stich_it Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 har en kamerat som skal begynne å jobbe for et vekterfirma som "portvakt"(eller hva de vil kalle det, har ikke og får ikke vekterkurs), der han skal jobbe er et anleggsområde som det jobbes med å bygge et høyteknologisk høyspent"greier". han har av vaktsjefen sin fått beskjed at ingen uten tillatelse får lov å komme på området, vanligvis greit nok det, men har han lov til å hindre f.eks. brannvesen/ambulanse/politi som er på uttrykning som skal/vil inn på området? Vaktsjefen sier at stedet skal heller brenne ned enn at brannvesenet slipper inn. i første omgang får han iallfll ikke nøkkel sier han, men ettervært så vil det bli gitt til han, hvordan vil det eventuelt bli ang reglene? Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Kameraten din har lov til å bruke huet. Om det ligger en døende person inne på området, vil han da nekte ambulansen adgang? Hva om en bygning e.l. brenner og det gir fra seg giftig røyk, vil han da stoppe brannvesenet? Eller hva med en bande med tyver som forsyner seg grovt inne på området, vil politiet da få adgang? Nei, be den vaktsjefen skaffe seg en annen jobb. Det er greit å være bastant og konsekvent, men det for da være måte på! Sikkert ikke morsomt å lese om seg selv i avisen dagen etter at en person døde på området fordi ambulansen ble nektet adgang. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Kameraten din har lov til å bruke huet. Om det ligger en døende person inne på området, vil han da nekte ambulansen adgang? Hva om en bygning e.l. brenner og det gir fra seg giftig røyk, vil han da stoppe brannvesenet? Eller hva med en bande med tyver som forsyner seg grovt inne på området, vil politiet da få adgang? Nei, be den vaktsjefen skaffe seg en annen jobb. Det er greit å være bastant og konsekvent, men det for da være måte på! Sikkert ikke morsomt å lese om seg selv i avisen dagen etter at en person døde på området fordi ambulansen ble nektet adgang. var vel egentlig noe slikt jeg sa, men finnes det en lov ang dette? så har du det med at han ikke har eller får vekterkurs(vet ikke om han trenger det) eller nøkkel til porten(i alle fall ikke i begynnelsen), så da vil han stå vakt ved porten uten mulighet til å låse opp og med beskjed om at ingen skal slippe inn uten riktige papirer, noe brannvesen, politi og ambulanse ikke har(sånn som jeg er blitt forklart saken iallfall) Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Disse lovene kan jo være aktuelle... Politilovens § 12, tredje ledd "Politiet kan bane seg adgang til hus, rom eller annet lokale for å ettersøke bortkomne eller hjelpe syke, tilskadekomne eller andre som er - eller antas å være, ute av stand til å ta vare på seg selv, når omstendighetene gir grunn til å frykte at vedkommendes liv eller helse kan være truet" Politilovens § 7 "Politiet kan gripe inn 1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser 2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet 3 for å avverge eller stanse lovbrudd. Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert." Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Vel, hvis det er såpass merkelige regler er det kanskje ikke ett sivilt anlegg i det hele tatt? Kanskje det er andre ting som bygges der og man har ett cover for og dekke over dette? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Vel, hvis det er såpass merkelige regler er det kanskje ikke ett sivilt anlegg i det hele tatt?Kanskje det er andre ting som bygges der og man har ett cover for og dekke over dette? det som de sier at de bygger der er high tec cutting edge(osv osv) høyspent anlegg som det første/eneste i verden og de er redde for industri spionasje og slikt. og vis det var cover ville jeg ikke brukt privat vekterfirma i alle fall:P Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 men har han lov til å hindre f.eks. brannvesen/ambulanse/politi som er på uttrykning som skal/vil inn på området? Nei, og om han forsøker å hindre de begår han en straffbar handling. Domfellelse av diverse saker på Grønland og Holmlia der muslimer har forsøkt å hindre utrykning har satt presidens for slike saker i kongeriket Norge. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Nei, og om han forsøker å hindre de begår han en straffbar handling. Domfellelse av diverse saker på Grønland og Holmlia der muslimer har forsøkt å hindre utrykning har satt presidens for slike saker i kongeriket Norge. ok da vet jeg det, men har du noen artikler å vise til lover eller dommer på dette f.eks? Lenke til kommentar
badseeds Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Med fare for å virke nysgjerrig; hva i huleste er det som befinner seg inne på dette området som kan rettferdiggjøre at politi-, brann- og helsevesen ikke har adgang? Endret 29. oktober 2007 av badseeds Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Altså. Kameraten din kan nekte de adgang så mye han bare vil. Men det som vil skje er at politiet legger han i jern, for deretter å ta seg inn på området. Men siden det er prat om høyspennt er det stor fare for at dette kan ha noe med sikkerhet å gjøre. Brannvesnet, politiet, mm. er helt sikkert informert om hvor farlig det som ligger bak sperringen er, og er i stand til å ta avgjørelser selv. Men å hindre utrykking av offentlige tjenestemenn er og forblir ulovlig, uansett. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 jeg regnet egentlig med at brannvesen spesielt ville bli informert om at det er høyspent arbeidsområdet. egentlig... jeg vet ikke hva som er der, bare fått høre at det er banebrytende high-tec stuff som skal være en pioneer stasjon eller hva en det vil kalle det. så derfor meget redd for industrispionasje. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har ingenting å si om de er redd for industrispionasje eller ikke. Hadde de forøvrig vært SÅ redd hadde de nok ansatt et litt mer proft vaktfirma Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 denne tråden må da være ypperlig sted å starte for social engineering for å finne ut hva det high-tech-greiene kompisen din skal passe på er for noe.... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Eller så kan det være at mannen bare sier som sant er, at de har ekstremt høye spenninger i bruk, og at folk som ikke vet hva de gjør kan risikere å bli drept hvis de går inn der. Brannvesenet slipper ikke til på transformatorstasjoner det er brann i uten tilsyn, og det er neppe noe de ønsker å gjøre heller. Med så store spenninger som finnes der kan gnistene slå ut en meter eller mer fra kilden, og da bør man vite hvor man kan gå. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Som jeg allerede nevnte, dersom det faktisk er snakk om slike farer er garantert brannvesen og politi informert om dette. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Eller så kan det være at mannen bare sier som sant er, at de har ekstremt høye spenninger i bruk, og at folk som ikke vet hva de gjør kan risikere å bli drept hvis de går inn der. Brannvesenet slipper ikke til på transformatorstasjoner det er brann i uten tilsyn, og det er neppe noe de ønsker å gjøre heller. Med så store spenninger som finnes der kan gnistene slå ut en meter eller mer fra kilden, og da bør man vite hvor man kan gå. det er høyspent og det er vel en standard spenning på disse vis jeg husker riktig(22500V?) og brannvesenet skal alltid være informert om slike installasjoner så de kan bruke en type skum vis jeg husker riktig som er ikke/ekstremt lite strøm ledende. eneste måten å komme seg unna dette er vel kanskje å ha et industribrannvern? men tviler egentlig på det. det er standard høyspent det jobbes med, men stasjonen er sånn hightech greier som er hemmelig og eierene er redde for industrispionasje. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 det er standard høyspent det jobbes med, men stasjonen er sånn hightech greier som er hemmelig og eierene er redde for industrispionasje. Ja du har sagt det en god del ganger nå... det forandrer uansett ikke saken at de ikke kan stoppe brannvesenet hvis det bilr en brann der. De burde heller øke sikkerheten da, ansette profesjonelle folk til å passe på porten. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 det er standard høyspent det jobbes med, men stasjonen er sånn hightech greier som er hemmelig og eierene er redde for industrispionasje. Ja du har sagt det en god del ganger nå... det forandrer uansett ikke saken at de ikke kan stoppe brannvesenet hvis det bilr en brann der. De burde heller øke sikkerheten da, ansette profesjonelle folk til å passe på porten. hehe, jeg gjentar det siden det ser uttil at folk er litt uklare på hva jeg skriver og de har jo ansatt "proffe" folk til å passe på. vaktselskapet som han kameraten min jobber for. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 De kan jo ikke være særlig proffe mtp at kameraten din legger ut stillingsinstruksen sin til deg. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 De kan jo ikke være særlig proffe mtp at kameraten din legger ut stillingsinstruksen sin til deg. hehe du sier noe. må være min fantastiske overtalelses evne (eller social engeneering var det vel noen som kalte det:P) skal sies at det jeg vet er firmaet han jobber for, firmaet han vokter for og hva slags instruks han har fått fra sjefen. og at han ikke enda har fått nøkkel. hmmmm var vist en del det. tror jeg må bli spion. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå