Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vognkort del 2, finner det ikke..

Anbefalte innlegg

Alt var fryd å gammen i dag da jeg endelig skulle få registrert min første bil :D

meen.. for å få ut skiltene var alt i orden, untatt at jeg mangler vognkort del 2...

Noen som har bilde av ett slikt? eller kan forklare sånn at jeg finner det lettere?

hva må jeg gjøre om jeg ikke finner det?

Skiltene er levert inn, og for å hente dem må jeg altså levere dette..

vil ha bilen på veien fortest mulig.. bare teit å ha en bil utenfor som er klar til å kjøres med, men som ikke kan det pga vognkort del 2 >-<

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt var fryd å gammen i dag da jeg endelig skulle få registrert min første bil :D

meen.. for å få ut skiltene var alt i orden, untatt at jeg mangler vognkort del 2...

Noen som har bilde av ett slikt? eller kan forklare sånn at jeg finner det lettere?

vil ha bilen på veien fortest mulig.. bare teit å ha en bil utenfor som er klar til å kjøres med, men som ikke kan det pga vognkort del 2 >-<

Sånn ser det ut..

Er dette en bil du nettopp har kjøpt, er sjansen stor for at selgeren fremdeles enten har dette liggende hjemme, (det skal nemlig IKKE oppbevares i bilen!) eller har rotet det bort. Da må isåfall han fylle ut melding om tapt vognkort og få utstedt nytt før salgsmelding og eierskifte kan gjennomføres.

Lenke til kommentar
Det er likt som vognkort del 1, bare med rosa der del 1 er blått, men du har kanskje ikke del 1 heller.

Det er et a4-ark brettet til A5, og jeg vil tro det står vognkort del 2 på det..

hmm, oki.. jo har del 1..

Sånn ser det ut..

Er dette en bil du nettopp har kjøpt, er sjansen stor for at selgeren fremdeles enten har dette liggende hjemme, (det skal nemlig IKKE oppbevares i bilen!) eller har rotet det bort. Da må isåfall han fylle ut melding om tapt vognkort og få utstedt nytt før salgsmelding og eierskifte kan gjennomføres.

kjøpte den for noen måneder siden..

hmm. oki. takk for kjapt og bra svar :)

Lenke til kommentar

Forrige eier må fikse det ja. Enkleste er at han stikker innom et biltilsyn og fyller ut tapsmelding der.

Jeg fikk fikset registrering og betaling av omreg da vi kjøpte konebilen i fjor sommer, men jeg fikk ikke noen papirer annet enn kvittering før tidligere eier hadde registrert tapsmeldingen i systemet. Da kom vognkortet etter 2 dager.

Lenke til kommentar
Må forje eier levere dette da?

kan ikke jeg ordne det?

vil ha bilen på veien nåå.. har ventet i 1 måned nå siden jeg fikk lappen på å få ferdig bilen, og når den endelig er ferdig så er man bare enda mere plaget...

Ja det må forrige eier ordne med. Sende inn tapsmelding. Tar han ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar
hmm.. ja må få han til å gjøre dette da..

men er det ingen måter at jeg kan gjøre det? ingen?

eierskifte er registrert altså..

Nei, for om du ikke er registert i noen forbindelse med den bilen- må¨eier( forrige eier) dra på biltilsynet og vise legitimasjon også.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Siden denne tråden er første treff når man googler "vognkort del 2", så kan den vel "oppdateres" med at det visstnok snart kommer nye regler ang. vognkortets del 2, fordi det har vært så mye problemer med nåværende ordning

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540569

Etter hva jeg skjønner har da kjøper ikke lengre krav på å få med seg Del 2 i forbindelse med kjøpet, men at heretter blir det selger som skal levere dette på biltilsynet.

Vet ikke, mulig de mener det godt, men jeg mistenker det alikevel kan bli mye tull & tøys. Hva om selger drøyer det osv.?

Lenke til kommentar

Om selger drøyer det kan man råkjøre gjennom samtlige fotobokser samt dobbelparkere utenfor slottet så mye man vil. Selger vil da få et såre strev med fartsbøter og parkeringsbøter. For å si det slik; det er i selgers interesse å få dette gjort så fort som mulig. (Derfor gjør jeg det alltid selv når jeg kjøper bil.)

Lenke til kommentar

Kan godt være at det nye systemet vil fungerer bedre enn det gamle. Jeg bare luftet muligheten for eventuelle "skjær i sjøen". Når det gjelder biltilsynet/trafikk osv. virker det som det alltid liksom dukker opp problemer man ikke hadde forutsett på forhånd :p

Det absolutt mest sikre/enkleste for alle parter ville vel vært om vognkortet besto av 3 deler? Del 1 (i bilen), og del 2/del 3 (identiske), til å rive fra hverandre slik at selger/kjøper har hvert sitt og uavhengig av hverandre kan levere dette på biltilsynet sammen med salgsmelding(også hver sin)

- Skulle selger etter handelen av en eller annen grunn være "inndisponibel" eller ikke istand til å ordne levering av papirer, har dermed kjøper en mulighet til sjøl å ordne det uten store forsinkelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...