Gå til innhold

Guide-tråd:Hvilken hardware fungerer best med Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nvidia Geforce 8800 GTS er vel eit godt kort som du kan vurdere?

 

Ser lite vitsen i det. Bruker man bare PC-en til linux kan det være nok med et kort i 7-Serien.

For det første så ender man ikke opp med og spille de nyeste spillene på Linux-PC-en grunnet DirectX ikke finnes i linux (finnes emulator, men koster peng).

 

Heller gå for 8600GT eller noe i den dur, vis du ikke spiller på windows.

 

Edit: Ser ut som han gikk for et 8600 kort..

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Maskinvaren på denne maskinen bør ikke være noe problem i linux?

(link)

 

 

Nei, den der ser bra ut. Det som er "skummelt" med laptoper er om dvalemodusen slår inn når du klapper sammen maskina eller ikke. Og fingeravtrykkregistreringen er vel ikke alltid like god. Men dette er jo i grunn som bagateller å regne, resten av maskina skal fungere fint og flott! (på papiret..)

 

Btw, laptopoversikt her: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Lenke til kommentar
Maskinvaren på denne maskinen bør ikke være noe problem i linux?

(link)

 

 

Nei, den der ser bra ut. Det som er "skummelt" med laptoper er om dvalemodusen slår inn når du klapper sammen maskina eller ikke. Og fingeravtrykkregistreringen er vel ikke alltid like god. Men dette er jo i grunn som bagateller å regne, resten av maskina skal fungere fint og flott! (på papiret..)

 

Btw, laptopoversikt her: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Jeg bruker Arch Linux, så har allerede regnet med litt knoting. Men så lenge jeg får skjermbilde, lyd og wlan er jeg jo (nesten) fornøyd :p

Lenke til kommentar
Maskinvaren på denne maskinen bør ikke være noe problem i linux?

(link)

 

 

Nei, den der ser bra ut. Det som er "skummelt" med laptoper er om dvalemodusen slår inn når du klapper sammen maskina eller ikke. Og fingeravtrykkregistreringen er vel ikke alltid like god. Men dette er jo i grunn som bagateller å regne, resten av maskina skal fungere fint og flott! (på papiret..)

 

Btw, laptopoversikt her: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Jeg bruker Arch Linux, så har allerede regnet med litt knoting. Men så lenge jeg får skjermbilde, lyd og wlan er jeg jo (nesten) fornøyd :p

 

 

Hehe, jaok, da får du ha lykke til :p jeg måtte bare google wlan-kortet for sikkerhets skyld, og joda, det er støttet under linux. Så alt det vitale skal ihvertfall være på plass, og så får du se om du klarer å knote til resten av det ;)

Lenke til kommentar
Maskinvaren på denne maskinen bør ikke være noe problem i linux?

(link)

 

 

Nei, den der ser bra ut. Det som er "skummelt" med laptoper er om dvalemodusen slår inn når du klapper sammen maskina eller ikke. Og fingeravtrykkregistreringen er vel ikke alltid like god. Men dette er jo i grunn som bagateller å regne, resten av maskina skal fungere fint og flott! (på papiret..)

 

Btw, laptopoversikt her: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Jeg bruker Arch Linux, så har allerede regnet med litt knoting. Men så lenge jeg får skjermbilde, lyd og wlan er jeg jo (nesten) fornøyd :p

 

 

Hehe, jaok, da får du ha lykke til :p jeg måtte bare google wlan-kortet for sikkerhets skyld, og joda, det er støttet under linux. Så alt det vitale skal ihvertfall være på plass, og så får du se om du klarer å knote til resten av det ;)

Laptoppen ligger på postkontoret nå, så håper jeg får den til :p

Lenke til kommentar

Update:

Dette fungerer på Lenovo Thinkpad R61 med intel skjermkort:

 

1. Skjermkortet

2. WLAN

3. Lyd

4. Thinklight

5. volumtaster

6. justering av brightnes

7. Både touchpadden og trackpointen

8. LAN

 

Alt dette er testet med den nyeste ubuntu live-CD-en

 

Vesentlige ting som ikke er testet:

Suspend

Minijack ut

Mikrofon(?)

Batterilevetid

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen her har erfaring med MacBook og Ubuntu?

 

Saken er at jeg skal kjøpe en nye laptop etter at verken lydkort eller USB funker på min kjære IBM ThinkPad. Har nettopp fått øynene opp for Linux, men er litt usikker på hvor godt MacBook'en fungerer med Linux/Ubuntu, og eventuelt hvor bra det fungerer å bruke både OS X, Windows XP og Ubuntu på denne maskinen (har hørt om Boot Camp, men funker det med Linux også?).

 

Hardware'en på MacBook'en er som følger:

Intel 2,2 GHz (Dual-Core)

4 GB DDR2 SDRAM (667 MHz)

Serial ATA-150-HHD

Intel GMA X3100 144 MB DDR2 SDRAM

 

Vil alt dette fungere bra med Ubuntu, og har noen erfaring med dette?

 

Ser som sagt også etter en passende laptop fra Lenovo, har noen et passende forslag på en som fungerer godt med Ubuntu til +/- 15000kr?

Lenke til kommentar

En ny update på thinkpadden. Kjører nå Linux Mint. Batteritiden ser ut til å ha blitt noe lavere enn da jeg kjørte Vista. Alt annet fungerer. Volum-knappene som skal være hardwira til lydkortet fungerer ikke som de skal. De har jeg derfor satt opp slik at de styrer volumet i gnome.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om noen her har erfaring med MacBook og Ubuntu?

 

Saken er at jeg skal kjøpe en nye laptop etter at verken lydkort eller USB funker på min kjære IBM ThinkPad. Har nettopp fått øynene opp for Linux, men er litt usikker på hvor godt MacBook'en fungerer med Linux/Ubuntu, og eventuelt hvor bra det fungerer å bruke både OS X, Windows XP og Ubuntu på denne maskinen (har hørt om Boot Camp, men funker det med Linux også?).

 

Hardware'en på MacBook'en er som følger:

Intel 2,2 GHz (Dual-Core)

4 GB DDR2 SDRAM (667 MHz)

Serial ATA-150-HHD

Intel GMA X3100 144 MB DDR2 SDRAM

 

Vil alt dette fungere bra med Ubuntu, og har noen erfaring med dette?

 

Ser som sagt også etter en passende laptop fra Lenovo, har noen et passende forslag på en som fungerer godt med Ubuntu til +/- 15000kr?

 

Har dessverre ikke hatt gleden av å prøve Ubuntu på en macbook selv, men her er ihvertfall en guide: https://help.ubuntu.com/community/MacBook

 

Tror du skal få besvart de fleste spørsmålene dine der. Jeg -tror- ikke det skal være noe stort problem å kjøre ubuntu på de specsene du nevnte, ihvertfall.

 

Ellers er laptoper generelt litt varierende, men -stort sett- skal det viktigste fungere. Nå som ATi frigjør stadig mer informasjon om teknologien sin kan det kanskje være verdt forsøket å prøve med et ATi-skjermkort på maskina, men nvidia har vært veldig gode på linux lenge, så det er ganske det tryggeste valget. Dette må du uansett undersøke nærmere før kjøp.

 

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

dette er et ok sted å begynne når du jakter på laptoper. Jeg tror uansett Levono er et smart valg for å kjøre linux. Prøv å finne noen modeller du kunne tenke deg, så kan jeg/vi heller hjelpe deg med å kartlegge dem fremfor at vi skal lete gjennom store mengder maskiner som ikke er aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har dessverre ikke hatt gleden av å prøve Ubuntu på en macbook selv, men her er ihvertfall en guide: https://help.ubuntu.com/community/MacBook

 

Tror du skal få besvart de fleste spørsmålene dine der. Jeg -tror- ikke det skal være noe stort problem å kjøre ubuntu på de specsene du nevnte, ihvertfall.

Takk for svar.

 

Jeg fant en egen Ubuntu på Santa Rosa-guide etter litt leting på Wiki og med Google, og det var vel bare webkameraet som ikke fungerte om jeg husker rett.

 

Vet jeg burde lete ltt mer, men når det uansett er 14 dager returrett på nettet bestiller jeg bare en MacBook og prøver. :whistle:

Lenke til kommentar

Kan legge til at Asus P5KL _IKKE_ går under den litt vell rause "de fleste Asus-hovedkort". Noen nyere Asus-hovedkort er et rent helvete i Linux da man må installere driverne manuelt. Og ikke regn med at det følger med noen bruksanvisning. Så sjekk før du kjøper Asus-hovedkort.

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Kan legge til at Asus P5KL _IKKE_ går under den litt vell rause "de fleste Asus-hovedkort". Noen nyere Asus-hovedkort er et rent helvete i Linux da man må installere driverne manuelt. Og ikke regn med at det følger med noen bruksanvisning. Så sjekk før du kjøper Asus-hovedkort.

 

Interessant å høre. Selv har jeg Asus P5KPL, og det fungerte helt fint ut av boksen. Det kan være at ditt kort er av en modell som enda ikke har blitt rullet inn i linux-kjernen. Hvilken CPU bruker du?

 

Bare som et lite forresten: Det samme hovedkortet ga meg helvete i Windows. Av en eller annen grunn klarer ikke XP å forstå PCIe-porten, så jeg blir sittende med 800x600-oppløsning som max, og 4 bits farger. Jeg har installert drivere for både skjermkort og hovedkort opptil flere ganger uten hell. Så nå har jeg kasta vinduene på dør.Trenger jeg XP noe mer blir det virtualisering. Bare kjipt at jeg kjøpte E4500-cpu og ikke E6xxx da, ettersom 6000-serien har virtualiseringsstøtte. Men jaja. Jeg har ikke brukt windows på over et halvt år uansett..

Lenke til kommentar
Hardware er:

E6750

Asus P5KL

Samsung SpinPoint 500GB

Chieftec 400W

Et Radeon X1300X (?)

Egentlig et fett da jeg bare har PC-en installert med Ubuntu Server ed. Så det er ikke stillt noen store krav til grafisk ytelse. Med mindre det skal tegnes tables i MySQL da :tease:

 

hehe, true. Men har du prøvd å kjøre en Ubuntu Desktop Live CD for å sjekke hvordan det går? Mulig det er forskjell i støtten på de to versjonene, server skal vel helst være litt mindre og dermed dårligere utstyrt..?

Lenke til kommentar

Jeg er like god til å bestemme meg som en 6-åring.

 

Har lest hva dere sier om Lenovo + Linux, har vært strålende fornøyd med min gamle ThinkPad.. og så idag en Lenovo X61s live. Det var nærmest kjærlighet ved første blikk. :love: Hadde egentlig satt som kriterie at den skulle være 13-tommer og koste under 15K, men f%KK it... jeg kjøper bare ny laptop hvert 4år.

 

Intel Centrino Pro Core2Duo 1.6GHz LV

Intel GMA X3100

Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

4GB DDR II SDRAM (667MHz PC2-5300)

160GB Serial ATA-150 (5400 rpm)

 

Alt dette skulle vel fungere fint med Ubuntu? Vet noen om fingeravtrykkleseren fungerer med Ubuntu?

 

OT: Heter det SDRAM når det er 667Mhz PC2-5300? Vil disse fungere?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...