Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble av parter i nettverket.


Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at det er en dame under som leier hos oss, og i med dette får hun bruke nettverket.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil at hun skal bruke nettverket lenger pga kjerringa laster ned så mye, og det inngår ikke i leiekontrakten .

For tiden har jeg et trådløst rutermodem: Zyxel prestige 660 hwt.

Og hun bruker nettverket trådløst, altså med bærbaren.

 

Det har seg slik at jeg vil kutte ut nettet hennes, så hun ikke bruke nettet mer.

Jeg vet at dette gjøres via ruterinnstillingene, men kan noen forklare nærmere hvor jeg må koble av nettet o.l. på innstillingene?

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bytte tilgangskode på det trådløse nettverket. Da trenger du bare å legge inn den nye koden på dine maskiner, og ikke gi den til henne.

 

For å endre kode skal du sansynligvis gå inn på 10.0.0.138

Der inne skal det være noen innstillinger for trådløs sikkerhet, hvor du kan ender WEP/WPA kode.

Lenke til kommentar

De fleste WLAN routermodem har muligheten til å se hvilke MAC adresser som er tilkoblet via WLAN, og å blokkere dem. Let litt rundt på routeren så finner du det sikkert. Om det er flere som er koblet til WLAN kan du utelukke disse som hennes adresser ved å manuelt sjekke maskinene (da trenger du tilgang på alle maskinene som ikke er hennes). Du kan da blokkere denne enkelte MAC adressen på routeren.

 

Du finner MAC adressen på maskinen ved å skrive ipconfig -all i start>kjør>"cmd". Står oppført som fysisk adresse.

Lenke til kommentar

det er veldig lett.

gå inn på http://10.0.0.138

på hoved menyen , tykk på "DHCP Table"

da får du opp liste med PC-er som er koblet til eks:

MIN 10.0.0.1 00-11-12-34-48-C9 (den som du vil sperre)

 

skrive ned den siste biten alså: 00-11-12-34-48-C9

 

trykk på "Main Menu" på venstre side.

trykk på "Wireless LAN " ca midt på siden.

trykk på " MAC Filter"

 

velg på siden du får opp "Active" yes

velg på ruta under: "deny as......."

fyll ut den adressen du skrev opp i sta, bytt ut - med :

så trykk "appy" i bunnen og hunn er borte :-)

Lenke til kommentar

Neh, foretrekker å blokke hun=)

 

Saken er at dette ikke er i leiekontrakten, og hun tilbød seg å oppgradere, men vi sa at det kunne vi selv betale for.

Så etter en stund sier hun at hun skal ha eget bredbånd, fordi hun vil ha telefon. Usikkert om hun har skaffet seg eget nett, men hun lastet ned store mengder på vårt. Fant forøverig ut at det var 3 andre som også var logget på ruteren, med passord og..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, har da blitt slikt at vi dessverre må gi kjerringa nett, ikke spør hvorfor.

Men saken er, som noen nevnet over her, er det mulig for meg som har tilgang til rutermodem og innstillinger o.l. og legge inn en bredbåndsbegrensning, altså hvor mye av linja spesielt hun kan få?

Kan jeg gjøre det fra min pc?

Lenke til kommentar

Det kan bli vanskelig. Kanskje du har QoS (Quality of Service) på routeren din, hvor du kan nedprioritere P2P trafikk, hvis det er det hun utnytter. Isåfall kan du gjøre det fra din pc, med webinterfacet til routeren din som du har brukt før.

Endret av Ben-o
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...