tuusjr Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er ikke helt sikker på om dette er helt det rette stedet å poste dette, men here goes: Jeg lurer på hvordan fontene fungerer? Altså, jeg ser at det finnes fet,kursiv, halvfet og så videre av nesten alle typene av skrifter, så det jeg lurte på er om MS Word bare skifter font til den fonten som har kursiv i seg når du bytter til kursiv, istedenfor å modifisere selve fonten? For å stille spørsmålet på en annen måte: Hvis jeg sletter den fete versjonen av Arial (skrifttypen) og så bruker denne i Word, for så å skifte til fet arial, vil jeg da få en feilmelding? Hvis det ikke er slik i Word, er det mulig det er andre programmer som vil få dette problemet? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Alle (nesten) fonter finnes i ulike varianter for normal, fet, kursiv og kursiv fet. Alle programmer benytter den varianten du spesifiserer i programmet du bruker, ikke bare Word. Sletter du en variant vil du ikke kunne bruke denne. Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er litt usikker på om dette gjelder for word. Ta for eksempel Times New Roman. Den finnes det bare én versjon av. Men den kan fortsatt vises som italic og bold. Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Beklager, jeg så feil. Hvis man ser i fonts mappen til windows, og velger å se filene som store ikoner, så ser man at det finnes flere forskjellige (bold, italic) versjoner av fontene, men velger man detaljert så ser man at det er samme filnavn, men at filen inneholder bold og italic versjoner. I word ser jeg bare én versjon. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Prøv å markér noe tekst du har skrevet i Times New Roman og trykk CTRL+B, CTRL+I og CTRL+U. Da mener jeg det skal bli bold/italic/underlined. Du skal også kunne formatere teksten slik med de knappene for bold, italic og underlined. I OpenOffice kan jeg både bruke tastatursnarveier og knappene for bold, italic og underline på Times New Roman slik som i vedlegget her: times_new_roman.doc Endret 18. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Beklager, jeg så feil. Hvis man ser i fonts mappen til windows, og velger å se filene som store ikoner, så ser man at det finnes flere forskjellige (bold, italic) versjoner av fontene, men velger man detaljert så ser man at det er samme filnavn, men at filen inneholder bold og italic versjoner. I word ser jeg bare én versjon. Ja, du ser bare grunnversjonen men alle versjonene brukes. Det gjelder også øvrige fonter. Svaret til Skag1 hadde vel ikke så veldig mye med saken å gjøre... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Ah, tolket det som om trådstarter ikke fikk til å formatere Times New Roman. Beklager. Tar jeg ikke feil er fonter laget av vektorer slik at de kan manipuleres og renderes i forskjellige størrelser/oppløsninger uten problemer. Endret 18. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Da snakker du om truetype fontene tror jeg. Det finnes andre fontformater som feks .fon og der er det ikke samme forhold når du forandrer størrelsen, ihvertfall etter mine erfaringer. Grunnen til at jeg spør er at feks times new roman fonten har bare en fil, mens andre fontskrifter jeg har har flere forskjellige filer som er varianter av den samme fonten feks light, header og andre variasjoner. Derfor har jeg blitt ganske forvirret og ønsker å rydde opp i dette "kaoset". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå