Tigeren Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Jeg lurte på om bootlegs går under kopibeskyttet materiale som ikke er lov å distribuere på fildelingsprogrammer? Private konsertopptak blir jo solgt på platemesser og liknende, men jeg tror ikke artisten sitter igjen med noe for dette. Er dette da materiale som er lovlig å dele/laste ned, eller er det like ulovlig som originalinnspillinger? Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Det sier seg selv. Boolegs er ulovlig, du tar med en form for opptaksmiddel uten tillatelse på en konsert, og sprer materialet for penger etterpå. De som kjøper det vil da være medvirkende i en forbrytelse, for å sette det veldig på spissen. Det blir som å kjøpe tobakk du vet er blitt stjålet. Men om man ser forbi dette og fokuserer på det kunstneriske synspunkt, tror jeg de fleste artistene selv ikke egentlig har noe stort problem med det. Jeg tror de synes det er tøft å vite at fansen går så langt for å skaffe seg en perle man ikke finner på noen CD'er. Jeg vet fler av de har uttalt seg i den retningen, men når plateselskapet bestemmer.. Det er uansett ulovlig, siden materialet har opphavsrett og du kopierer det uten samtykke. Ikke at mange bryr seg om det da.. :wink: Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Men om man ser forbi dette og fokuserer på det kunstneriske synspunkt, tror jeg de fleste artistene selv ikke egentlig har noe stort problem med det. Jeg tror de synes det er tøft å vite at fansen går så langt for å skaffe seg en perle man ikke finner på noen CD'er. Jeg vet fler av de har uttalt seg i den retningen, men når plateselskapet bestemmer.. Godt sagt. Selv om det ikke er lovlig så stiller det jo i en litt annen kategori enn piratkopier/MP3'er o.l. av offisielle utgivelser. De som går for bootlegs er jo fans som er spesielt opptatt av den aktuelle artisten og som formodentlig har 'alt' som artisten offisielt har utgitt allerede. Pga. publikumsstøy / dårlig lyd o.l. vil jo en bootleg i 99 av 100 tilfeller være et dårlig alternativ til en original CD og vil dermed neppe interessere 'tilfeldige lyttere'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå