Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oslo-folk har fått parasitt i drikkevannet

AlleDager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De misstenker at det er lekasje i noen rør, og at kloakk har kommet inn i vannsystemet.

Har de så dårlige rutiner, blir skremt.

Det er naturlige forekomster av parasittene i alle vannkilder i landet, men det er svært lavt.

Videre er det lekkasjer i alle drikkevannsledninger (ofte mister man opp mot 40 % av vannet mellom kilde og husholdning) - problemet oppstår når man mister overtrykket (for eksempel ved en avstengning et sted i systemet), slik at utenforliggende vann renner inn. Særlig risikabelt er det hvis man har vann og avløp i samme grøft, i tillegg til fellessystem for avløp og overvann, noe store deler av Oslo har.

Lenke til kommentar
Må bo på riktig kant av byen :wee:

Hørte på nyhetene istad at et sted hvor 450 folk var uten vann, fikk tilsendt 5 liter vann om dagen til det var ferdig :O

Må jo ut på landet for å få rent vann vel? Søndre Nordstrand eller noe sånt? :p

Bor akkurat over på den grønne sia på alle kartene som ligger ute. En del av Nordstrand ja, usikker på hvilken

Lenke til kommentar
Enkel løsning: Drikk øl istedet.

Akkurat det jeg gjør, det og blandevann er det eneste jeg har i kjøleskapet :dontgetit:

Bor forsåvidt på Bjølsen, så jeg er vel nære nok ground zero til å helst holde meg unna vannet.

Håper bare kaffeautomaten på jobben i Nydalen var varm nok til å drepe de parasittene som muligens var i vannet.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Da det var parasittsesong her borte (Bergen) påvirket det bare ett av drikkevannsreservoarene, og dermed en mye mindre del av byen. Jeg slapp unna selv, siden jeg ikke bodde i det aktuelle området.

På kartet i en av linkene i originalposten virket det som om 3/4 av Oslo sin vannforsyning var påvirket. :|

Uansett, ikke sats på noe annet enn å koke vannet. Folk her var slått ut flere uker i strekk av selve infeksjonen, og en del av de som ble rammet har slitt i årene etterpå. Postviralt utmattelsessyndrom fortalte vel Dagbladet om. Jeg kjenner (heldigvis) ingen som fikk med seg den ekstra gavepakken også, men det rapporteres fremdeles om det i aviser og annet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen overraskelse at slikt kan skje. Rørnettet under store deler av Oslo er sikkert godt over 50 år mange plasser og sikkert over 100 år på enkelte plasser. Lekkasjer i både vannrør og kloakkrør finnes over alt. Litt vann ut her og inn der så er smitten et faktum.

Lenke til kommentar
Er det farlig om dassvann spruter opp i rumpa di mens du driter? Ikke at det har skjedd meg i denne perioden, men det er alltids en fin motivasjon for å huske splashpacken.

Daniel :)

Vel ser ingen fare i akkurat det der, eventuelt kan du øve deg i å aime slik at bajsen din slår seg i dassveggen og så flyter neddi vannet, win-win situasjon. NB! Husk å rense dassen etterpå da!

Lenke til kommentar
Men betyr det at de grønne områdene ikke har noen som helst tilknytning til vannet hos de på den rød? Jeg tolka det dithen at det skjedde noe med rørene, og ikke vannverket?

De er sikkert usikre (fin selvmotsigelse) på hvor langt opp i rørsystemet parasitten har spredd seg og markerer dermed alt fra det samme vannverket som rødt for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...