Plecto Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei. Kjøpte en ny pc for et halvt år siden og nå i det siste har PC-en begynt å slå seg av. Chipset kjøleren er så varm at jeg brenner meg på den. Hva er galt? Er det kjøleren som er dårlig eller er det hovedkortet som har begynt å ta kvelden? Fikser jeg problemet ved å bytte til en litt mer heavy kjøler med en liten vifte kanskje? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Gi oss mer info om maskinen du har så vil det hjelpe oss å hjelpe deg Forøvrig så kan det ikke skade med en vifte som blåser over hovedkortet. Har du sjekket temperatur på cpu\skjermkort? Endret 17. oktober 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Har et msi MSI K9VGM-V HK, AM2. 4200+ CPU, 2gb DDR2 ram, skjermkortet husker jeg ikke i slengen, men er et middels bra skjermkort som kosta ca. 2000kr. Har en standard strømforsyning som fulgte med kabinettet, er på 350W. Temp på CPU og skjermkort er helt ok Endret 17. oktober 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 er dette bare en kjøleribbe eller er det vifte på? hvis det ikke er vifte på, kan du jo bare sette på en. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 har du vurdert å blåse strømforsyninga ren for støv? kan hende det er så mye støv i PC-en at luft sliter med fremkommeligheten.. luftinnsug oxo. Kjøp en boks med trykkluft og blås ting rent.. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Så det er kjøling som er problemet? Det er ikke noe deffekt med hk eller chipset? Er kun kjøleribbe ja. Endret 17. oktober 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei. Kjøpte en ny pc for et halvt år siden og nå i det siste har PC-en begynt å slå seg av. Chipset kjøleren er så varm at jeg brenner meg på den. Hva er galt? Er det kjøleren som er dårlig eller er det hovedkortet som har begynt å ta kvelden? Fikser jeg problemet ved å bytte til en litt mer heavy kjøler med en liten vifte kanskje? Siden maskinen har virket, men ikke gjør det nå lenger, bør du tenke igjennom om du har endret noe i det siste som kan ha forårsaket problemet. Problemet med høy nordbro temp er ett maskinvare problem, men også kan bli fremkalt av feil i innstillinger i BIOS, av overklokking, eller programvare som provoserer frem en feil som hele tiden har vært der. Hvis du er sikker på at du ikke har endret på noe av dette i det siste, så er feilen mest trolig maskinvare relatert. Du melder at kjøleribba er så varm at du brenner deg, vil det si 50-60grader varm, eller 80-90grader varm? 50-60grader er normalt for denne klassen hovdkort, og finnes på mange ATI og Nvidia chipsett. 80-90grader betyr at du bør reklamere på hovedkortet, uansett om andre komponenter er defekte. Hvis chipsettet holder 50-60grader, er ikke hovedkortet laget for å holde i 5år, og du bør kreve kjøpet hevet. Det å sette på en annen nordbro-kjøler kan annulere garantien din, avhengi av hvor flexsibel leverandøren din er. Jeg ville heller kreve kjøpet hevet, putte pengene til ny kjøler i nytt hovedkort, og kjøpe ett bedre og kaldere kort. Men det er bare meg... Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Off topic, via chippsett nuff said. Nei, er dette under full last, eller bare når den står rolig i windows? Du kan bytte kjøler og se om det hjelper. Orginal kjølepasta kan ofte være triste greier, om det i hele tatt er pasta og ikke termisk teip. Skiftet nettopp selv en chipsett kjøler. Fikk bort den gamle gugga og la på litt AS cheramic paste samt en ny passiv kjøler fra baggen med det rare i. Det var som natt og dag på temeraturen. Kansje kjøre en re sett på bios først og fremst, bare se til at du har riktig cpu hastighet etterpå. Om dette virkelig er problemet ditt, gjenstår og se. Du kan jo kjøre den tungvinte veien som Frode beskriver. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er vel produsenten sin feil hvis PC-en ikke taler a sta pa uten overklokking. Og hvis PC-en gar, sa burde du fa nytt hvis det blir odelagt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Takk for hjelp folkens. Jeg tror den er på rundt 50-60, kan holde på den en liten stund før jeg brenner meg. Har nå resatt CMOS og satt en 80mm vifte rett ved siden av (teipet den fast i bonn av kabinettet) så nå var temperaturen fin. Får se om PC-en slår seg av nå, gjør den ikke det så vet jeg at det er chipsettet som forårsaker det i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå