Gå til innhold

RAID0 på integrert kontroller eller ekstra kort?

pstub

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et ASUS P5K-Deluxe/WiFi og har gått tom for S-ATA plasser. Har 2stk Raptor 74GB i RAID0 og 3 andre lagringsdisker. Har fått tilbud om et Adaptec 1430SA RAID-kort (PCI-e 4X) som jeg skal sette inn for å få 4 ekstra kontakter.

Spørsmålet er da: Får jeg best ytelse ved å bruke Intels ICH9R disk-kontroller til RAID og det eksttra kortet till lagring, eller tvert om, Adaptec kortet til RAID og Intel ICH9R til lagring? Hvordan får jeg best ytelse?

PS: Jeg vet at totalen blir 5 disker, og dere mener kanskje det er 6 kontakter på hovedkortet så jeg fortsatt har en ekstra. Problemet er at en av S-ATA kontaktene ikke funker, så jeg har bare 5. Det er IKKE en option å returnere hovedkortet pga defekt S-ATA kontakt av personlige grunner som jeg ikke kan forklare her...! ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann Simen1.

Jeg tenkte ikke så mye på forskjellen i hastighet på interfacen, men om kanskje det var forskjell i kvaliteten Intel og Adaptec. At Adaptecs kanskje var BEDRE enn Intel på RAID funksjonen, og at Intel kontrolleren ville være bedre/raskere på "vanlig" lagring om den slapp å ta seg av RAID kontrollen også... Eller tvert om. Tenkte å bruke den ene kontrolleren til vanlig lagring og den andre til RAID0 oppsettet. Hvilken bør jeg bruke til hva?

Lenke til kommentar

Testet dette en del og fikk like bra ytelse med ekstern kontroller via 4x PCIe som intern NVraid kontroller (kjører direkte mot chipsettet), og litt dårligere ytelse med SIL3114-kontrolleren som også er integrert. Tror den kjørte via PCI bussen. Avg. read ca 140mb/s med Raid0-raptorer på både intern og ekstern kontrolleren, ca 120mb med SIL3114-kontrolleren.

Fordelen med en ekstern kontroller er at du kan flytte den med deg inn i en eventuelt ny maskin og ikke miste noe data. En annen mulig fordel er at de kan støtte flere raid nivåer eller andre spesielle funksjoner... ellers er det nok hipp som happ! :)

ICH9-R kontrolleren har støtte for RAID-0 med NCQ, hvorvidt kontrollerkortet du snakker om har dette vet jeg ikke, men det kan kanskje være en avgjørende faktor...

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Joda. Det er et Adaptec 1430SA med støtte for RAID 0, 1, 10 og JBOD med NCQ. Men Raptorene støtter vel IKKE NCQ om jeg ikke tar helt feil. Ikke støtter de Sata2 heller, bare Sata1, så da blir det vel ikke spesielt avgjørende med nåværende disker i hvert fall...

Lenke til kommentar
pstub: Et kontrollerkort med PCIe vil yte likt med den interne kontrolleren.

Avean: Et kontrollerkort med PCIe vil performere likt med den interne kontrolleren.

Og gjerne bedre hvis den interne kontrolleren er koblet PCI bussen. Lenge siden jeg har sett noen kort med den løsningen, men før var det ihvertfall veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Raid0 er en ytelsemessig veldig enkel Raid-teknikk som alle kontrollerbrikker takler med letthet. Så selve brikkene vil ikke gi noen ytelseforskjell. Den ene kontrolleren er altså ikke dårligere til Raid0 enn den andre.

Både hvert enkelt SATA-grensesnitt og grensesnittet mellom kontrolleren og CPU vil være mer enn raske nok for å ta unna datastrømmen. Det er faktisk veldig mye å gå på.

Kontrolleren i brikkesettet vil logisk sett være koblet omtrent som den eksterne kontrolleren. Dvs. begge deler er koblet til et sted sentralt i SB-brikken og jobber uavhengig av hverandre. De tar altså ikke ressurser fra hverandre.

Angående valg av hva du skal bruke til hva så ville jeg valgt å bruke brikkesettet til Raid0-settet for OS-diskene. Grunnen er at det er drivermessig enklere og fordi du slipper å begynne å sette opp OS-et, boot-rekkefølgen og konfigurere raid og installere OS på nytt.

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg må installere OS først på en annen måte før jeg kan boote fra RAID-kontrolleren? Trodde at det bare var å kjøre gjennom BIOS jeg. Så det er ikke bare å plugge inn kortet, trykke Alt+"et eller annet" for å sette opp RAID-volume i kortets BIOS og så vil kontroller-kortet dukke opp som en hvilken som helst annen harddisk? Det trodde jeg ser'u! Er det ikke bare å trykke F6 under installasjonen av windows, inn med driver-diskett og tut og kjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...