Programvare Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Nevn 6 ting som er arvelige. Da snakker jeg om direkte arv og ikke miljø og- eller miljø. Fort! Det haster! edit: Jeg har følgende: Blodtype Hårfarge Øyenfarge Arvelige sykdommer Endret 17. oktober 2007 av Metalheart Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 ansikts-trekk hudfarge høyde Lenke til kommentar
MRN Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Fedme og farlige sykdommer. (Diabetes type 1). Nærsynhet og psykologiske trekk arves også. Allergi. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Aldersrelatert hårtap/ikke hårtap er arvelig. Alder er i stor grad også arvelig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Alt som ikke er mentalt. Jeg synes dette spørsmålet var nokså dårlig, for å få 6 ting kan man like godt si at lengden på tommel, pekefinger, langfinger, ringfinger, lillefinger og nesen er arvelig. Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Noen som har nevnt overvekt? Lenke til kommentar
arcanum Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Om du kan krølle tungen, å bevege på ørene er arveligt, har jeg hørt. Og om du folder hendene, hvilken tommel som kommer øverst skal visst også være arveligt. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvorfor nevne 6, når P4 kan nevne 10! Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Alt som ikke er mentalt. Hå hå, stopp en halv, dette er feil! Det er vist at en rekke personlighetstrekk har en arvbarhet rundt 50% (dvs. 50% gener + 50% miljø). Søk på Google Scholar: behavioral genetics. Endret 22. oktober 2007 av DuTTZi Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Alt som ikke er mentalt. Hå hå, stopp en halv, dette er feil! Det er vist at en rekke personlighetstrekk har en arvbarhet rundt 50% (dvs. 50% gener + 50% miljø). Søk på Google Scholar: behavioral genetics. Jeg sa ikke at ingenting som er mentalt er arvet, bare at det som ikke er mentalt er arvet. Man kan selvsagt argumentere med at fysiske ting som 4 fingre kan skyldes miljø (f.eks. en uheldig bruk av sag), men det regner jeg med er nokså opplagt. Arv påvirker det mentale også, men der er det mye vanskeligere å skille mellom hva som er arv og hva som er miljø, og på et sånt spørsmål er derfor tryggere å bare ramse opp ting som ikke er mentale. Lenke til kommentar
FedoraHelper Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Fargeblindhet Kan være medfødt eller forursaket av ulykker og slikt Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Alt som ikke er mentalt. Hå hå, stopp en halv, dette er feil! Det er vist at en rekke personlighetstrekk har en arvbarhet rundt 50% (dvs. 50% gener + 50% miljø). Søk på Google Scholar: behavioral genetics. Jeg sa ikke at ingenting som er mentalt er arvet, bare at det som ikke er mentalt er arvet. Man kan selvsagt argumentere med at fysiske ting som 4 fingre kan skyldes miljø (f.eks. en uheldig bruk av sag), men det regner jeg med er nokså opplagt. Arv påvirker det mentale også, men der er det mye vanskeligere å skille mellom hva som er arv og hva som er miljø, og på et sånt spørsmål er derfor tryggere å bare ramse opp ting som ikke er mentale. Skjønner poenget, men det var lett å misforstå så syntes det trengtes en oppklaring Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) ... Hjertesykdommer Enkelte syndromer Måne/tynn hårvekst Laktoseintoleranse Pupper (ikke far til sønn som oftest ) edit: som påpekt av Nanarek under her, så er det vel ikke arvelig gjennom genene.. Men via smittet.. Man arver det ikke, men smittes. Tok derfor vekk HIV. Endret 23. oktober 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 HIV Det er et litt interessant eksempel, siden det ikke arves gjennom genene, men i stedet ved at barnet blir smittet før det blir født. Jeg tror ikke spørsmålet var ment å inkludere slike ting, men slik det var stilt vil jeg si det blir riktig å ta det med. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det stemmer vel det, HIV smittes, arves ikke. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Alkoholisme Øyenfarge Hudfarge Fedme Høyde psykiske avvik Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg kan nevne telletråder, de er ganske arvlige på dette forumet. Beste medisin (og rette) for dette er stenging. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg