Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser etter rar klikkelyd

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg opplever at maskinen min fryser fullstendig når jeg prøver å lese fra den ene hard-disken min. Jeg hører en eller flere uregelmessige klikkelyder, som om hard-disken prøver å starte opp, og så fryser alt. Det er denne disken jeg har installert windows på, og naturlig nok vil ikke windows boote i det hele tatt. Jeg har tidligere opplevd at maskinen fryser mens den har kjørt i windows.

Lyden høres forøvrig litt ut som head_damage_1.wav [hitachi knowledge base], bare den er ikke så regelmessig.

Jeg har prøvd å boote i Linux som ligger på min andre disk. Det fungerer utmerket, men når jeg prøver å montere og deretter lese av deler av disken fryser maskinen. Samme symptomer som under windows. Ingen abnormaliteter i systemloggene, så dette må være en hardwarefeil. Når jeg ikke prøver å lese fra windows-disken fungerer alt fint.

Jeg har også opplevd at BIOS plutselig ikke klarer å detektere noen av mine primære IDE-disker (både windows-disken og linux-disken). Da må jeg inn i BIOS og prøve å auto-detektere den et par ganger, og plutselig funker det. Kan én defekt (primary) disk på én IDE-bus gjøre at BIOS ikke klarer å finne den andre (secondary)?

Jeg har kjørt både en badblocks og S.M.A.R.T. extended selftest på den, og den raporterer om feil begge tilfellene: 4 dårlige blocks. For meg virker det som om noe mekanisk er galt med disken og at jeg rett og slett må bytte den ut. Virker dette som en logisk slutning? Har noen andre opplevd noe lignende?

Endret av johj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har problem med at min maskin henger seg opp uregelmessig selv. Harddisken som er gåen. gidder ikke bytte før den gir seg helt ettersom jeg har tatt backup av alt som er viktig =P

Men jeg vil anbefale deg å prøve å få ut den informasjonen som er viktig hvis det er noe på den du vil beholde, også rett og slett kjøpe deg en ny disk. Harddisker holder somregel ikke lenger enn noen år, kommer an på hvor mye de brukes;)

Lenke til kommentar

Da har jeg skaffet ny harddisk, installert windows på den og det har fungert bra inntil nå. Nå får jeg samme problemet som jeg har hatt før :S BIOS er fryktelig tregt når det starter opp og klarer ikke finne harddisken. Jeg har prøvd å fjerne alle IDE-disker bortsett fra den _nye_ disken og fortsatt finner den den ikke. Jeg har siste versjon av BIOS. Noen tips? :(

Lenke til kommentar

Fikk det til nå, var tydeligvis en jumper som var feil satt på den ene HDen - hvis man kjører en WD HD som den eneste harddisken må man ha den på "Master Single" og ikke på "Master with Slave present" :p Likevel lurer jeg fortsatt på hvorfor maskinen min har kræsjet (frøset) med den nye harddisken og windows-installasjonen... Veldig merkelig. Hvordan bør man gå fram for å finne årsaken til dette?

Jeg testet den gamle harddisken igjen og den er faktisk ødelagt, så jeg måtte bytte den ut uansett (phew). Den vil ikke boote osv :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...