Gå til innhold

Liste over Nikon-objektiver - D80 - noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg Nikon D80, og har tilgang på en liten objektivpark, men er usikker på hvilke som er aktuelle for D80 i og med at disse objektivene er ganske gamle,

hvilke kan jeg benytte og ikke benytte? Noen som evt har informasjon om de aktuelle objektivene, hva slags type det er, til hvilket bruk de er best osv. Er meget takknemlig for svar til de som tar seg tiden :)

Her er lista (de er fra tidl 90-tall-ish analoge tider, så jeg får bare krysse fingrene for at jeg kan bruke ihvertfall ETT av dem ;) NB, fikk en håndskrevet liste så spør hvis det ser helt korka ut) :

Nikon AF Nikkor 28-70 mm 1:35-4,5 D

Nikkor 85 mm 1:2 (345474)

Nikkor 24 mm 1:2 (223640) +Hoya HMC 52 mm

Nikkor 28 mm 1:2,8 (523399)

Micro-Nikkor 55 mm 1:35 (953140)

Nikkor-N auto 1:2,8 f=24 mm (328434)

Nikkor 35 mm 1:2 (159560)

AF Nikkor 20 mm 1:2,8 D + Hoya HMS super 62 mm

Nikkor H-auto 1:2 f=50 mm (2048022)

RMC Tokina 17 mm 1:35 (0678703846)

Tamron CF Tele Macro 1:3,8 1:4/210 BBar Mc 058, 80-210 mm, 30 grader - 11,3

Tamron SP AF Macro 90 mm 1:2,8 055, infinite-0,29m

AF Nikkor 80-200 mm 1:2,8

Lister også opp et par kameraer hvis noen vil mene noe om dem

(jeg fant så å si ikke NOE info på nett om dem som sa meg noe fornuftig om de er noe å vurdere å bruke,

fant bare folk som mimret om dem på en nostalgisk måte):

Nikon F90X

Nikon F2 7503875 og F2 7566706

Nikon 1750495 (lurer på om disse lange nr ikke har noe å si, men skriver dem opp fordet, særlig fordi dette kameraet bare het Nikon...hm!)

Nikon FA 5092288

Igjen, blir veldig takknemlig for alle som har noe å hjelpe med ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikkor 85mm f2 - særdeles kompakt og skarp, fin for enkle portretter - god allerede fra f2.8

Nikkor 24mm f2 - raskeste og skarpeste (men likevel kompakt) VIDvinkel (jada 28mm 1.4 er raskere)

Nikkor 35mm f2 - fin sak, IKKE lik optisk som litt enkle og billige 35mm AF-D

Micro Nikkor 55mm - en av de bedre, men kanskje litt kort til de fleste bruk?

Nikkor 20mm f2.8 AFD - Classic, blir jo krem på et Nikon D3, hehe

Jeg ville prøvd å selge:

-Nikkor 28mm f2.8 - helt fin, men kanskje litt unødvendig, sammen med Auto Nikkor på 24mm pga objektivet over.

-Resten

Du kunne fått en fin slump med penger for dette, og brukt det til å finansiere en D200 i stedet så du kan få lysmåling samt blenderautomatikk med de flotte manuellfokusene dine!!

I tillegg blir det kanskje penger overs til å kjøpe en fin normalzoom eller en litt mer moderne telezoom (jeg antar det er 80-200 AF med skyvezoom siden intet annet står nevnt. Er det den med seperat zoomring er den helt fin!)

F90X er legendarisk, og var sikkert det mest anvendelige filmkamera fra Nikon inntil F100 kom på banen. Enkelte retroaktivister sverger til F90 enda. Er F2 kameraene dine i strøken stand villle jeg sendt dem til sjekk hos Øyvind Bergersen siden få andre eksisterende verksted er verdige. Han er pensjonert, men er autoriteten på F2 reperasjon. Etter det vil de sikkert overleve deg, og også selges for en GOD slump penger om de er strøkne, sorte og enda bedre- med fungerende AS søkere (mest avanserte lysmåleren).

Nikon FA ville jeg beholdt om den var strøken. Fantastisk morsomt med et manuellfokuskamera med MATRIX lysmåling! Det er et veldig veldig hendig kamera- angrer stort på at jeg solgte det. Sammen med 24mm f2 og 85mm f2 har du et genialt kompakt reisesett!

Lenke til kommentar

Wow, tusen takk for gode svar alle! Sent svar fra min side pga travle tider, men setter veldig pris på tipsene, skal sjekke ut sidene osv.

Det er derfor jeg liker dette forumet innmari godt; fordi her henger det proffe folk som vet hva de prater om.

Takk også for tips (Svein Gunnar) mht hvem man kan gå til for å få en liten analyse av kameraene, det hørtes ut som en smart ide!

Så her er det bare å sette igang å få brukt disse fine svarte tingestene ;)

Men takk så langt, får se hva som evt blir vurdert solgt etterhvert, vil ikke selge en diamant til 500 spenn og se den bli omsatt for 3 mill etterpå, hehe.

(Har sikkert sett for mye film men dog).

Frogg-o-grafen

Lenke til kommentar

Mye snadderglass her, og trivelige kamerahus også...

Som Svein-Gunnar er inne på, er det nok flere av disse du ikke trenger, bl.a. er det to 24mm, du kan nok klare deg uten 28mm, dersom du også beholder 35mm f/2, Tamron telezoomen kan selges (80-200 er antakelig langt bedre, og er det skyvezoom kan du selge den også og kjøpe en vanlig variant i stedet). 50mm f/2 er dessverre ikke ideell på D80, og AF-D 50mm f/1.8 er såpass billig at det er lite å hente (selv om det er et svært godt glass). Det minst anvendelige glasset på listen din, er kanskje Nikon 28-70 f/3.5-4.5. Kit-objektivet ditt er tilsvarende optisk, i tillegg til at du har litt mer å gå på i vidvinkelenden.

Liker du macro-fotografering, bør du ikke selge Tamron 90mm. Det er svært skarpt, og ikke noe dårligere enn konkurrentene. Egner seg også til portretter, men beholder du 85mm f/2 er det ikke så selvsagt å bruke det. 55mm Micro-Nikkor er også et macroobjektiv, men de har ikke helt samme bruksområder. Til mange ting er det en veldig kjekk brennvidde, og egner seg også som portrettobjektiv, selv om lysstyrken ikke er all verden.

De lange tallene du siterer, er serienumre. De er med andre ord egentlig ikke av interesse for oss, men det er jo greit for deg å få avklart det også.

Du har nok ingen diamanter så langt jeg er i stand til å vurdere, men det er som flippant sier noen juveler der likevel. Fine glass, og veldig fint at du legger med såpass mye informasjon om dem når du spør!

Lenke til kommentar
Mye snadderglass her, og trivelige kamerahus også...

Som Svein-Gunnar er inne på, er det nok flere av disse du ikke trenger, bl.a. er det to 24mm, du kan nok klare deg uten 28mm, dersom du også beholder 35mm f/2, Tamron telezoomen kan selges (80-200 er antakelig langt bedre, og er det skyvezoom kan du selge den også og kjøpe en vanlig variant i stedet). 50mm f/2 er dessverre ikke ideell på D80, og AF-D 50mm f/1.8 er såpass billig at det er lite å hente (selv om det er et svært godt glass). Det minst anvendelige glasset på listen din, er kanskje Nikon 28-70 f/3.5-4.5. Kit-objektivet ditt er tilsvarende optisk, i tillegg til at du har litt mer å gå på i vidvinkelenden.

Liker du macro-fotografering, bør du ikke selge Tamron 90mm. Det er svært skarpt, og ikke noe dårligere enn konkurrentene. Egner seg også til portretter, men beholder du 85mm f/2 er det ikke så selvsagt å bruke det. 55mm Micro-Nikkor er også et macroobjektiv, men de har ikke helt samme bruksområder. Til mange ting er det en veldig kjekk brennvidde, og egner seg også som portrettobjektiv, selv om lysstyrken ikke er all verden.

De lange tallene du siterer, er serienumre. De er med andre ord egentlig ikke av interesse for oss, men det er jo greit for deg å få avklart det også.

Du har nok ingen diamanter så langt jeg er i stand til å vurdere, men det er som flippant sier noen juveler der likevel. Fine glass, og veldig fint at du legger med såpass mye informasjon om dem når du spør!

Haha, ingen diamanter...søren. Juveler får duge! Takk for svar, greit å få avklart hva jeg kan og IKKE kan benytte på d80n, hadde mine mistanker siden dette er gamle greier. Fint at du skrev det enkelt.

Og jeg som brukte masse extra tid på å skrive ned de pirkete serie-nr'erne...nå fikk jeg meg en god latter på min egen bekostning!

Macro er ikke noe jeg gjør mye av enda, men vil med tiden helt klart prøve meg...har skjønt at Tamron er godt likt her på forumet ja.

Angående dette Kit-objektivet; vil du si at dette er et godt vidvinkel-objektiv? Kanskje jeg som ikke forstod helt der men.

Grunnen til at jeg vil ha greie på bruken til disse objektivene, er at jeg har ingen gode vidvinkel eller tele, og det er hovedsakelig det som står som neste must-have på lista mi. Men står da litt på bar bakke om hva som er best til d80. Jeg har ihvertfall en formening om at det er disse type objektiv som vil passe min bruk best (...om jeg har rett er kanskje en annen sak). Jeg er litt allround, er ikke typisk macro- eller naturfotograf, men vil ha gode objektiv til både inne/studioarbeid såvel som bilder ute (da mener jeg mer portrett-orientert med "ute" som scene, ikke type Ørn som drikker av fjellbekk 3 km unna), og også konsertfoto, uteliv m.m. Litt mer "kunst"-foto enn Bergans og ørner akkurat nå ihvertfall! Har ingen "snapshot"-linse ettersom jeg valgte en 50 mm portrettlinse i stedet for den (plastic) standard-linsa som følger med d80-pakken.

Er for øvrig VELDIG fornøyd med denne 50 mm Nikon-linsa, men den begrenser seg litt hvis jeg skal være litt flue på veggen, arrangementer osv. I mangel på andre linser måtte jeg bruke denne i et bryllup, og til visse tider skulle jeg ønske jeg fløy i et helikopter utenfor stedet så jeg fikk med hele situasjoner ikke bare det aller nærmeste, men jeg tror alle som vil i det selskapet kan få glimrende forstørrelser av øyevipper og sølte kaffedråper på tøy hvis de ønsker.

Fikk flotte bilder av brudeparet og det var vel det jeg var der for i hovedsak.

Noen som er helt uenig i at jeg trenger vidvinkel og tele? Og hvor mye forskjellig finnes det egentlig å velge i blant tele og vidvinkel-objektiver egentlig?

(Til flippant, med fare for at det står noe om dette på den siden du sendte link til, har ikke fått lest alt på denne siden enda, tilfelle det står noe der....morsommere å spørre her i tillegg uansett, for da får man ofte ulike synpunkter!)

Ever asking frog

Lenke til kommentar
Angående dette Kit-objektivet; vil du si at dette er et godt vidvinkel-objektiv? Kanskje jeg som ikke forstod helt der men.
Antok at du hadde kjøpt D80-kit, altså med 18-70 eller 18-135. Særlig førstnevnte er et meget godt objektiv, prisen tatt i betraktning.

Du har egentlig ganske brukbar oppdekning av brennvidder, det jeg tror jeg kanskje ville savnet var en "normal-zoom", altså i området 17-50 mm. Du har dekket opp disse brennviddene med Tamron 17mm, Nikon 20 og 24 mm, samt Nikon-zoomen, men det er litt tungvint til mange situasjoner. Siden du har tilgang på såpass mye snadder fastoptikk, ville jeg *veldig* seriøst ha vurdert Tamron 18-250 som walk-around-objektiv når du ikke ønsker å skifte objektiver. Kompromissobjektiv, men et vellykket sådan. Når du i tillegg har så bra fastoptikk til de "viktige" bildene, ser jeg ingen grunn til å la være.

Noen som er helt uenig i at jeg trenger vidvinkel og tele? Og hvor mye forskjellig finnes det egentlig å velge i blant tele og vidvinkel-objektiver egentlig?
Du bør nok ha litt mer vidvinkel enn bare 50mm ja, og det skader ikke med mer tele heller. Men det har du tilgang på, så du trenger egentlig ikke kjøpe noe mer dersom du ikke har et sterkt ønske om det.

Største ulempen du har med den optikken, er at du må skifte objektiver for å "zoome" innendørs, da du bare har fastobjektiver i vidvinkelområdet. Dét kan du kompensere for, enten ved å kjøpe en normal-zoom, eller dersom du ønsker deg enda mer vidvinkel enn Tamron 17mm gir deg, en vidvinkelzoom som også går et lite stykke oppover, f.eks. Tokina 12-24. Da har du dekket 12-24, 28-70 og 80-200mm med god optikk, supplert med en haug med faste glass i samme område. Jeg ville som sagt vurdert sterkt en Tamron 18-250, i tillegg, mest for å få området 18-50mm på ett objektiv. Men du kan fint klare deg uten også, det krever bare litt mer innsats av deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

F90X er legendarisk, og var sikkert det mest anvendelige filmkamera fra Nikon inntil F100 kom på banen. Enkelte retroaktivister sverger til F90 enda. Er F2 kameraene dine i strøken stand villle jeg sendt dem til sjekk hos Øyvind Bergersen siden få andre eksisterende verksted er verdige. Han er pensjonert, men er autoriteten på F2 reperasjon. ]

Noen med erfaring fra denne Bergersen? Sendte ham et par hus (et FA og et FE2) for tre-fire år siden. Hørte aldri fra ham, og brukte et par-tre uker for et år siden på å forsøke å få tilbake husene. Kastet bort masse telefonpenger på å høre gjentatte forsikringer om at han skulle sende meg det som er mitt, uten at noe har skjedd. Nå har jeg rett og slett gitt opp. Gidder ikke bruke hverken egen eller eventuelt andres energi på å få tilbake noe som tross alt er defekt, siden han neppe har reparert de. Men har ikke akkurat lyst til å anbefale andre å bruke ham!!

Lenke til kommentar

Linker nok en gang til den beste siden jeg har funnet på nettet (om noen har funnet noen som er bedre, blir jeg VELDIG glad for et tips) som tar for seg Nikons kameraer og objektiver gjennom tidene.

Sjekk her.

Elllers er ejg enig i S-boy sin forklaring ang F90x.

Har selv en, og det er et flott kamera. Solid bygd, tungt og godt, og en autofokus som gruser min D70.

Med det påmonterte vertikalgrepet og databakstykket føles det nesten som et pro kamera, og oppfører seg nesten deretter.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

F90X er legendarisk, og var sikkert det mest anvendelige filmkamera fra Nikon inntil F100 kom på banen. Enkelte retroaktivister sverger til F90 enda. Er F2 kameraene dine i strøken stand villle jeg sendt dem til sjekk hos Øyvind Bergersen siden få andre eksisterende verksted er verdige. Han er pensjonert, men er autoriteten på F2 reperasjon.

Noen med erfaring fra denne Bergersen? Sendte ham et par hus (et FA og et FE2) for tre-fire år siden. Hørte aldri fra ham, og brukte et par-tre uker for et år siden på å forsøke å få tilbake husene. Kastet bort masse telefonpenger på å høre gjentatte forsikringer om at han skulle sende meg det som er mitt, uten at noe har skjedd. Nå har jeg rett og slett gitt opp. Gidder ikke bruke hverken egen eller eventuelt andres energi på å få tilbake noe som tross alt er defekt, siden han neppe har reparert de. Men har ikke akkurat lyst til å anbefale andre å bruke ham!!

Jeg er fullstendig klar over at dette er en gammel tråd, men jeg følte jeg måtte svare på det her.

Jeg sendte også inn et FA til ham for et par-tre år siden, og fikk det ikke tilbake før etter utallige telefonsamtaler og til slutt en trussel om politianmeldelse. Da kom det plutselig tilbake, i enda verre tilstand enn det var da jeg sendte det dit. Dermed sliter også jeg litt med å anbefale ham, selv om han helt sikkert er en dyktig reparatør om han bare vil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...