DJMartin Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Okey, først av alt så vil jeg si at de som klarer å hjelpe meg med dette, er en livredder. Jeg har hatt min selvbygde datamaskin i snart 2 år og den har gått uten noen problemer hele tiden. Men i dag, når jeg trenger den som mest nekter den å starte. Jeg skal lage min første reklamefilm for Gyldendal og den har deadline på mandag. Jeg MÅ ha denne datamaskinen til å fungere! Dette er hva som skjer: Jeg trykker på "på-knappen" også begynner viftene å snurre, men det gjør dem bare i et halvt sekund, nesten som om det bare er en elektrisk impuls eller noe sånt. Får å få fram dette igjen må jeg dra ut støpselet og sette det inn igjen, får å så trykke på knappen igjen. Hva kan dette være? Og hva kan jeg gjøre for å fikse det? Som sagt, jeg har aldri hatt mer bruk for min datamaskin enn det jeg har nå. Tusen hjertlig takk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hvis den har power i et kort øyeblikk og så slår seg av, så kan det indkere på et det er en kortsluttning et sted, og at systemet dermed slår seg aumatisk av. Kortsluttnign er dog lite sansynlig dersom du ikke har vært inne i innmaten før feilen oppstod. PSUen er også en annen mulighet. en skadet PSU kan fungere i et sekund og så slå seg av pga. sikring f.eks. Det kan være verdt å prøve med en annen PSU dersomdu har en tilgjengelig. En defekt i PSU kan selvfølgleig oppstå spontant i mye større grad enn en konkret kortsluttning på f.eks. hovedkortet. Det er vanskelig å diagnosere bedre bare basert på denne infoen, men det er ihvertfall noen ting du kan prøve. Hvis du er i Bergen og kan levere maskinen for direkte inspeksjon så hadde det vært en god del mer jeg kunne gjort -Stigma Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har du mulighet, så prøv med en annen PSU. BTW: OPPGI ALLTID SPECS VED SLIKE HENVENDELSER Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har du mulighet, så prøv med en annen PSU. BTW: OPPGI ALLTID SPECS VED SLIKE HENVENDELSER specs står i siggen hans (men ja, det er greit å få bekreftet dem, siden det ofte ikke er specs i siggen som er den maskinen som vi snakker om, eller folk glemmer å oppdatere sig). -Stigma Lenke til kommentar
doCkiiiE Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Jeg ville ikke lage en ny post for dette jeg lurer på så tar det her... Jeg har noe av det samme problemet som DjMartin, PC-en min vil slå seg på, men kommer ikke lengere enn det... Kommer ikke noe bilde, og virker som om harddisken ikke starter. Kan virke som for meg at alt av vifter "jokker"... Strømmen på en måte... Hører at strømmen går ujavnt... Men jeg får altså ikke noe bilde, og ikke ut cdrommene, og ikke noe bilde... Kan det være noe av det samme problemet som DjMartin ? Mvh Ted Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Okey, tusen hjertlig for svarene dere gir meg:) Det som står i siggen er oppdatert. Okey, det virker som om det står mellom PSU'en og hovedkortet, er det en måte jeg kan finne ut hvem av disse det er? Lenke til kommentar
doCkiiiE Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har du en PSU du kan bytte og prøve i stedet da ? Eller ett annet hovedkort ? Mvh Ted Lenke til kommentar
JFM Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg tipper også PSU-en. Brøv med en annen og se om det funker... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Okey, det virker som om det står mellom PSU'en og hovedkortet, er det en måte jeg kan finne ut hvem av disse det er? Mulig å få tak i en ny PSU, eller låne? Noen av railene kan ha tatt kvelden i din. Endret 17. oktober 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Okey, tror jeg kanskje stikker bort på spaceworld nå og kjøper en ny PSU. Det jeg har nå er en MIST 500w hvis det er av interesse. Har ingen ekstra PSU nei. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg ville tatt ut og satt inn alle kort/minne på maskinen. Ville også trykket inn alle plugger skikkelig. Mange mulige feilkilder her. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Huff, synd å åtte kjøpe en ny PSU bare for å teste (selv om det er en god sjanse for at det kan være feilkilden). Ingen kompiser med en PC som du kan låse en PSU fra i 5 minutter for å teste? Kanskje hvis de er grei på butikken kan de la deg teste før du kjøper. Tvgiler litt på at de gidder det på en "ferdigvare" butikk som spaceworld, men kanskje på en litt mer data-spesifikk butikk/verksted. Ellers kan du se om de kan gi deg mulighet til å returnere varen. Si at du er litt usikker på om dette er riktig PSU du trenger eller noe sånt, og om du kan returnere den hvis mot formodning det ikke er den du trenger Du vil jo være i stand til å returnere den i 100% tilstand dersom det trengs så... -Stigma Lenke til kommentar
doCkiiiE Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hvor er du fra DjMartin ? Kan sikkert låne min psu hvis du bor i nærheten... for og teste... Mvh Ted Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Eller låne av meg om du bor i nærheten her. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Bosted Follo Står i kroppens profil Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Okey, setter veldig pris på den store hjelpsomheten, kan ikke takke nok. Jeg bor på Vinterbro like ved Tusenfryd. Jeg har testet litt nå, og denne nye informasjonen kan kanskje være med på å finne ut hva det er. Viftene begynner bare å gå når jeg skrur på PCU-en, ikke når jeg trykker på "på-knappen" på kabinettet, da er det ingen respons. Når jeg skrur på PCU-en så begynner viftene på PCU-en og hovedkortet og de andre viftene å gå. Men når jeg dro ut alle kablene som gikk fra PSU-en og inn i andre komponenter som hovedkort, skjermkort, cd-rom osv, også skrur på PCU-en så skjer det ingen ting, ikke engang vifta på PCU-en starter. Med andre ord, så er det bare reaksjon når PCU-en er koblet til hovedkortet. Hva kan dette bety? Og nok en gang, tusen takk:) Endret 17. oktober 2007 av DJMartin Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Om du "jumpstarter" psu, (kortslutter pinne 16 og 17(vanligvis grønn og svart)) og se hva som skjer. EDIT: Jeg bor på greverud, om du kommer deg hit med PC-en så kanskje vi kan ordne noe. Endret 17. oktober 2007 av micke090 Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Om du "jumpstarter" psu, (kortslutter pinne 16 og 17(vanligvis grønn og svart)) og se hva som skjer. EDIT: Jeg bor på greverud, om du kommer deg hit med PC-en så kanskje vi kan ordne noe. Tusen takk Hvordan kortslutter jeg pinne 16 og 17? Må jeg åpne PCU-en eller noe sånt?Tusen takk for din hjelp, kommer tilbake til deg hvis det blir aktuelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Med andre ord, så er det bare reaksjon når PCU-en er koblet til hovedkortet. Hva kan dette bety? Og nok en gang, tusen takk:) Skal være sånn, ATX standard. Om maskinen starter i et 1/2 sek og slår seg av tyder det på kortslutning. Altså PSU slår seg av selv. Kan være PSU'en i seg selv, men jeg er skeptisk. Sjekk undersøk nøye om ingenting av metall kommer borti HK eller skjermkort. F.eks om dekslene til kort plasser i kabbet er bøyd inn over HK. Mynter, skruer. Har vært borti dette på to maskinener, begge ganger kortslutning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå