Gå til innhold

Hvit bakgrund - for et herk


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker litt spesiel kritikk denne gangen, som kanskje utelukker en del her.

 

Saken er at jeg har begynt med såkalte "studio portretter" og trenger selfølgelig hjelp.

 

Dette bildet heter DCS 0008 og er da det 8 bildet jeg tok i serien. Første gang jeg tar slike bilder og er ikke helt fornøyd med resultatet.

 

Jeg ønsker ikke kritikk på fargetonene i huden, eller hvordan modellen står. Det jeg øsnker kommentarer på er skillet mellom bakgrund og modell, spesielt i hårpartiet. Og også lyset på modellen. Jeg vet at det er rett på blits, men er det or hardt?

 

Har brukt sb-600 som blits på bakgrunnen og sb-800 på kamera som modellblits.

Ikke noe annet er brukt. Syns det var meget vanskelig å lyssette rett, slik at hele bakgrunnen ble overeksponert, og fant fort ut at blitsen må stå betraktelig mye bak modellen for at den ikke skulle brenne ut siden. Avstanden fra modell til bakgrunn er ca 1-1,5m og blitsen er plassert ca 50cm bak modellen til venstre.

Det var forørvig umulig å ta helportrett, alt for lite lys.

 

Har ikke redigert noe, men jeg likte ikke hvordan håret ble, alt for harde kanter. Er dte vanlig eller er det feil av meg med lyssetting?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet ditt er at du bruker en helt bar blits. Du burde enten lage en softbox eller kjøpe paraply eller softbox. Jo større overflate lyskilden har jo mykere og mer distrubiert blir lyset.

 

Bakgrunnen er kanskje for overeksponert. Bruk histogrammet som lysmåler, og skru opp styrken på blitsen til all informasjon ligger helt til høyre i histogrammet (men ikke helt borte).

 

Når jeg tenker på det har en fyr skrevet om akkurat dette på strobistforumet. http://www.flickr.com/groups/strobist/disc...57600017153438/

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke. Du sier at det er overskponert, men at jeg må skru opp lysstyrken.

 

På histogrammet er det lyseste som går ann, når det kun er en gul strek helt til høyre.

 

Jeg bruker klar blitz på bakgrunn, burde jeg bruke softboks?

 

På kameraet bruker jeg soft boksen som er med i pakken (sikkert ikke god nok)

 

Hadde tenkt meg ned til JP å høre hva de har av softbokser til ekstern blits. Noe du kan anbefale?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Må bare spørre om hvordan du har satt opp Blits styringa fra kamera. Benytter du SB600 som "trådsløs slave" mao. at kameraet står i Cammand mode og SB800 på kamera skoen ?

 

Nå har jeg kun SB600 og benytter denne ofte som slave. Kameraets egenblits (din SB800 i dette tilfelle antar jeg) fyrer da kun "signal" til slaveblitsen som da er hovedblits. Dvs. veldig lite lys fra kameraet eller SB800 i ditt tilfelle.

Muligens en forklaring på hvorfor du ikke kan ta helfigur ?

 

 

/L

Lenke til kommentar
Må bare spørre om hvordan du har satt opp Blits styringa fra kamera. Benytter du SB600 som "trådsløs slave" mao. at kameraet står i Cammand mode og SB800 på kamera skoen ?

 

Nå har jeg kun SB600 og benytter denne ofte som slave. Kameraets egenblits (din SB800 i dette tilfelle antar jeg) fyrer da kun "signal" til slaveblitsen som da er hovedblits. Dvs. veldig lite lys fra kameraet eller SB800 i ditt tilfelle.

Muligens en forklaring på hvorfor du ikke kan ta helfigur ?

 

 

/L

 

Vet ikke helt om jeg forstår det siste. Jeg bruker SB-600 som bakgrunsblits, som har meget lite innvirkning på modellen. (Han er nesten mørkelagt)

 

Jeg bruker SB-800 til å belyse modellen, fra kamera. (D50 kan ikke styre blitsene trådløs)

 

Jeg kan ikke ta helportrett fordi jeg trenger to blitser på bakgrunn, men har bare en.

Lenke til kommentar
Må bare spørre om hvordan du har satt opp Blits styringa fra kamera. Benytter du SB600 som "trådsløs slave" mao. at kameraet står i Cammand mode og SB800 på kamera skoen ?

 

Nå har jeg kun SB600 og benytter denne ofte som slave. Kameraets egenblits (din SB800 i dette tilfelle antar jeg) fyrer da kun "signal" til slaveblitsen som da er hovedblits. Dvs. veldig lite lys fra kameraet eller SB800 i ditt tilfelle.

Muligens en forklaring på hvorfor du ikke kan ta helfigur ?

 

 

/L

 

Vet ikke helt om jeg forstår det siste. Jeg bruker SB-600 som bakgrunsblits, som har meget lite innvirkning på modellen. (Han er nesten mørkelagt)

 

Jeg bruker SB-800 til å belyse modellen, fra kamera. (D50 kan ikke styre blitsene trådløs)

 

Jeg kan ikke ta helportrett fordi jeg trenger to blitser på bakgrunn, men har bare en.

 

OK, litt ulik bitz management på D50 og D80 skjønner jeg. Hvilket betyr at du antagelig skyter SB600 via kabel.

Hvordan blir det med SB600 OG SB800 kun til bakgrunnen og kameraets egenblits til motivet ?

 

Min erfaring med blitsen på D80 er faktisk veldig bra. Bruker SB600 til å kaste indirekte lys fra tak / vegger etc for å fjerne skygger.

 

/L

Lenke til kommentar

Mer spredning av bakgrunnslyset vil nok gjøre mye. Selv bruker jeg ofte 2 blitzer (en på hver side) når jeg går for helt hvit bakgrunn - det gjør ting mye enklere. Bruker du 'bar' blitz så bør du ihvertfall lage en 'skylapp' på den siden som vender mot modellen så vedkommende ikke blir lyst opp av blitzen. Da trenger du ikke å ha modellen altfor langt unna den hvite bakgrunnen heller.

Lenke til kommentar

Juliess: Jeg er ikke så pro at jeg skjenner til begrepet whitelinebilde, vennligst forklar :p

 

Jeg kan ikke trigge blitser med kun D50 (Kameraet har ikke den egenskapen)

Jeg trigger SB-600 med SB-800, som er en SU-800 med blitzfunksjon.

 

Derfor kan jeg kun bruke en blits. Det kan også ligge i selve bakgrunnen. Den refleksterer lite lys slik at sb-600 lyset må konsenteres på midten.

 

En skylapp kan vel funke, men det løser ikke bakgrundproblemet.

Lenke til kommentar
Jeg bruker SB-800 til å belyse modellen, fra kamera. (D50 kan ikke styre blitsene trådløs)

 

Her tror jeg du har hovedproblemet ditt, hvis jeg forsto det riktig. Så lenge du har blitsen på samme akse som kameraet vil lyset bli hardt stygt og kjedelig. Uansett.

 

Du bør lese den tråden jeg lenket til, han er meget dyktig og forklarer veldig godt. Han bruker to paraplyer på bakgrunn for å få mest mulig jevn spredning, men det er ikke nødvendig etter egen erfaring.

Lenke til kommentar

Det jeg forstår at du er ute etter, kalles High-key bilder. Har aldri hørt uttrykket "whiteline", men tror nok det menes High-key.

 

En grov forklaring på hvordan du kan gjøre det:

 

Bruk en eller flere lyskilder til å blåse ut bakgrunnen. Hvis du for eksempel har bestemt deg for at du ønsker f16 på hovedobjektet, så stiller du inn minst et par-tre EV mer på bakgrunnen, da kanskje f22 eller mer. Sørg for at ikke noe av dette lyset treffer objektet/modellen.

 

Deretter kan du stille inn det lyset du ønsker på objektet/modellen. Ønsker du f16 på denne, så stiller du inn den lysstyrken på blitsen. Når du stiller inn dette, så slår du av de lampene du har mot bakgrunnen. Ikke bruke en blits montert på kamera ditt, da dette uten tvil vil gi et kjedelig lys på modellen.

 

Til slutt tar du en måling mot modellen med alle lampene på, for å få en måling av det totale lyset. Og dermed har du blenderinnstillingen din. Du kan godt eksponere et lite hakk over denne innstillingen for å presse eksponeringen helt opp mot høyre i histogrammet. Overeksponerer du bittelitt også så vil dette, for enkelte, være en fordel for å "brenne ut" eventuelle urenheter i huden. Men ta bildene dine i RAW uansett, så kan du trekke eksponeringen opp etterpå med full kontroll på resultatet.

 

Hvilken lukkerhastighet du velger å bruke er ikke så farlig, bare du bruker noe som er kjapt nok til å unngå bevegelsesuskarphet fra deg som holder kamera. (Ja, jeg velger å ikke bruke stativ på denne type bilder, da det gir større frihet...)

 

 

Vel...dette er en forklaring på hvordan du kan gjøre det. Det finnes sikkert en haug andre måter også, men denne fremgangen funker helt greit for meg...

 

 

Lykke til.

 

...ehhh...

 

og en ting til...du kommer langt hvis du har en håndholdt lysmåler...

Lenke til kommentar

Håndholdt lysmåler er bare tull? =)

Aldri hatt bruk for, og de koster jo usaklig mye ifht hvor mye de brukes. Har histogram på kamera.

 

Men som han over sier så heter det vel high-key, whiteline er bare ett begrep colourart photo bruker på ett produkt.

Highkey betyr vel egentlig bare at det er flere lyse toner enn mørke, eller noe sånt, så det er mulig å ha ett highkey bilde uten helt hvit bakgrunn også =)

Lenke til kommentar
Håndholdt lysmåler er bare tull? =)

Aldri hatt bruk for, og de koster jo usaklig mye ifht hvor mye de brukes. Har histogram på kamera.

Når man har flere lyskilder synes jeg lysmåler er et supert verktøy - å 'prøve seg frem' tar betydelig mere tid og er veldig ugreit hvis man i løpet av et shoot har flere ulike lysoppsett.

Lenke til kommentar
Håndholdt lysmåler er bare tull? =)

Aldri hatt bruk for, og de koster jo usaklig mye ifht hvor mye de brukes. Har histogram på kamera.

 

Men som han over sier så heter det vel high-key, whiteline er bare ett begrep colourart photo bruker på ett produkt.

Highkey betyr vel egentlig bare at det er flere lyse toner enn mørke, eller noe sånt, så det er mulig å ha ett highkey bilde uten helt hvit bakgrunn også =)

 

Regner med at du er bittlitt ironisk når du sier at det bare er tull med lysmåler. Jeg har også histogram på kamera (hvilket "skikkelig" kamera har ikke det) og kunne nok prøvet og feilet med oppsett av lys til hver enkelt lyskilde stemmer i histogrammet. Men det tar mye tid og er ikke særlig nøyaktig.

 

Men så er det heller ikke noe poeng i å kjøpe en lysmåler hvis du ikke skal bruke flere lyskilder med forskjellig lysmengde fra hver for å oppnå ulike effekter. Så det er kanskje derfor du nesten aldri har brukt lysmåler.

 

 

Det er også fullt mulig å ta et high-key bilde uten at bakgrunnen er hvit. Det har du helt rett i.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Tar meg maksimalt 1 minutt og gjøre om fra grå / svart / whatnot til hvit bakgrunn.

Det er jo ikke akkurat rakettforskning, og enkel portrett lyssetting går fort.

 

Hadde brukt lenger tid på å gå fram å teste lys rundt omkring i rommet og på personen. Når mr olsen har fått det til førstegangen, tar det nok ikke mange minutter å få fiksa det neste gang han vil ha tilsvarende resultat med samme blitzene. Og det går enda kjappere gangen etter det. Men ekstern lysmåling kan være nyttig hvis

 

a) du skyter film

b) du bruker veldig mange lys på ett veeeeeeeeeldig komplisert lysoppsett.

c) du har for mye penger og føler en stor trang til å kjøpe en dings til 3000,- som du EGENTLIG ikke trenger.

 

ser også at han sier at han ikke prioriterer dette da han skal ha D300 osv, så tror nok det finnes mange MYE mere nyttige oppgraderinger som han kan bruke penger på; feks

Nytt hus (D50 er ikke akkurat drit bra, jeg har hatt det, så jeg vet hva jeg snakker om =)

Softbox(er) til de han har.

trådløstrigger til de han har

flere blitzer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...