jahas Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 hei! Har nå planer om å kjøpe en ekstern harddisk. har skjønt det som ta det er to typer; en som trenger strøm(uttak?), og en som ikke trenger mitt spm. er da hvilken av de to som er best? Hvor mye penger bør jeg legge i det? Er det sånn at men ikke bør fylle den eksterne helt opp sånn som med den som er intern, eller kan hele plassen utnyttes? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Det er vanskelig for meg å gjette meg frem til hvilke behov du har mtp størrelse/pris/mobilitet osv, men jeg kan dele mine erfaringer. Jeg har både en 500GB 3,5" ekstern disk og en 160GB mobil 2,5". Den store 3,5" behøver strøm fra et separat uttak, dvs. at du må ha en stikkontakt ledig i nærheten av maskinen som du kan koble den til. Problemet her er at det er "stress" å hente frem den store disken, koble til USB-kabel og strøm, og starte opp disken. I tilleg støyer den en del. (Jeg bruker en stillegående laptop, så disken er absolutt hørbar.) Fordelen er naturligvis den massive lagringskapasiteten, og prisen per GB som er lav i forhold til portable disker. Den lille 2,5" på sin side får både strøm og sender/mottar data via den samme USB-kabelen. Dette gjør at disken er eksepsjonelt lett å bruke, og fungerer nesten på samme måte som en minnepenn. Den er også liten, og lager så og si ikke en lyd. Ulempen her er at du får mindre plass per krone. For meg fungerer kombinasjonen av en 3.5" og en 2,5" helt optimalt, hvor 2,5" brukes daglig mens 3,5" hentes frem i ny og ne og fungerer som langtidslagring. Hvis jeg skulle vurdert en disk ville jeg sterkt vurdert en 2,5" i første omgang, fordi du enkelt og greit bare plugger den i en ledig USB-port og så er du i gang. Skal du noe sted tar du den like greit i lomma, i motsetning til under armen og med 2 meter ledning hengende på slep, som er tilfellet med 3,5". Ta gjerne en kikk på en 2,5" Western Digital 160GB, som er samme modell som jeg selv har. Når det gjelder å "fylle opp" disken, kan du lagre informasjon helt til disken er full. Edit: Skrivefeil. Endret 17. oktober 2007 av fargoth Lenke til kommentar
jahas Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 ok, høres spennende ut. tenkte i første omgang å lagre filmer og spill på den eksterne. Hadde du giddi å prøvd å retta opp linken på den du anbefaler? funker ikke Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Rettet linken nå. Må jo ærlig inrømme at jeg lagrer noe film og spill på de eksterne selv, og for mitt bruksmønster ble 160GB fort i minste laget. Du får jo også 500GB til rundt samme pris så her må du se hva du vektlegger mest; stor lagringsplass med påfølgende støy, varme og mobilitetsvansker, eller vesentlig mindre lagringsplass uten de forestående ulempene. Har du 1800kr til rådighet og ser behovetflesker du like greit til å kjøper begge, eller kanskje du kan kjøpe en 2.5" først og så en større disk ved en senere anledning for å avlaste den lille? Her svømmer valgets hval fritt.. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 den var jo ikke prisen så ille på er det en som krever strømuttak, noe som vel går siden det blir en slags "bod" der jeg kan stue bort ting jeg ikke trenger atm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå