Nebbdyrudyr Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Heisann, høsten er her og det er på tide med noe skikkelig krim og spenning. Jeg er ute etter krim der det har blitt begått et tilsynelatende umulig drap, et lukket rom mysterium. Jeg har lest Sort messe av John Dickson Carr og har plukket opp at han var kløpper på denne typen fortellinger, sammen med Agatha Christie. Men begge har skrevet en del, så jeg trenger tips til hvor jeg burde begynne. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Tror du finner en del her. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Heisann, høsten er her og det er på tide med noe skikkelig krim og spenning. Jeg er ute etter krim der det har blitt begått et tilsynelatende umulig drap, et lukket rom mysterium. Jeg har lest Sort messe av John Dickson Carr og har plukket opp at han var kløpper på denne typen fortellinger, sammen med Agatha Christie. Men begge har skrevet en del, så jeg trenger tips til hvor jeg burde begynne. Leser du Dickson Carr fra 20-, 30- og 40-tallet, blir du ikke skuffet. Anbefaler at du etter "Sort Messe" leser "Den hule mannen" (The Hollow man), men det er mye å ta av hos Carr. Den som Carr var inspirert av, var den engelske forfatteren G.K. Chesterton, som også endte opp som detektiven Gideaon Fell hos Carr (mens førkrigsmodellen av Winston Churchill er detektiven Sir Henry Merrivale i Carrs bøker under pseudonymet Carter Dickson). Når det gjelder Chesterton (som kun skrev noveller, når det kommer til krim), anbefales "The Secret Garden", "The Invisible Man," "The Wrong Shape," "The Oracle of the Dog," "The Dagger with Wings" og "The Miracle of Moon Crescent" (som nevnt på wikipedia). Mvh Evig Student Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå