MindTooth Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Synes det var rart at MPEG-4 ikke var støtte. Men det trengs kanskje ikke. Birger Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Et spørsmål litt på siden: Når ble Blu-ray og HD-DVD først kjent for verden? (årstall) Når kom de aller første Blu-ray og HD-DVD-spillerne i salg? (årstall) Jeg har inntrykk av at tida flyr uten at det store gjennomslaget ser ut til å nærme seg noe særlig. Hvor mange år tror folket det vil ta før det blir vanligere å kjøpe HD-DVD film og Blyray-film enn DVD-filmer? Litt søking på google tyder på at Blu-Rayspillere ble lansert i Japan i 2003, og videre snusing førte meg til en artikkel datert til 3. november i fjor som melder om at Samsung er de første til å lansere en spiller på det norske markedet. Lesere og/eller brennere til pc dukket vel opp noen måneder før såvidt jeg husker. Svinedyr sak til 6000 spenn Tallene for HD DVD ser ut til å være 2003 for lansering av formatet, de første HD DVD-ROM'ene dukket opp tidlig i 2006 og HD DVD-opptakere kom på markedet i midten av 2007, så det ser ikke ut til at det går lynfort framover med noen av formatene. For min del kommer jeg til å holde meg til DVD i lang tid framover, delvis pga tilgjengelighet og delvis pga pris. De eneste jeg har sett som har Blu-Rayfilmer her i byen er Spaceworld og Free Record Shop, og når det er ca 1,5 hyllemeter med dvd for hver Blu-Raytittel, mange til 1/3 av prisen, så er valget enkelt for min del. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 For min del kommer jeg til å holde meg til DVD i lang tid framover, delvis pga tilgjengelighet og delvis pga pris. De eneste jeg har sett som har Blu-Rayfilmer her i byen er Spaceworld og Free Record Shop, og når det er ca 1,5 hyllemeter med dvd for hver Blu-Raytittel, mange til 1/3 av prisen, så er valget enkelt for min del. Hvilket var mitt poeng også. Det er LENGE til mamma kjøper HD-spiller, hun fikk seg DVD-spiller for 2-3 år siden. Pris, pris, pris og pris, sammmen med utvalget og pris på filmer avgjør denne kampen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Takk for googlingen Raven_Heart. Det betyr altså at begge formatene ble lansert for ca 4 år siden og de første spillerne nådde det norske markedet for omtrent et år siden. Jeg tipper disse tallene vil bli henholdsvis 9 og 6 år før det selges flere Bluray/HD-DVD-spillere enn det selges DVD-spillere. Muligens ennå lengre eller aldri om prisene holder seg litt for høye for folk flest og folk flest ikke ser forskjell eller nytte av å betale ekstra for det Bluray/HD-DVD har å tilby. Hvilket var mitt poeng også. Det er LENGE til mamma kjøper HD-spiller, hun fikk seg DVD-spiller for 2-3 år siden. Moren min arvet en DVD-spiller fra meg i sommer. Det ble hennes første. Hun har ennå ikke prøvd den og er allerede misfornøyd siden jeg fortalte at den ikke kan ta opp TV-programmer slik VHS-spilleren hennes kunne. Synd den gamle VHS-spilleren streiker. Lenke til kommentar
Jochi Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Viss det var sånn at noen filmer kom med spesielle egenskaper, som flere scener per sekvens (noen filmer har jo allerede dette da). i alle fall må det være revolusjonerende, og kanskje ikke være tilgjengelig på dvd, så hadde vel folk sett at hd-materiale er noe å tenke på. Jeg husker de første dvd... Man kunne endre subtitles, audio, se directors commentary, etc. Noe som man ikke kunne på vhs. Man kan jo få flere ting inn på hd-dvd/blu-ray, men det er vel ikke det samme som å ha ingenting (vhs->dvd kontra dvd->hd-dvd/blu-ray) Men som noen sier, så virker det som om hd-dvd/blu-ray er bare et mellomledd og noe bedre vil komme snart. Som holograf bilder, altså film i 3d. (kanskje det var litt for futuristisk, men forhåpentligvis skjønner dere hvor jeg vil hen ) Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Det jeg mener mangler med de nye spillerne, og filmene for den saks skyld. Er for lite "ekstra", og alt for liten promotering på hva som egentlig er bra med de nye formatene. Vi trenger å bli lekset på hva som er bra med enten Blu-ray eller HD DVD. Birger Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Imponerende med 60fps med B-R og HD-DVD, men 10k var litt mye for en videospiller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Med en pris på 10K er denne UAKTUELL for meg. Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Finnes nok av folk som har hylla full av billig-DVD-er til 49 kroner, som ikke gidder bruke 300 kroner pr. nye film på en spiller til 6-10k, dessverre. Såvidt jeg har forstått, er både Blu-ray og HD-DVD bakoverkompatibel med vanlig DVD? Lenke til kommentar
kristwa Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Dess mer teknologiske disse standardene blir, jo mer vil de vel appellere hovedsaklig til entusiaster tipper jeg. Det kommer til å gå lang tid før Ola Dunk som nettopp har kjøpt sin første LCD-TV kanskje innser at DVD ikke strekker til lengre. Og formatkrigen hjelper jo ikke på heller. Forvirrende for folk å forholde seg til to standarder som splitter filmmarkedet. Når det er sagt så legger jeg meg i entusiastgruppen. På min nye 40" 1080p TV så ser jeg hvor dårlig DVD-bilder etterhvert ser ut. Har testet med en del filmer rippet i 1080p (altså ikke helt Blu-ray/HD DVD kvalitet) og disse ser utrolig vakre ut i forhold. Det kommer ikke å gå lenge før jeg invisterer i en eller annen nestegenerasjonsspiller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hvor mange FPS gir vanlige DVD-er, HD-DVDer og Bluray? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har sett litt HD-DVD-film på en 40" Full-HD TV i det siste og er ikke særlig imponert over bildet på raske bevegelser. Bevegelsene virker som de hakker raskt av gårde omtrent som i et spill som går litt tregt bare at her er det konstant hakking på samme "frekvens". Treg responstid til LCD kunne nok hjulpet til med å glatte ut bevegelsene men det ser ut til at TVen har så rask responstid at det nærmest blir en "flimring" med konstant frekvens på ting som beveger seg raskt over skjermen. Det virker som det skyldes FPS på lagringsmediet og ikke noen svakheter ved skjermen. Er det bare 24 eller 30 FPS på slike filmer? Eller 60? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg vet ikke hva slags fps det er på hd-dvd og BD, men på vanlig dvd er det 24fps. Husk på at problemene du opplever kan være relatert til: Dårlig spiller Dårlig kvalitet på filmen som var lagt inn på hd-DVD-en. Dårlig bildebehandling/signalbehandling i tv'en. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jepp, jeg prøver bare å "feilsøke" litt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.50GB er heller ikke veldig mye...Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :DEdit: 2000 poster, jo De har jo laget blu-ray disker med 200gb også.De har ikke laget 200 Gb plater. Blu-Ray kan ha potensialet til å få nok lag for 200 el. 250 Gb. Tror det er 10 lag den kan ha. Men dette er meget langt unna, mest sannsynlig aldri. Hitachi skal prøve å lage en på 100 Gb, altså 4 lag. Og tatt i betrakning alle probleme de i dag har med å lage en 2-lags plate. Så er nok denne også meget langt unna.I BD produksjonen i dag, så må de kaste mellom 20-26% av alle 2-lags platene som lages. Noe som koster Sony mye penger, selv om volumene ikke er på DVD nivå enda.Og 50 Gb er mer enn nok. Selv 30 Gb platene til HD DVD holder i massevis for HD bilde og lyd. Når man får inn "Troy - Director's Cut" i full HD med Dolby True HD spor, filmen er 193 minutter lang, samt hauger med ekstra på en HD DVD disk. Og bildet er meget bra. Da trengs det ikke sp mye ekstra lagringsplass. Og tatt i betrakning at spesifikasjonene på utgivelsene nå ikke kommer til å forandre seg. Det blir ikke høyere oppløsning enn 1080p på mange år. Og det kommer nok ikke noen ny codec enn de 3 som i dag gjelder heller.Hvor mange FPS gir vanlige DVD-er, HD-DVD-er og Blu-ray?Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har sett litt HD-DVD-film på en 40" Full-HD TV i det siste og er ikke særlig imponert over bildet på raske bevegelser. Bevegelsene virker som de hakker raskt av gårde omtrent som i et spill som går litt tregt bare at her er det konstant hakking på samme "frekvens". Treg responstid til LCD kunne nok hjulpet til med å glatte ut bevegelsene men det ser ut til at TVen har så rask responstid at det nærmest blir en "flimring" med konstant frekvens på ting som beveger seg raskt over skjermen. Det virker som det skyldes FPS på lagringsmediet og ikke noen svakheter ved skjermen. Er det bare 24 eller 30 FPS på slike filmer? Eller 60? Jeg vet ikke hva slags fps det er på hd-dvd og BD, men på vanlig dvd er det 24fps.Husk på at problemene du opplever kan være relatert til:Dårlig spillerDårlig kvalitet på filmen som var lagt inn på hd-DVD-en.Dårlig bildebehandling/signalbehandling i tv'en.Vanlig DVD-er er lagret med 50 eller 60 bilder. Altså som video.På HD DVD og Blu-Ray så er de lagret på platen i 1080p/24Hz. Når dette skal vises på en TV som har full-HD, så vil det som regel gjøres en 3:2 pulldown. Hvor hardwaren. ganger opp bildet for å treffe 60 Hz. Først bildet 3 ganger, så neste bildet 2 ganger, så neste bilde 3 ganger osv.På panoreringer så blir dette hakkete. Hvis man har hardware som kan sende og mottak 1080p/24 så fikses mye av dette. Det har også blitt nevnt at hvis man kjører 1080i/60 så er det ikke alltid panoreringene blir hakkete. Og man taper ikke noe i bilde kvalitet heller.Simen. Hva bruker du som avspiller og fremviser? Lenke til kommentar
Njål Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hehe, jeg er spent på hvordan den marvell-delen gjør jobben, tatt i betraktning hvor hardt de suger på kontrollere til PC. AtW Nyere Marvell-chips til oppskalering/bildebehandling er gode nok til at Meridian bruker dem i et av sine produkter (det er riktignok fra lavere oppløsning, dvs typisk video-ipod-oppløsning, til opp til 1080p), og høstet relativt solid med lovord for denne skaleringen på årets CEDIA. Om denne (eller andre) Marvell-chip'en gjør en tilsvarende god jobb i forhold til andre løsninger med å skalere SD DVD er mer usikkert (Meridian har i hvert fall ikke gitt uttrykk for noen planer om å bruke Marvell i annet enn sin ipod dockingstasjon). Når det gjelder introduksjon av Blu-ray-spillere: Blu-ray var opprinnelig et opptaksformat, og det var opptakere som ble introdusert i Japan i 2003/2004. Første (og så vidt jeg vet andre) generasjons Blu-ray-opptakere er ikke kompatible med kommersielle Blu-ray ROMs. Første kommersielt tilgjengelige Blu-ray-spillere, (mer eller mindre*) fullt kompatible med kommersielle kjøpefilmer på Blu-ray kom vår/forsommer 2006. *Fullt kompatible med Blu-ray Profile 1 (Grace Period Profile), grunnversjonen av Blu-ray. 50gb høres kanskje mye ut nå, men man må tenke at dagens konsoller, samt filmformat nok skal bruks minst 5 år, før det kommer noe nytt igjen.Om 5 år, er ikke 50gb mye For film/video er 30 eller 50gb om 5 år 'mer' enn i dag, fordi kodekene man bruker blir mer effektive/mer effektivt brukt, dvs du får plass til mer/bedre kvalitet video på samme plass. Hvor mange FPS gir vanlige DVD-er, HD-DVD-er og Blu-ray? Både HD DVD og Blu-ray bruker i utgangspunktet 1080p/24fps som lagringsmedie (det vil for i hvert fall HD DVD etter hvert også komme støtte for 25fps, for de områdene der PAL/SECAM-varianter er/har vært vanlige, siden også digital HD-video ofte er spilt inn slik). DVD har 25fps i PAL-områder/~30fps i NTSC-områder. De fleste HD-spillere spiller av i 30fps og/eller 60i, mens noen av de nyeste spillerne (på begge formater) kan også sende ut 'native' 24p der skjerm takler dette. Hakking i bildet er mest sannsynlig pga 24p>30p (ideelt sender spiller ut 24p, som enten ekstern scaler, eller selve skjermen multipliserer opp til en 'ren' multippel av 24). Forøvrig en misforståelse eller dårlig formulering i artikkelen: Deinterlacing fremstilles som (eller er lett å forstå ment som) å doble antall linjer i et deinterlacet signal, mens det er å 'flette' sammen de altererende linjene. Skalering kommer i tillegg. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Det er jo en litt morsom ting angående denne LG spilleren. Forrige versjon BH100 kunne ikke kalle seg offisielt for en HD DVD spiller da den ikke hadde nettverks kontakt eller støttet HDi, som kreves for å kalle seg det. Det har BH200 fått nå. Men det morsomme er at denne gangen så er det BD delen som blir "dårligere" enn HD DVD. For LG BH200 blir første spiller på markedet med Blu-ray profil 1.1 (Alle spillere lansert etter 31. oktober 2007 skal støtte minimum dette). I profil 1.1 så støttes ikke bruk av nettverkskontakten opp mot det interaktive innholdet på BD platene. Det er eneste forskjell mellom Profil 1.1 og 2.0 (Som PS 3 vil få, mest sannsynlig i Firmwaren 2.0). For å få utnyttet det interaktive innholdet på BD platene som har profil 1.1 eller bedre (ingen enda), så må man laste ned innholdet til ett minnekort eller harddisk og kople det til spilleren. Da vil det funke som om man var koplet opp mot nettet. Litt dumt. En annen ting med disse nye profilene til BD, så nevnte en fra Denon, at de ventet med å utgi sin BD spiller til de kunne få Profil 1.1 om bord, fordi de ikke hadde fått det bekreftet offisielt at spillere med profil 1.0 (dagens) ville fungere problemfritt med BD plater med profil 1.1 eller 2.0. Tror BD leiren får ett enormt problem hvis de ikke blir bakover kompatible. Jeg blir ihvertfall ikke fristet til å kjøpe en ny Sone A spiller. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 @simen: Jeg har også reagert på hakkete avspilling av Blu-ray, særlig i scener med panorering/raske bevegelser. Grunnen til at dette er såpass tydelig på HD, tror jeg henger sammen med at bildet er såpass høyoppløselig og skarpt. Noe liknende opplevde jeg da jeg gikk fra CRT til LCD på PC-en. Jeg er nå avhengig av dobbel så høy fps for at bildet skal være mykt og behagelig. Har også hørt at bildeprosesseringen skal ha noe å si, men har sett Blu-ray på en angivelig god TV (en grundig 37") og hakkingen er der. Et søk på wikipedia ga dette. 1080p finnes tydeligvis i mange standarder: 24p, 25p, 30p, 50p, 60p. Med 60p vil nok bildet blir tålelig glatt med en god HD-spiller og god HD-skjerm, selv om 100p hadde nok vært å foretrekke. -Visjoner- Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Det beste er jo en nøyaktig match mellom TVens oppdaterinsfrekvens og frameraten, når det er sagt, så hadde det vel neppe gjort noe å uppe kvaliteten på kilden heller, kanskje på tide å bevege seg vekk fra 24 fps? AtW Lenke til kommentar
8086 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.50GB er heller ikke veldig mye...Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :DEdit: 2000 poster, jo De har jo laget blu-ray disker med 200gb også.De har ikke laget 200 Gb plater. Blu-Ray kan ha potensialet til å få nok lag for 200 el. 250 Gb. Tror det er 10 lag den kan ha. Men dette er meget langt unna, mest sannsynlig aldri. Husker jeg leste i 1996 om DVD formatet og at det skulle komme i opptil 18GB - altså 2 lag og tosidig. 11 år senere har jeg ennå ikke sett noe tilgjengelig som er mer enn 9GB. Jeg vil regne med at når det gjelder både HD-DVD og Blu-ray, så vil vi bare ha ènlags de første to-fire årene, og deretter vil det kanskje komme tolags (og kanskje tosidig). Men innen den tid så vil vi høre om neste teknologi... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.50GB er heller ikke veldig mye...Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :DEdit: 2000 poster, jo De har jo laget blu-ray disker med 200gb også.De har ikke laget 200 Gb plater. Blu-Ray kan ha potensialet til å få nok lag for 200 el. 250 Gb. Tror det er 10 lag den kan ha. Men dette er meget langt unna, mest sannsynlig aldri. Hitachi skal prøve å lage en på 100 Gb, altså 4 lag. Og tatt i betrakning alle probleme de i dag har med å lage en 2-lags plate. Neivel? http://www.hardware.no/nyheter/dvd_optisk/...-ray-disk/30812 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå