. Mange ganger det ofte er CPU, minne eller HK som har tatt kvelden og ikke PSU noe som virker som eneste alternativ for dere...

Men, siden DJMartin allerede har jumpstartet PSU med samme symptom så er det nok den som er røken denne gangen ja :)...er usikker på om du får tak i det på verken elkjøp eller spaceworld, avhenger av lokalt utvalg...Men, siden det er så kritisk så regner jeg med du ikke har noe imot å sjekke rundt om kring :)

Lenke til kommentar
Okey, så hvis jeg drar å kjøper en ny PSU i morgen, så burde dette fungere? Har de slikt på elkjøp eller spaceworld?

Datakjeden eller annen dataspesifikk butikk = garantert

Spaceworld = jeg vil tippe ja

Elkjøp = Njaaa... skeptisk, men mulig

-Stigma

Lenke til kommentar

Siden det haster litt som du sier og hver ettermiddag du sløser bort koster deg tapt arbeidtid på oppgaven din.. så ville jeg dratt til folk som KAN dette jeg..

Skit i Elkjøp og Spaceworld..

Du bor jo ikke så langt fra oslo.. stikk i Møllergata på Digital-impuls eller Datakjeden.. og om du gidder og har anlending så tar du med deg maskinen også og spør dem pent om de kan hjelpe meg å teste/den gamle PSU og kjøpe en ny PSU fra dem om nødvendig og få det testet med den. da bruker du 2-3 timer.. men er nesten 100% sikker på å komme deg ut av "klemma" du er i.

A

Lenke til kommentar

Okey, jeg testa en gang til ved å koble til en vifte, to dvd-rom, to harddisker og skjermkortet. Fortsatt samme reaksjon, på i en kort tid, for å så skru seg av.

Tror jeg kanskje drar inn på digital impulse, vet hvor det er så blir ikke noe leting.

Eller kanskje netshop, venter på en to uker gammel bestilling derfra, så å ta en prat med dem gjør sikkrt ikke noe.

Noen tips på hva slags strømforyning jeg burde kjøpe nå som vi er i gang, nedenfor ser dere hva jeg har av utstyr, venter også på en raptor + en harddisk til på 500gb + 2 gb ram til.

Tusen tusen takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...