Der Kommissar Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Var ikke helt sikker på om denne skulle under forbrukerrett eller juss, så la den bare her. Som topic sier, så har jeg og en kompis et skikkelig overføringskluss med postbanken, som da er hans bank. Kameratgjengen skal på ferie til syden til påsken, og jeg betalte depositumet som var 4700. Dealen var nå at alle kompisene skulle sette inn det beløpet de skulle betale inn på min konto, slik at det nøyaktig ble tolv-tusen-og-noe som er det resterende beløpet som skulle betales inn, slik at alt var betalt. Kompisen min dro da til en av postbankens filialer her i Tromsø, og overførte til min konto manuelt, og måtte da betale et gebyr på 75 kroner. Greit nok. Men, etter litt over en måned hadde jeg ikke sett snurten av pengene, og for sikkerhets skyld sammenlignet vi kvitteringen med kontonummeret mitt, og det var ingen feil der. Vi ringe og spurte hva som hadde skjedd, og fikk høre at dem ikke visste det og at de ikke kunne prøve å overføre på nytt fordi dama i skranken hadde skrevet kontonummeret utydelig. Men, etter litt prating, sa dem at dem skulle sende en giro i posten til meg. Det har nå gått 2 uker ca, og jeg har enda ikke mottatt noen giro. Kompisen min gikk derfor ned for å høre hva som foregikk, men i skranken sto det en lærling som ikke kunne svare for seg. Når kompisen min deretter lufta idéen om at postmannen kanskje hadde levert feil (jeg bor i blokk, og det er flere med samme etternavn), fikk han slengt tilbake at "denne Michael" (det er altså meg) tydeligvis ikke hadde gidda å hente den... Og noe tilbakebetaling av gebyret på 75 får han heller ikke (75 er ikke all verden, for all del, men det er faen så frekt at dem ikke klarer å overføre et beløp i løpet av 2 måneder, og atpåtil ikke kan redegjøre om hva som har skjedd med pengene). Så det jeg lurer på, er om noen med litt innsikt i lover og rettigheter hadde noen fine paragrafer vi kan diske opp med til daglig leder der på posthuset. I tillegg til at de har vært uhyre frekk i tonen, og somlet masse, er det jo en del penger det tross alt er snakk om her Endret 17. oktober 2007 av Der Kommissar Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Det der var et sabla rot, så mye skal ikke forekomme. Amatørmessig. Det er noe som heter Bankklagenemda, nevn det for de du. Ring Postbanken først - tlf 03800 - for å snakke med en kundebehandler. Og det vanvittige høye gebyret skal du også få refundert. Ta en saklig, men bestemt tone og ha kvitteringen klar. Slik som du framstiller det, går ikke an. Endret 17. oktober 2007 av geirm Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Takker så meget, var ikke klar over bankklagenemnda Kameraten min har ringt flere ganger (innlegget var kanskje litt kronglete, men det er alså han som skulle overføre penger til meg og betalte gebyret), og senest i dag var han personlig innom banken og det var etter at han ringte meg derfra at jeg lagde dette emnet. Blir så frustrert over at de knapt gidder å ordne opp i rotet de skaper, og nærmest skylder på kundene når de gjør noe galt Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Bankklagenemda kan brukes når det har oppstått en uløselig tvist mellom bank og kunde. Her må han gå til videre i Postbanken først. Du kan vel også klage via Forbrukerrådet, men tipper de bare vil sende saken til Bankklagenemda. Endret 17. oktober 2007 av geirm Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Før vi går så langt får vi vel "true" dem med nemda, tenker de vil sette seg litt i sving da Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 "...og fikk høre at dem ikke visste det og at de ikke kunne prøve å overføre på nytt fordi dama i skranken hadde skrevet kontonummeret utydelig. Men, etter litt prating, sa dem at dem skulle sende en giro i posten til meg....." Det er noe som ikke rimer her. Pengene blir overført elektronisk, betalingen skal kunne oppspores i postkontorets transaksjonsregister og "utydelig skrevet kontonummer" - hvor kommer det inn i bildet ? Det er blitt tastet inn med maskinbokstaver ! Jeg skjønner heller ikke at postkontoret skal betale tilbake beløpet, det må isåfall skje fra sentralt hold. De kunne som en mulighet hatt en krasj ved ekspedisjonen og har måttet etterregistrere og gjort en tallfeil, men alt dette skal kunne gå an å etterspore. Merkelig sak. Igjen: Ring Postbanken sentralt. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Da var saken nesten løst! For å oppklare litt om saken: 30.08.07 -Kompisen min, Kristoffer, fyller ut en blankett for overføring (4145 kroner). Et 3-tall blir misforstått som et 5-tall. Pengene kommer derfor ikke inn på kontoen min. 04.09.07 -Etter et par telefoner som ikke gikk noen vei, drar Kristoffer personlig til postkontoret for å klage. Herfra ringer han meg, for de trenger adressen min slik at de kan sende en giro til meg, som jeg måtte komme og heve. Greit nok, vi orka ikke mere trøbbel, så det fikk gå. Jeg gav han adressen min, og han gjentok den for damen i skranken, og det var rett adresse (kunne høre han gjenta det til dama i skranken). -September ble oktober, og vi ringte og ringte. Vi måtte nå vente til november og til giroen var blitt ugyldig, og pengene ville straks overføres tilbake til Kristoffer sin konto. Jeg ble forøvrig beskylt for å være lat, og at jeg tydeligvis ikke hadde giddet å heve giroen. -Ooog, der var var vi i november ja! Ingen penger kom inn på kontoen hans, og jeg hadde enda ikke sett snurten av noe giro. Kristoffer ble lovet at de skulle ringe ham flere ganger, noe de ikke gjorde. Han dro ned med faren, men dem kunne ikke si noe som helst. 15.11.07 -Giroen dukket plutselig opp i min postkasse, ganske så krøllete, med feil adresse skrevet på både konvolutten og giroen. Tilfeldigvis dagen etter at Kristoffer og faren hadde vært innom for å etterlyse pengene som nå ingen plutselig hadde rede på hvor var. Giroen forfalt 02.11.07 og da skulle pengene liksom automatisk tilbake til Kristoffer. Vi dro ned, alle mann, med giroen, for å høre hva i svarte som foregikk. Der fikk vi beskjed om at dette var noe dem måtte høre med postbanken sentralt, enda dem påstod at dem hadde vært i kontakt med dem tidligere. Nå lovte dem virkelig å ta tak i dette her og overføre pengene til Kristoffer tilbake til kontoen hans i morgen. Forresten, dem lovte ikke, dem sa dem mest sannsynlig ville gjøre det. Hurra for kundeservice! Dama påstod også at hun hadde ringt Kristoffer flere ganger, men at han ikke tok telefonen (anropsloggen sier noe annet). Noe skyld selv kunne dem ikke ta, og det skyhøye gebyret Kristoffer betalte for overføringen i utgangspunktet, samt tapt rente for pengene, kunne dem heller ikke gi. Skal bli spennende å se om Kristoffer får pengene tilbake i morgen. Endret 15. november 2007 av Der Kommissar Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Bare sånn for å ha det klart. Utfordringen med postbanken er at de har ingen bankansatte i butikk. De har finansrådgivere, og postkontoransatte . Det er veldig veldig mye som må "styres sentralt", fordi det er der de bankansatte sitter..de med tilganger osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå