Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3

Anbefalte innlegg

Her er de offisielle E-3 prisene (etc) i Norge. Noen muligheter for gratis E-3 godsaker er det også:

• Olympus E-3 kamerahus: kr 13.990,-

• Olympus E-3 med ZUIKO DIGITAL 12-60mm 1:2,8-4,0 SWD: kr 21.590,-

• Olympus ZUIKO DIGITAL 12-60mm 1:2,8-4,0 SWD: kr 9.190,-

• Alle som eier et Olympus E-System kamerahus i dag, og kjøper og registrerer et Olympus E-3 innen 31. desember 2007, vil motta et gratis Olympus HLD-4 batterigrep verdt kr 2.290,-.

Det var andre boller. Her er vel prisene mer i nærheten av forventet i forhold til resten av europa. Synes fremdeles de ligger seg noe høyt i forhold til Nikon d300, men de håper vel på at dette går så lenge den ennå ikke er tilgjengelig.

Er dette bekreftede priser fra noe offisielt Oly hold ?

Da blir det nok det vanlige julebordet i år også. Med de vanlige sponsorene...

Får bare melde meg inn igjen på bestillingslisten, denne gange lengre bak i køen.

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så var det å skaffe til veie 14000 kroner til desember. Urk, noen ganger hater jeg å leve på stipend.

Mangler det ikke ca 8000 her ?

Goffen

Han har vel optikk allerede, og/eller har ikke lyst på en 12-60mm.

Må innrømme jeg sikler litt en E3 med 12-60mm'eren...

Tom

Lenke til kommentar
Så var det å skaffe til veie 14000 kroner til desember. Urk, noen ganger hater jeg å leve på stipend.

Goffen

Tom

Får se å registrere mitt E1 og E510. Ser ut som det blir litt freebies.

Blir nok å skaffe 14 høvdinger her også. Joda jeg vil ha 12-60mm'ern, men den kan skaffes billigere i USA. Har 14-54mm, 50mm og 35-100mm, Solgte mitt gamle 50-200 i sommer for å oppgradere til 50-200 SWD.

Lenke til kommentar
Får se å registrere mitt E1 og E510. Ser ut som det blir litt freebies.

Blir nok å skaffe 14 høvdinger her også. Joda jeg vil ha 12-60mm'ern, men den kan skaffes billigere i USA. Har 14-54mm, 50mm og 35-100mm, Solgte mitt gamle 50-200 i sommer for å oppgradere til 50-200 SWD.

Må innrømme at jeg har vært litt fram og tilbake selv ang 12-60, men etter å ha sett noen tilbakemeldinger så får det stå til.

Har mye optikk fra før, men det frister med den hastigheten. Pleier normalt å gå for 11-22 på kameraet, og 50mm i lomma. Evt den lille 40-150 i en annen lomme. (Når jeg er på "hjortejakt" så er det 50-200 og 1.4x'en det går i.)

Kommer sikkert til å kjøpe 2x en og dersom den er bra.

Og så er det vel muligens fare for å komme i skade for å kjøpe 14-35 når den kommer. Er 35-100 så diger som de vil ha det til ?

Goffen

Lenke til kommentar

Goffen

Tom

I første omgang må det nok bli å kjøre med 14-42, faktisk. Har behov for bedre støyytelse, raskere AF (og det får man jo selv uten SWD, om ikke like rask), flere bilder per sekund og ikke minst værtetning. Så får se hvor mye penger vi klarer å grave opp.

Så får vi ta optikk senere.

Forøvrig, nei, jeg kjøper nok ikke før nyttår, jeg har rett og slett ikke råd. Så det må nok bli litt senere, så får vi også se om Oly priser E3 litt mer studentvennlig etter en liten stund. :)

Lenke til kommentar
I første omgang må det nok bli å kjøre med 14-42, faktisk. Har behov for bedre støyytelse, raskere AF (og det får man jo selv uten SWD, om ikke like rask), flere bilder per sekund og ikke minst værtetning. Så får se hvor mye penger vi klarer å grave opp.

Forøvrig, nei, jeg kjøper nok ikke før nyttår, jeg har rett og slett ikke råd. Så det må nok bli litt senere, så får vi også se om Oly priser E3 litt mer studentvennlig etter en liten stund. :)

... ehm... du får ikke raskere AF med E-3 når du setter på 14-42, men du får en AF som fungerer i mye dårligere lys. Med 14-42 kan du også si farvel til værtettning... 14-42 har ikke dette dessverre.

Sjekk rundt om du får tak i en 14-54? ... Dette er et meget bra objektiv :)

Lenke til kommentar

... ehm... du får ikke raskere AF med E-3 når du setter på 14-42, men du får en AF som fungerer i mye dårligere lys. Med 14-42 kan du også si farvel til værtettning... 14-42 har ikke dette dessverre.

Sjekk rundt om du får tak i en 14-54? ... Dette er et meget bra objektiv :)

Bommet på autofokus, ja. Men i forhold til værtetning får jeg ikke et tett kamera om jeg kjøper proffoptikk til mitt E400, men dersom jeg kjøper værtettet optikk og kombinerer det med E-3 senere, da får jeg værtetning.

Beklager at forrige svar ble litt sleivete og usikkert faktamessig, har ikke sovet på en stund.

Lenke til kommentar
Bommet på autofokus, ja. Men i forhold til værtetning får jeg ikke et tett kamera om jeg kjøper proffoptikk til mitt E400, men dersom jeg kjøper værtettet optikk og kombinerer det med E-3 senere, da får jeg værtetning.

Beklager at forrige svar ble litt sleivete og usikkert faktamessig, har ikke sovet på en stund.

Må vel også beklage sleivete svar om manglende 8000,-

Vil absolutt anbefale å pøve og få fatt i en 14-54, så blir det værtett også. Det kommer antagelig endel slike billig på bruktmarkedet dersom 12-60 slår til.

Goffen

Lenke til kommentar

Mjo, men 14-54 er et objektiv det er litt varierende kvalitet på, får jeg inntrykk av.

Det vil uansett være snakk om innkjøp av mer optikk ved senere anledninger (12-60 SWD og 50-200 SWD). Det kommer når det er økonomisk realiserbart, og nå må jeg først skrape sammen cash til bare E-3. Men som nevnt, får se om Oly Norge klarer å legge seg på litt rimeligere priser. Blir det krise burde man vel kunne importere fra statene og spare noen kroner (på et vanlig 50-200 sparer jeg 2200 flis fra pålitelige sjapper i statene, alt iberegnet), men det kommer senere.

Lenke til kommentar
Mjo, men 14-54 er et objektiv det er litt varierende kvalitet på, får jeg inntrykk av.

Det er selvsagt ikke mulig å lage alle objektiver 100% like, men jeg har bestemt inntrykkav at Oly har jevnere kvalitet enn de fleste. Tror nok ofte det er kvaliteten på vurderingene som skorter. (Dette gjelder selvsagt andre merker også).

Blandt annet så er det jo ikke uvanlig at folk klager på Sigma ang front/back fokus også på Pentax der objektivet overhodet ikke har noe med dette å gjøre.

Goffen

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke mulig å lage alle objektiver 100% like, men jeg har bestemt inntrykkav at Oly har jevnere kvalitet enn de fleste. Tror nok ofte det er kvaliteten på vurderingene som skorter. (Dette gjelder selvsagt andre merker også).

Blandt annet så er det jo ikke uvanlig at folk klager på Sigma ang front/back fokus også på Pentax der objektivet overhodet ikke har noe med dette å gjøre.

Goffen

Det har jeg også, det er en av grunnene til at jeg fortsetter å holde meg til Olympus, kombinert med mindre optikk og andre saker. Men inntrykkene av det får jeg fra enkelte innen Fourthirdsmiljøene. Problemet med Oly er at å få fatt på brukt optikk er litt vanskelig, i alle fall i Norge. Import fra statene blir en annen løsning, men det må nok vurderes. Men f2.8-3.5 frister.

Senere kan det hende man vurderer 50mm f2, 50-200 f2.8-3.5 og 12-60, men vi skal ikke se 100 % bort fra at et 14-54 kommer først. Ser man et knalltilbud er det vel bare å slå til. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Problemet med Oly er at å få fatt på brukt optikk er litt vanskelig, i alle fall i Norge. Import fra statene blir en annen løsning, men det må nok vurderes. Men f2.8 frister.

Senere kan det hende man vurderer 50mm f2, 50-200 f2.8-3.5 og 12-60, men vi skal ikke se 100 % bort fra at et 14-54 kommer først. Ser man et knalltilbud er det vel bare å slå til. :)

Husk at det finnes masse gode gamle OM Zuiko objektiver som kan brukes med de fleste DSLR's. Jeg brukte f.eks en 50mm f/1,4 i oktober på min "oktoberfest" (NB; Kun manuelle instillinger). Det er ihvertfall verd å prøve ut dersom du skulle ramle over en eske med gamle objektiver :)

Oly optikk er bra, og med de nye SWD linsene på markedet, har det dukket opp noen 14-54, 50-200 der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...