Gå til innhold

Hvor mye ytelse gevinst vil egentlig en raptor gi ?

[Mick]

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vuderer frem og tilbake om jeg skal invistere i en Raptor disk..

Alternativt har jeg fra før av en P-ATA 40 Gig som er ganske ny og kommer til å bli brukt i steden.

Jeg skal ha ny pc nå og får quad core med 4 gig ram så vil jeg egentlig merke stor forskjell fra og bytte fra P-ATA disken til raptor 74gig. ?

Tenker da på generell ytelse i Windows og oppstart og ellers bruk av pc. IKKE på å flytte konkrete data og utføre direkte hd krevende oppgaver.. Tenkte spessielt på siden jeg har såpass mye ram at pagefilen kasnkje ikke vil bli mye brukt også, så er det noe gevinst for meg ?

Kommer til å kjøre både Vista x64 og XP x32 på disken eventuelt..

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok litt å hente i forhold til den 40GiB disken du har, men i forhold til en ny sata disk er det ikke så mye forskjell. Og da får du i tillegg mye mer lagringskapasitet i tillegg. Så å kjøpe en ny sata disk vil nok være å anbefale, men ikke nødvendigvis en Raptor.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Det er nok litt å hente i forhold til den 40GiB disken du har, men i forhold til en ny sata disk er det ikke så mye forskjell. Og da får du i tillegg mye mer lagringskapasitet i tillegg. Så å kjøpe en ny sata disk vil nok være å anbefale, men ikke nødvendigvis en Raptor.

Ørjan...

Enig. Jeg ville gått for en ny, vanlig SATA-disk.

Lenke til kommentar

Tror jeg også ville gjort det, men det spørs jo hvor mye penger du vil legge i det. Skal du ha pc til 20-30 000 ville jeg nok hvertfall vurdert raptor for å si det slik, skal du ha pc til 10 000 ville jeg brukt de pengene du sparer på å kjøpe vanlig sata på andre komponenter..

Lenke til kommentar

En ny sata disk er ikke aktuelt fordi jeg skal uasnett bare ha to OS på den XP og vista og til det holder vel 75 gig ?

Grunnen til at dette er at jeg ser det som en fordel å benytte pata av en stor grunn , nemlig at da stjeler den ikke en egen SATA port på hovedkortet.. jeg skal nemlig bestille meg nytt hovedkort med 10 SATA porter og har også mange disker slik at når jeg ikke har flere SATA porter på hovedkortet må jeg gå til innskaffelse av en SATA kontroller for pci-e 1x og de er ganske dyre , men ved å bnytte pata så får jeg jo 10 hele sata porter å leke meg med.. og det er jo en del.. med rapor disken får jeg jo 9 og det er jo også mange, men alikevell en mindre:P

Dessuten får du jo ikke mindre enn 250 gigere SATA nå ser jeg .. og de koster 500 ,- og siden jeg bare skal ha windows på den disken alikevel så koster jo 75 gig raptor bare 500 mer altså ca 1000..

Takk for svar..:)

Lenke til kommentar
Tror 2 sata disker i software raid1 er raskere enn en raptor, mente jeg å ha lest. I tilleg får du mye mer plass å leke med.

Å sette to disker i Raid vil aldri minske accesstiden, kun øke read/write. Og det er akkurat accesstiden som gjør Raptor egnet til OS disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...