Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3

Anbefalte innlegg

Ser ut til at den nye tommelfingerregelen = Euro pris i Sverige * 10

Goffen

Lol..., men nå er det vel KUN Japanphoto som har lagt ut kameraet for salg..., det kan være de ikke har fått klare retningslinjer fra Olympus og "sikkrer" seg. På en annen side, hva gjør de med dem som kjøper det for den prisen... får de eventuellt penger igjen? ... Uansett, så er jo dette litt rot da. Hvem det skyldes, aner jeg ikke, men jeg vil holde en knapp på Olympus Norge som ikke har gitt noen klare retningslinjer (som jeg har fått med meg ihvertfall). Sverige og Finland har som sagt fått indikert priser til SITT marked. Vi har bare spådd ut fra andre priser, samt hva JP tar for det... Snodig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får nok ikke penger igjen, en forutsetning for det frie marked er produksjon og etterspørsel. Når du har få enheter som skal selges, da betaler folk mye for enheten. Når det derimot er flere enheter på markedet, og det ikke er fullt så mye blest rundt dem, da betaler ikke folk så mye.

Så om du er tåpelig og kjøper før du vet hva prisen kommer på noe senere, da får du ikke pengene dine tilbake.

Lenke til kommentar

Goffen

Lol..., men nå er det vel KUN Japanphoto som har lagt ut kameraet for salg..., det kan være de ikke har fått klare retningslinjer fra Olympus og "sikkrer" seg.

De sa prisen kom fra Oly.

Goffen

Lenke til kommentar

Goffen

Lol..., men nå er det vel KUN Japanphoto som har lagt ut kameraet for salg..., det kan være de ikke har fått klare retningslinjer fra Olympus og "sikkrer" seg.

De sa prisen kom fra Oly.

Goffen

Hm... Isåfall, virker det som om Olympus norge samler til et litt ekstra heftig julebord...

Lenke til kommentar

Hm... Isåfall, virker det som om Olympus norge samler til et litt ekstra heftig julebord...

Vel. Jeg har kjøpt fem Olympus hus de siste to årene, de fleste som tidlig(les dyr) anskaffer, og føler på en måte at jeg har gjort mitt bidrag til Oly's julebord.

Denne gangen er smertegrensen passert.

Goffen

Lenke til kommentar

Med den prisen Olympus operer med på 14-54mm, så er jeg veldig spent på hva de har tenkt til å selge Olympus Zuiko Digital ED 14-35mm SWD for å difrensiere den rett, amerikansk pris er anslått til å være 2299.99$ da må vi vel kanskje regne med nærmere 20.000 i Norge. Men i følge enkelte lager jo Olympus bare amatør utstyr, så det er vel neppe noen proffer som kunne tenke seg det alikevel.

Lenke til kommentar
Med den prisen Olympus operer med på 14-54mm, så er jeg veldig spent på hva de har tenkt til å selge Olympus Zuiko Digital ED 14-35mm SWD for å difrensiere den rett, amerikansk pris er anslått til å være 2299.99$ da må vi vel kanskje regne med nærmere 20.000 i Norge. Men i følge enkelte lager jo Olympus bare amatør utstyr, så det er vel neppe noen proffer som kunne tenke seg det alikevel.

Olympus bare lager amatørutstyr!? ... hehe... det er en idiotisk påstand fra noen som ikke har peiling vil nå jeg si. Vet om MANGE som sikler på 4/3 systemet spesielt pga. optikken. 35-100 f/2 f.eks; tilsvarer 70-200 f/2! ... og kvaliteten på glasset er fenomenal. Når nå Olympus får et kamera som E-3 på markedet, er det nok noen som vil vurdere dette sterkt.

Ser at E-3 er oppgitt med at AF fungerer i svakt lys fra -2EV.. til sammenligning;

Canon 40D: -0,5EV

Canon 5D: 0,5EV

Canon 1D MIII -1EV

Nikon D300: -1EV

Altså; hvis jeg leser dette rett, vil E-3 med sine 11 kryss punkt, forhåpendligvis gode støyegenskaper, egen WB sensor og lyssterke høykvalitetsobjektiver være en "sikker vinner" i situasjoner med vrient lys!

E-3 er nok definitivt noe en proff kan bruke i veldig mange sammenhenger. Gleder meg til det virkelig kommer ut på markedet og vi får se hvordan det virkelig duger. Papir er en ting, real life er en annen.

Lenke til kommentar

Som så mange andre utenlandske aktører tror jeg Olympus ser på det norske markedet som noe helt for seg selv. Når jeg feks. sammenligner norske priser på 510 og 410 med utenlandske får jeg inntrykk av at de er veldig kreative i sine forsøk på å suge det de kan ut av markedet. Og uten at jeg kan bevise det så tror jeg Olymus-Norge dumper en god del 2.sortering her i landet. Mine mistanker om dette blir stadig "oppgradert", senest da jeg for noen dager siden tilfeldigvis kom over noen testbilder der det optiske midtpunktet var svært langt fra sentrum i bildet.

"Nordmenn har penger nok", "og de oppdager ikke slikt".

Hmmm....

Lenke til kommentar

Feltrapport om E-3.

Ei gruppe engelskmenn har fått låne ein før-produksjonsmodell av E-3 og brukt den i felten. Dei rapporterer på biofos her: http://www.biofos.com/esystem/e_3ult.html

Det er først ein presentasjon av deltakarane. Lenger nede på sida gir kvar deltakar sitt inntrykk av kameraet. Bilder av E-3 i regnver og nærfotografering (LiveView og utflippbar skjerm) viser noko av potensialet til dette kameraet.

Lenke til kommentar
Som så mange andre utenlandske aktører tror jeg Olympus ser på det norske markedet som noe helt for seg selv. Når jeg feks. sammenligner norske priser på 510 og 410 med utenlandske får jeg inntrykk av at de er veldig kreative i sine forsøk på å suge det de kan ut av markedet. Og uten at jeg kan bevise det så tror jeg Olymus-Norge dumper en god del 2.sortering her i landet. Mine mistanker om dette blir stadig "oppgradert", senest da jeg for noen dager siden tilfeldigvis kom over noen testbilder der det optiske midtpunktet var svært langt fra sentrum i bildet.

"Nordmenn har penger nok", "og de oppdager ikke slikt".

Hmmm....

2.re sorteringsteorien synes jeg blir noe vel konspiratorisk. Har selv vært igjennom 5 hus og 14 objektiver i løpet av de siste årene, uten å merke noen slik tendens. (Nå kan jo selvsagt jeg være blandt de som er for dumme til å oppdage denslags) Har også litt sammenligningsgrunnlag mot Pentax.

Det kunne imidlertid vært interessant å forsøke å sette opp en sammenligning mellom Norske veil/web priser på N/C/P/O i forhold til USA og Euro priser. (På både hus/optikk) for å se om Olympus Norge er en versting, eller om det er fotobransjen i Norge generellt som er ute å kjøre.

Forøvrig så føler jeg at denne diskusjonen (norske priser på e-3) burde hatt en ny tråd og ikke foregått på side fem i en tråd med mye annet rart (Les Pro vs konsument definisjon) foran. Tror mange detter av før de kommer til denne delen.

Goffen

Lenke til kommentar
Olympus bare lager amatørutstyr!? ... hehe... det er en idiotisk påstand fra noen som ikke har peiling vil nå jeg si. Vet om MANGE som sikler på 4/3 systemet spesielt pga. optikken. 35-100 f/2 f.eks; tilsvarer 70-200 f/2! ... og kvaliteten på glasset er fenomenal. Når nå Olympus får et kamera som E-3 på markedet, er det nok noen som vil vurdere dette sterkt.

Ja jeg vet men hvis du har leser hele tråden, så forstår du hvorfor jeg nevner, jeg er selvsagt enig med deg. Finnes enkelte merkefreaker blant yngre ufaglærte "proffer" som har ganske så sterke meninger om hva en proff kan tenke seg å bruke og hva man skal holde seg unna, uten at de egentlig har så veldig mye bakgrunn for å si det de sier.

Lenke til kommentar
Er det noen som har sett andre priser enn JP's ennå ? Resten av verden har fått veil priser for lenge siden . Kanskje Oly Norge ikke er helt sikker på at de virkelig tør å gå ut med den prisen de har tenkt seg ?

Goffen

Har ikke sett noe enda. Har ikke leta så mye heller da, men sett litt rundt. Det indikeres priser fra 13-17k rundt om kring for bare huset....., aner ikke hva vi skal tro på. ... når skulle det dukke opp i butikkene? ... var ikke det ca rundt midten av November? ... det bør ihvertfall være klart til da.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kommet tilbake fra Olympus' journalistsamling i Istanbul, hvor vi fikk låne hvert vårt E-3 i omtrent en dag. Jeg har ikke fått sett så nøye på bildekvaliteten ennå, men må si jeg likte kameraet ganske så godt.

Hva prisen på Japan Photo angår (24999,- for E-3 og 12-60mm f2,8-4) så synes jeg den virker noe høy. Jeg har ikke fått det bekreftet fra noe hold, og det kan hende jeg husker feil, men jeg mener det ble sagt en pris på kun huset på ca 15-16 tusen norske kroner. Selv om 12-60mm er et svært godt objektiv, så synes jeg at 9-10 tusen for det, i kit, høres en del for mye ut.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kommet tilbake fra Olympus' journalistsamling i Istanbul, hvor vi fikk låne hvert vårt E-3 i omtrent en dag. Jeg har ikke fått sett så nøye på bildekvaliteten ennå, men må si jeg likte kameraet ganske så godt.

Har du noen testbilder du kan vise? Fungerte fokusen så bra så noen av oss håper på?

Lenke til kommentar

Firmwaren var ennå på beta-stadiet, så Olympus sier vi kan vise bilder kun hvis vi samtidig gjør oppmerksom på at bildekvaliteten ikke nødvendigvis er representativ. Når det er sagt, så anser jeg det som temmelig usannsynlig at bildekvaliteten går NED etter at firmwaren er gjort 100% ferdig.

Fokusen fungerte greit, men jeg synes ikke den var spektakulær på noe vis. Vi var flere som opplevde at autofokusen ikke klarte å gripe rimelig enkle motiver av og til, og ble stående og "jakte" på fokus, men det skjedde ikke ofte og vil nok bli rettet opp i den endelige versjonen av firmwaren. Med unntak av disse få tilfellene var eneste gangen jeg hadde problemer med autofokusen da jeg forsøkte å fokusere på en temmelig disig og kontrastløs horisont.

Jeg sitter med bildene fra turen nå, og skal laste opp noen JPG-eksempler hit når jeg har fått gjennomgått dem. Jeg har desverre ikke software som støtter RAW fra E-3 ennå, så det må desverre vente.

Lenke til kommentar

Her er de offisielle E-3 prisene (etc) i Norge. Noen muligheter for gratis E-3 godsaker er det også:

(veil, ink mva)

• Olympus E-3 kamerahus: kr 13.990,-

• Olympus E-3 kamerahus og HLD-4 batterigrep: kr 15.990,-

• Olympus E-3 med ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2,8-3,5: kr 18.290,-

• Olympus E-3 med ZUIKO DIGITAL 12-60mm 1:2,8-4,0 SWD: kr 21.590,-

• Olympus E-3 med ZUIKO DIGITAL 12-60mm 1:2,8-4,0 SWD og HLD-4 batterigrep: kr 22.990,-

• Olympus ZUIKO DIGITAL 12-60mm 1:2,8-4,0 SWD: kr 9.190,-

• Olympus ZUIKO DIGITAL 50-200mm 1:2,8-3,5 SWD: kr 11.290,-

• Olympus EC-20 Telekonverter: kr 4.390,-

• Olympus HLD-4 batterigrep: kr 2.290,-

• Olympus FL-50R Trådløs blitz: kr 4.790,-

• Olympus FL-36R Trådløs blitz: kr 2.190,-

På Olympus Norges hjemmesider, www.olympus.no, finnes kampanjer hvor kommende brukere av Olympus E-3 kan sikre seg tilbehør gratis:

• Alle som registrerer innen 30. november 2007 at de har til hensikt å kjøpe Olympus E-3, og deretter registrerer sitt Olympus E-3 innen 31. desember 2007, vil motta en gratis Olympus E-System PRO ryggsekk verdt ca kr 1.600,-.

• Alle som eier et Olympus E-System kamerahus i dag, og kjøper og registrerer et Olympus E-3 innen 31. desember 2007, vil motta et gratis Olympus HLD-4 batterigrep verdt kr 2.290,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...