Gå til innhold

Trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Har handlet litt, og skal begynne med mitt storstilte moddeprosjekt :wink:

Dette har jeg:

1 Chieftec Dragon Black bigtower

1 gammel unnværlig kabinettvegg

1 liter Quick hammerslaglakk

1 stk. pensel

2 tuber silikon

1 stikksag

1 million blader til saga

1 vinkelsliper

1 masse annet

Planen er å lakke hele kabinettet innvendig, og skjære ut en lik figur samt hull til 120mm kab-vifte på begge veggene. Skal selvfølgelig sette inn plexi etter hvert.

Hva nå?

-Lakke først, eller sagebore først? (sagebore først, men skader ikke spørre)

-Hva slags sagbladbor skal jeg bruke, i hvilke faser av skjær-og-bor prosedyren?

-Pusseslipe kantene? I så fall, med hva?

Kjekt med hjelp til alt dette, siden jeg har lite lyst til å ødelegge kabinettetlage mer trøbbel for meg selv enn nødvendig. Alle andre tips er også ekstremt velkomne :smile:

mvh. TVPR

"han som snylter på din erfaring!" :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye å ta tak i, men det jeg reagerer mest på er ordet "pensel"..! Jeg vil på det sterkeste anbefale å bruke spray lakk...!

Ellers; planlegg, planlegg, planlegg, kjøp inn ting og tang, lag hull, monter/lakker... :smile: Lykke til

Lenke til kommentar

Hadde egentlig planlagt spray, men, øh, den uhyre stilige fargen jeg ville ha fantes bare på boks. Pluss, fluoriserende bli nok vanlig etterhver. Tor jeg. Sikkert. (ja vel da, så angrer jeg som en hund på at jeg ikke tok det)

Men jeg hadde tenkt å begynne med forarbeidet om ca. 30 minutter. Så hva anbefales av sagblad og sånt?

Lenke til kommentar

Skjær / borr alt først, deretter lakkerer du.

Men å lakkere innvendig - der anbefaler jeg deg å kjøpe noe form for dekorspray, den er mye tynnere enn lakk og derfor fyller den ikke så lett hull til skruer o.l. Den tåler heller ikke noe form for røff behandling, så den egner seg fint innvendig!

Sagblad - tja, du kan bruke vanlig metalblad, det egner seg ypperlig!

Borr - det spørs jo litt størrelsen på bryterne, led osv. Der kan du bruke det som finnes.

Håper dette hjalp deg litt på vei, så hvis du har noen flere spm. står jeg hjertelig til hjelp!

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Inntil videre skal jeg bare bore hull for å feste 120mm Papst kabinettvifter i. Har ikke drasset hjem viftene enda, så kan ikke måle størrelsen på hullet.

En ting jeg tenkte på ang. de skruehullene inni, det gjør vel ikke.no om jeg setter små biter maskeringstape over? Nevnte skruehull skal likevel dekkes av hovedkortet, og det er den lure skinne-patenten uten skruehull å feste HD's og CD-romer etc. i.

Mange takk så langt forresten :grin:

Lenke til kommentar

Nei, hvis du bruker maskeringstape over alle skruehullene er det jo ingen fare, men det blir mye jobb - men det er jo det som er det gøyale i det:)

Det som maskeringstapen dekker over kan du jo bare male på etterpå.

Det med skruene til viftene er ikke noe problem, det fikser du:)

Lykke til med proskjektet, gleder meg til å se det ferdige resultate!

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Det er mulig å bruke maling og kost. Har gjort der på ett kabinett. Brukte da sølv antirust hammerslagsmaling. :smile: Det som er viktig er å tynne malingen! (med White Spirit) Ellers vil du få "striper" etter kosten. Pga. "teksturen" på kabinettet som er fra før blir resultatet veldig fint, men ikke blankt/skinnende.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-05 19:30, jason skrev:

hva med å la samtlige skruer stå i hullene mens man lakkerer. Når alt er tørt skrur man de ut å legger i tynner

Hvis man lar skruene stå i når lakken tørker, vil de komme til å sitt fast nå så for... Da kan du komme til å ta i for mye, så da er sjansen for å ødelegge noe større. Du skjønner - vanlig bil lakk er ganske sterk, jeg skjønner at du trur du vil klare å skru skruene ut uten problem, men det er nok feil.

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Her er en ting som jeg kom til å tenke på... Lov å ikke le :smile:

1. Ta et tynt lag med grease på skuen.

2. Skru den inn og ut igjen. (eventuelt la den stå i)

3. Tørk forsiktig vekk det som er kommet på kabinettet.

4. Spraylakker.

5. Skruen skal nå løsne som ren magi.

.....eller ?

p|cachu

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-06 00:13, picachu skrev:

Her er en ting som jeg kom til å tenke på... Lov å ikke le :smile:

1. Ta et tynt lag med grease på skuen.

2. Skru den inn og ut igjen. (eventuelt la den stå i)

3. Tørk forsiktig vekk det som er kommet på kabinettet.

4. Spraylakker.

5. Skruen skal nå løsne som ren magi.

.....eller ?

p|cachu

Tja, det kunne jo virke, jeg har aldri prøvd det, (vet ikke hva grease er)men det høres mer tungvindt ut.

Quote:

On 2002-01-06 03:11, TVPR skrev:

Mange tusen takk for all hjelp, er i full modding! Ganske, ihvertfall: har fått tegnet på alt som skal være samt slengt opp maskeringsteip her og der.

Lykke til igjen, send meg et bildet når den er feridg:)

Holder på med et case modding proskjekt, samme kasse - chieftec servertower, skal sende inn bilde når det ferdig!

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Hu-hei

Status: Omplassert midlertidig PC (P233, 48mb EDO etc) til kjeller. Har kuttet og borret vilt i mitt eminente tårn. Fryser. Vurderer å låne Powershot A20 fra jobben for å avbilde skapnningen. Fryser noe groteskt.

Elsker dette her :grin:

Lenke til kommentar

hvis du først skal bruke grease eller vaselin, kan du like greit bare bruke en tynn pensel eller.no å legge en klatt i hvert skruhull. etter at du har lakkert å lakken er herdet, kan du bare vaske bort greaset (eller vaselinen) med såpevann. noe jeg gjorde da jeg modda bilen min (les: omlakkerte:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...