Gå til innhold

Leoparden er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ikkje noko særleg spennande nytt i Leopard. Stort sett bare Spaces, og kanskje tidsmaskina, som fangar litt interesse, men er på ingen måte ting eg må ha. Trur nok ikkje det blir oppdatering med det første.

Enig i det. Det var i hvert fall det jeg tenkte før jeg så 300+ lista.

En del interessante ting der faktisk. Fortsatt ikke noe jeg ikke kan klare meg uten, men helt klart en del ting som får meg mer lyst på Leopard.

 

Blandt en av de interessante nyhetene kan det nevnes at Leopard støtter ODF.

Lenke til kommentar
For de som synes det er få nye funksjoner i Leopard kan se denne video-en: Link

Poenget er ikke at det er få funksjoner. Poenget er at det er få nyttige funksjoner som kan bli brukt.

 

De kule fuksjonene iChat kan sjelden brukes siden få har mac/AIM.

iMail er ikke speiselt interessant hvis man ikke bruker IMAP/Exchange og man ønsker å ha tilgang til ting eksternt.

Safari er lite interessant hvis man bruker Firefox, Camino eller Opera.

Parent Control er lite interessant når man ikke har barn.

Boot Camp er lite interessant hvis man foretrekker virtualiseringsprogramvare.

Time Machine er kult, men ikke speselt nyttig.

Cower Flow er kult, men heller ikke spesielt nyttig (i mine øyne).

 

Da blir det mest Stacks, Spaces, AND/NOT/OR i Spotlight, Quick Look, Front Row og noen av de andre småtingene som Kalkulator i Spotlight, Help Menu Search, Guest Log-In Accounts, Tabbed Terminal osv. som skal få deg til å oppgradere. Jeg tror jeg uansett hadde oppgradert hvis jeg hadde hatt tiger, men nå har jeg ikke mac. Så valget står bare mellom å kjøpe eller ikke kjøpe.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva som gjør time machine til et unyttig program? Du har jo verdens enkleste (og kuleste) backup-løsning - right in the palm of your hand! :)

 

Gleder meg også til Leopard, det skal bli koselig med et nytt OS fra Apple..! Synes den nye docken er tøff, særlig med den speil-funksjonen, men de blå prikkene i stedet for pilene syns jeg ikke noe om :/

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva som gjør time machine til et unyttig program? Du har jo verdens enkleste (og kuleste) backup-løsning - right in the palm of your hand! :)

Unødvendig er vel mer det korrekte ordet. Jeg har absolutt ingen problemer med å selv kopiere over filene mine over på en harddisk/DVD-er i ny og ne. Det er for såvidt greit nok at det går automatisk, men langt fra noen nødvendighet. Uansett finnes det jo drøssevis av sync programvare der ute så det er ikke noe problem.

 

Når det gjelder Time Machines andre bruksområde, nemmelig hente tilbake slettede filer og være et versjonkontrollsystem virket det som en bra tanke. Men jeg syns det mister litt av poenget det kun blir opprettet "gjennopprettningspunkter" når backup-disken blir koblet til. Når jeg har behov for å gå tilbake i tid er det som regel de enringene jeg foretok meg for 20 min eller noen få dager siden. Da gjelder Time Machine fint lite.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

For alle oss som har sett oss møkka lei på å ta backup manuelt er TimeMachine som sent fra oven. Dessuten har rutinene for å ta backup en tendens til å sprekke dersom man må gjøre det manuelt. Å koble til en av mine eksterne disker hver kveld skal jeg da alltids klare... Greit nok, det finnes automatisk syncing osv. men ingen er like tett integrert med operativsystemet slik TimeMachine er (eller like enkelt å sette opp). TimeMachine i tillegg til Spaces, samt forbedret Finder (noe jeg har ventet på lenge) og QuickLook er hovedgrunnene til at jeg oppdaterer, og jeg mener bestemt at en liten tusenlapp er mer enn verdt det da kun økt arbeidsflyt og bedre oppdatert backup vil lønne seg på lengre sikt.

Lenke til kommentar

Time Machine tar da backup automatisk? Den tar inkrementell backup hver time og full backup hver uke. Jeg anbefaler følgende artikkel om Time Machine for å se hvordan applikasjonen virkelig fungerer. Sett fra et "jeg har ikke Mac"-ståsted må jeg bare si at det virker som den beste backupfunksjonen som noen gang er implementert i noe operativsystem, noensinne. Rett og slett genialt.

Lenke til kommentar
Time Machine tar da backup automatisk? Den tar inkrementell backup hver time og full backup hver uke. Jeg anbefaler følgende artikkel om Time Machine for å se hvordan applikasjonen virkelig fungerer. Sett fra et "jeg har ikke Mac"-ståsted må jeg bare si at det virker som den beste backupfunksjonen som noen gang er implementert i noe operativsystem, noensinne. Rett og slett genialt.
Hvis jeg ikke tar feil så har vel Windows hatt lignende greier lenge. Bare at de har kallt det "Shadow Copy" og ikke gitt det like flashy grensesnitt.
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil så har vel Windows hatt lignende greier lenge. Bare at de har kallt det "Shadow Copy" og ikke gitt det like flashy grensesnitt.

Vet ikke om de fikk dette på plass i Vista, men ellers har det så vidt jeg vet bare vært tilgjengelig hvis man bruker Sharepoint. "Shadow copy" er langet mer slik en time machine/versjonkontroll-system skal være. Der blir endringene lagret i pc-en (evt. Sharepoint-serveren) og er tilgjengelig hele tiden. I Time Machine blir har jeg ikke hørt noe om at ting blir lagret på PC-en. Så hvis man bruker en ekstern harddisk har man ingen mulighet for å gå tilbake i tid hvis man har den eksterne harddisken med seg. Dette er det største problemet jeg ser med Time Machine.

 

Shadow Copy er på sin side ikke spesielt egnet til å ta backup. Det er ingen mulighet for å lagre ting på en lagringsenhet annet enn Sharepoint-serveren. Til det Time Machine mye bedre. Men det skal vel sies at Shadow Copy aldri har hatt noen intensjon om å være et sikkerhetskopieringsprogram.

 

Time Machine tar da backup automatisk? Den tar inkrementell backup hver time og full backup hver uke. Jeg anbefaler følgende artikkel om Time Machine for å se hvordan applikasjonen virkelig fungerer. Sett fra et "jeg har ikke Mac"-ståsted må jeg bare si at det virker som den beste backupfunksjonen som noen gang er implementert i noe operativsystem, noensinne. Rett og slett genialt.

Bra artikkel. Må kanskje revurdere noen noen av synspunktene mine. Var f.eks. ikke klar over at Time Machine faktisk lagret opprettingspunkter hver time. Men etter hva jeg så i artikkelen så jeg ingenting om at Time Machine lagrer endringer en hvis tid tilbake på PC-en. Dermed vil det fortsatt ikke kunne gå tilbake i tid hvis man ikke har med seg den eksterne harddisken, og da blir fort litt av vitsen med å gå tilbake i tid borte for min del.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener JonT. Det vil ikke være særlig praktisk for folk med bærbar, som flytter mye rundt på den. Men for personer som holder maskinen på samme sted hele tiden, er det veldig smart.

Det finnes vel ingen backupfunksjoner som kan garantere for backupens sikkerhet og samtidig være like mobile som en bærbar PC. Man kan muligens lage en egen partisjon på harddisken som sitter i PC-en og så sette Time Machine til å ta backup til denne, men bortsett fra at du da kan ta med deg backupen over alt, mister du jo litt av hele poenget med å ha en backup hvis f.eks. PC-en skulle bli stjålet eller harddisken ødelagt av en eller annen grunn.

 

Jeg ser på Time Machine som en fantastisk enkel backup-funksjon, der versjonering av dokumenter er en veldig kjekk ekstrafunksjon. Jeg ser ikke på Time Machine som et alternativ til f.eks. Subversion eller andre versjonshåndteringsverktøy, der backup er en ekstrafunksjon. Slik tror jeg ikke Apple ser på det heller, med tanke på hvor stor vekt de legger på nettopp ordet "backup".

Lenke til kommentar

asbjornu: Jeg er fullt klar over det, og det er nettop det som irriterer meg. Hvorfor er det ikke to forskjellige funksjoner, én Time Machine/Versjonkontrollsystem som ligger på harddisken og én backup funksjon som enten bare er et speil eller inneholder alle endringer gjort på haddisken i tillegg.

 

EDIT: Deilig å se at det går få en penere Dock.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Time Machine versjon 1.0 er en bra førsteversjon etter min mening. Så får vi håpe at produktet utvikler seg og får flere funksjoner i fremtiden. Enig i at det hadde vært kjekt med versjonshåndteringen lokalt, noe jeg tror det vil bli veldig mye enklere å få til når ZFS endelig blir standard-filsystem i OSX.

Lenke til kommentar
Time Machine versjon 1.0 er en bra førsteversjon etter min mening. Så får vi håpe at produktet utvikler seg og får flere funksjoner i fremtiden. Enig i at det hadde vært kjekt med versjonshåndteringen lokalt, noe jeg tror det vil bli veldig mye enklere å få til når ZFS endelig blir standard-filsystem i OSX.

Ja, tenkte på deg jeg óg. Bare la oss håpe det kommer da. ZFS-støtten som skulle komme i Leopard var vistnok bare lesing av ZFS-filsystemer. Så det er ikke så mye tegn på at de kommer å gjøre så veldig mye mer ut av det.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Tja, vi får se hva som skjer. Apple er visst på utkikk etter et nytt filsystem og HFS+ er tross alt 20 år gammelt. Men det er selvsagt en enorm jobb å bygge inn støtte for et nytt filsystem i et operativsystem, så at det ikke ble med i Leopard kan jeg skjønne. Vi må nok vente til OSX 10.6 i hvert fall.

Lenke til kommentar
Time Machine versjon 1.0 er en bra førsteversjon etter min mening. Så får vi håpe at produktet utvikler seg og får flere funksjoner i fremtiden. Enig i at det hadde vært kjekt med versjonshåndteringen lokalt, noe jeg tror det vil bli veldig mye enklere å få til når ZFS endelig blir standard-filsystem i OSX.

Ja, tenkte på deg jeg óg. Bare la oss håpe det kommer da. ZFS-støtten som skulle komme i Leopard var vistnok bare lesing av ZFS-filsystemer. Så det er ikke så mye tegn på at de kommer å gjøre så veldig mye mer ut av det.

Ikke vær så pessimistiske her nå da... Apple har jo allerede levert eksperimentell skriverettigheter til ZFS volumer i en developer seed, så det er godt mulig at vi ser full ZFS støtte ganske snart. Hvorvidt Apple vil implementere versjonhåndtering, og også kanskje en form for skyggekopier (som f.eks kan lages midlertidig til man kobler til en ekstern disk) gjenstår allikevel å se. Idéene vi har sett rundt dette temaet er slettes ikke dumme, og det hadde vært skikkelig deilig å ha så god kontroll over filer man har overskrevet/slettet ved en feiltakelse.

Lenke til kommentar
Blir dette OSet det som følger med bærbare allerede fra 26 okrtober, eller tar det litt tid? Og er det noen som har hørt noe mer om ryktene angående nye macbooks til lanseringen av Leopard?

 

AtW

 

Dette er jeg også veldig interessert i å vite. Er i ferd med å kjøpe meg en Mac nå, og hvis ikke Leo er med synes jeg det blir temmelig skralt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...