Mazeking Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Bildet viser en halvnaken dame i solnedgang der det er blendet voldsomt ned for at sola, som er med på bildet, ikke skal brenne ut bildet. Hvor er det her lysmålt? På himmel eller dame? Hva slagsbrennvidde antar dere det er brukt på dette bildet. Synes jeg har sett en trend på denne type bilder den siste tiden med sterkt nedblendet bakgrunn med sola synlig, med modeller i front av bildet som er lyst opp med blitz. Sports illustrated har brukt dette mye. Noen som har noe mer info om komposisjon av slike type bilder og tips til hva slags instillinger man bør bruke for å kunne gjøre dette med forgrunn/bakgrunn? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Ut ifra perspektivet, så ser det ut til at det er brukt nokså vid vinkel. Det er definitivt ikke målt lys på sol eller himmel her - himmelen er jo underekspopnert. Her har nok heller fotografen vært gal nok til å bevege seg ut i manuelt for å få den effekten han vil (måle lys på himmelen og undereksponere 2 trinn?), og så satt blitzen til den effekten som trengs for å eksponere modellen rimelig korrekt (ikke helt heldig med leggen og skyggen mellom bena?). Jeg syns ikke det ser ut som om det er blendet ned så veldig - bare nok til å få hele modellen i dof. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Anew sier vel det jeg mener, men på en annen måte. Jeg tror han har målt bakgrunnen, og kompensert litt, slik at den blir lys nok, men uten at solen er for domenerende. Så har han brukt blitsen manuelt for å få ønsker lysstyrke på modellen. (Eller han ha tatt råsjangs å målt modellen og håpt at alt blir bra, men lite sannsynlig.) Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Tenker han har brukt 2 speedflasher - ene som keylight ( den han har på kabelen fra kameraet ) og den andre som fill light for å separere modellen fra bakgrunnen ( på stativ ). Mer om å separere modellen fra bakgrunnen kan leses her: http://strobist.blogspot.com/2006/06/free-...ered-daily.html Synes dog ikke bildet du postet var et veldig vellykket forsøk på dette Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Når det gjelder lyssetting gjetter jeg på at det er brukt en stor softbox til venstre for kamera. Og selvsagt sola som skaper dybde i lyset. Ellers er det som Anew sier med å eksponere et par trinn under himmelen Du kan jo sende fotografen en mail og spørre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå