Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kjøle ned kokende vann raskt?

zeltex

Anbefalte innlegg

Som sikkert de fleste har fått med seg er det full krise i Oslo. Drikkevannet kan være forurenset og må kokes. Er mot det å kjøpe drikkevann på flaske fordi det er uendelig dyrt, og vil desuten tro at de fleste butikker i nærheten er tomme. Så hvordan kan en raskt kjøle ned vannet jeg har kokt opp?

Nå har jeg det bare stående, litt og litt, i en kjele dyppet i kaldt vann fra springen. Tenkte det var en mulighet å ta litt og litt i glass og sette det i kjøleskapet, men vet ikke om dette er helt bra for kjøleskapet. Andre som har noen smarte løsninger?

Litt lesestoff hvis du ikke har fått det med deg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2052121.ece

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175616

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/17/515273.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koker du vannet i en kasserolle, kjøles det hurtigst om du setter den i kaldt vann etterpå. Så, etter en stund, ville jeg ha tappet vannet over i flasker og satt i kjøleskap - én om gangen. Tja, det er vel sånn du gjør det omtrentlig.

Husk kokt vann i tannpussen også da.

Det gjelder forøvrig ikke sørøstlige deler av Oslo (rensestasjonen på Skullerud).

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Trikset er vel å finne en beholder med høyest mulig temperaturoverføring. Metall leder varme bedre enn plast. Samtidig er det viktig med en stor beholder slik at du har mest mulig overflate ut til de kaldere omgivelsene.

Sleng den valgte beholderen opp i kaldt vann. Når temperaturen tillater det, heller du vannet over i flasker som du putter i kjøleskap/fryser.

Lenke til kommentar
Trikset er vel å finne en beholder med høyest mulig temperaturoverføring. Metall leder varme bedre enn plast. Samtidig er det viktig med en stor beholder slik at du har mest mulig overflate ut til de kaldere omgivelsene.

Sleng den valgte beholderen opp i kaldt vann. Når temperaturen tillater det, heller du vannet over i flasker som du putter i kjøleskap/fryser.

Fuck det, lot den bare stå i kjøleskapet. Mamma kommer ikke hjem før 9 så det går bra!

Lenke til kommentar

Om du har snø/is så kan du jo lage en isblanding ved å tilsette et par spiseskjeer salt og sette kasserollen i det, så setter du det ute. Et par skjeer til en liter is burde holde, så blander du det godt.

Om en ikke har snø/is så er det beste å tappe kaldt vann og sette kasserollen i det ute.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Så søtt med folk som mener at vannet er så forbanna skadelig nå. Har dere sett drikkevannet vårt til vanlig? Jeg lover dere at dere sjelden hadde tatt en slurk fra springen dersom dere så all den faenskapen som vanligvis finnes i drikkevannet fra Maridalen!

Lenke til kommentar
Så søtt med folk som mener at vannet er så forbanna skadelig nå. Har dere sett drikkevannet vårt til vanlig? Jeg lover dere at dere sjelden hadde tatt en slurk fra springen dersom dere så all den faenskapen som vanligvis finnes i drikkevannet fra Maridalen!

Derfor enkelte av oss(f.eks. meg) liker å rense vannet først.

Blir litt overasket når vannfilteret er brunt etter 1-2 måneder med filtering.

Lenke til kommentar

Er vannet virkelig farlig å drikke eller vil bare olden og imsdal tjene penger?

EDIT:

Gir mage- og tarminfeksjon

- Man kan få mage- og tarminfeksjon. Symptomer kan være magesmerter og diaré og sure oppstøt. Fra Bergen har det dessverre også vist seg at flere blir mer langvarig syke med symptom på langvarig utmattelse, sier Berg.

har hatt dette de siste dagene :cry:

Endret av Latterkongen
Lenke til kommentar
Er vannet virkelig farlig å drikke eller vil bare olden og imsdal tjene penger?

EDIT:

Gir mage- og tarminfeksjon

- Man kan få mage- og tarminfeksjon. Symptomer kan være magesmerter og diaré og sure oppstøt. Fra Bergen har det dessverre også vist seg at flere blir mer langvarig syke med symptom på langvarig utmattelse, sier Berg.

har hatt dette de siste dagene :cry:

Det er ikke sykdom. Det er rensing.

Uansett, de (hvem enn nå det er) sier at kommunen har visst om det en uke før de gikk ut med det i media. Tror en god del av Oslo har drukket vann da, er de blitt syke? Tviler.

Placebo, eller nocebo er en fin ting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...