Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3

Anbefalte innlegg

Bildestabilisatore er i min erfaring ganske effektive. Fotografering under kirkekonsert med Sony A100 (jeg vet, men det er sensorstabilisering der også), tok bilder på 50-60mm med f5.6, ISO800 og 1/10-15s. Bildene ble overraskende skarpe. :)

Det stemmer på en prikk det.

bildestabilisatoren er veldig, veldig nyttig følgende er tatt med KM Dynax 5D og Oly har vel enda litt mer effektiv stabilisator

50mm 1/20

Fotoklubben08.jpg

35mm 1/8

PICT3296web.jpg

18mm 1/2

Fotoklubben01.jpg

E-3 ser veldig lovende ut og kan forhåpentiligvis sammen med A700 ta kampen opp mot Canikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når får du kloa i en A700 da? Ser ut som et meget lovende kamera det og!

Den koster dessverre penger :( og jeg prioriterte en Minolta 85/1.4 (som jeg fikk til en hyggelig pris) denne hentes på posten i dag.

Vi får se når A700 kommer i hus, har lyst selv om jeg strengt tatt ikke har et reelt behov. Litt tid regner jeg med det vil ta.

Men IS på E-3 virker veldig effektiv, har sett ganske imponerende resultater.

Jeg tviler ikke, IS bør jo være enda mer effektiv enn KM/Sony sin pga større cropfaktor.

Lenke til kommentar
Goffen; Dette ser meget bra ut! Håndholdt 0,8 sekund er jo ganske så fantastisk! ... Nå er det jo 12mm og da, så det hjelper jo litt, men alikevel. Prøvde du noen med litt mer tele? 20-30mm f.eks?

Nei, men jeg har brukt mye tele med e-510, og er svært imponert over IS'en der. E-3 skal være enda bedre, men jeg tror det er marginalt.

Goffen

Lenke til kommentar

Egentlig litt utrolig at det bare er så få utgaver av kameraet i Norge ennå.

Det er snart en måned siden det kom ut i USA, og lett tilgjengelig der borte. Venter i spenning om posten klarer å levere før jul...

Har du fått brukt det noe mer i helga Goffen? Spent på noen nordiske inntrykk.

Lenke til kommentar
Egentlig litt utrolig at det bare er så få utgaver av kameraet i Norge ennå.

Det er snart en måned siden det kom ut i USA, og lett tilgjengelig der borte. Venter i spenning om posten klarer å levere før jul...

Har du fått brukt det noe mer i helga Goffen? Spent på noen nordiske inntrykk.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner ikke helt prioriteringene der. Norge er tydeligvis lang nede på listen. Det ser framleis dårlig ut rundt om i websjappene. Japan er tom igjen også.

Nei egentlig ikke. Er jo ikke så mange timene med dagslys, og jeg hadde endel prosjekter i helgen. Ble litt leking på altanen.

Det som i allefall er sikkert er at saken er bunnsolid. Og at søkeren er helt fantastisk. Sammenlignet med k10d'en min så er nå bildet til Oly'en like vidt, mye høyere, og betraktelig lysere. (Begge med f2.8 linser).

Tidligere sammenligninger med k10d/e-1 var begge omtrent like lyse, og bildene like i høyden, slik at k10d var mye videre. Dette sammen med det at det dreier seg om 100% dekning gjør søkeren helt suveren. (K10d er jo ikke akkurat dårlig søkermessig den heller)

Det ser og ut til å faktisk være mulig å fokusere manuellt med f1.2 linser. Det har jeg aldri klart på noen andre Oly'er. Så her er det tydeligvis mer samsvar mellom det som mattskiven og sensoren ser.

Tror og jeg har noen problemer med 12-60'en min. Får stadig vekk opp f-.- ved bytte av linser, og må slå av og på kameraet for å få kontakt igjen. Har ikke forsket nok på dette til å bli sikker på om det er denne linsen eller huset, og jeg har lyst til å se det litt an før jeg returnerer for rep ettersom det ser ut til å avta.

Fokus er fantastisk kjapp med (12-60), og funker på det meste i dårlig lys, men sliter altså helt konsekvent med lettveggene på kontoret som er lys bjørk med svarte høl mellom bordene (Horisontalt) Det er ikke det at den jager og gir opp, men den bommer stygt, og tenner fokuslyset og er helt happy. Hver gang.

Foreløbig så er eneste savnet fra e-3 de derre 3kantede nøkkelringene med plastlyddemper til reimfestet. (Bruker quickrelease reim.) Noen som vet hvor man får fatt i slike ?

Goffen

Lenke til kommentar

Når jeg bestillte fra Japanfoto, ringte jeg for å høre hvordan det lå an med kø og leveringstid. De svarte at jeg lå bra fremme i køen, og at de ikke visste når de ville bli levert, men kundebehandleren sa han kunne ringe meg når de fikk de inn. "Javel.... som om det kommer til å skje" tenkte jeg, men i dag ringte han faktisk :) Kunne meddele meg at nå hadde de fått inn en ny last, og at et E-3 hus er på vei til meg med esel over fjellet. Hurra!

... fantastisk at han faktisk ringte synes jeg :) Takk til JP.

Lenke til kommentar
Sendt ut tre ganger??

Får dem inn 3 kameraer om gangen og alle går til Japanphoto da eller? *sukk*

Blir meget skuffet om sekk og grep ryker pga forsinkede leveranser fra Oly!

Jeg er sikker på at Oly Norge fikser opp i dette. Det vil ikke ta seg serlig bra ut og love en deal til folk som kjøper før nyttår dersom det viser seg at folk flest ikke får fatt i før nyttår.

Prøv å ta kontakt med dem via "kontakt oss" på olympus.no. De er faktisk svært flinke med å komme tilbake med svar. Meget positiv overraskelse.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Har lest flere som har problemer med skifte av objektiver, og i disse tilfellene løses dette med å skru av kameraet før skiftet.

Trodde det var vanlig at man slår av kameraet før man bytter objektiv ?

Tom

Det er for feiginger...

Neida. Men dersom dette var påkrevd så kan jeg garantere deg at det hadde stått i manualen. Eller så står de svakt om ting går i dass, og de har glemt å nevne det.

Jeg har alltid byttet i fart på :

Oly e-1, e-300, e-330, e-400, e-510 og K10D, uten å oppleve noen slags problemer av den sorten.

Goffen

Har lest flere som har problemer med skifte av objektiver, og i disse tilfellene løses dette med å skru av kameraet før skiftet.

Husker du hvor du leste dette ?

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...