Equerm Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hei, jeg kjører fedora core 7 og når jeg skriver ifconfig i terminalen får jeg opp command not found. Noen som vet hva som gjør dette? Mvh, Equerm Endret 17. oktober 2007 av Equerm Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Skriv /sbin/ifconfig i stedet så fungerer det nok. Noen andre kan sikkert forklare hvorfor det å skrive /sbin foran. Kan tenke meg at det er en path som mangler et eller annet sted for auto oppslag eller hva man nå skal kalle det. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Ja det fungerte, tusen takk Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Grunnen til at du ikke bare kan skrive ifconfig er at sbin ikke ligger i standard "path" til vanlige brukere, hvis du derimot logger inn med "su -" i terminal så vil det fynke fint. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Det gjorde det ja, tusen takk Endret 17. oktober 2007 av Equerm Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Du kan eventuelt legge sbin inn i PATH. For å se hva som ligger i PATH nå, skriv user@host:~$ echo $PATH For å legge inn /sbin i PATH: user@host:~$ PATH=/sbin:$PATH : (kolon) brukes for å adskille de forskjellige banene, så dette betyr at du setter PATH til /sbin pluss det som ligger i PATH nå. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Ok, men dette blir vel slettet så snart jeg avsultter terminalevinduet. Er det en måte å lagre dette på, slik at jeg får det for alltid? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Ok, men dette blir vel slettet så snart jeg avsultter terminalevinduet. Er det en måte å lagre dette på, slik at jeg får det for alltid? Legg 'export PATH=$PATH:/sbin' nederst i ~/.bashrc, så bør det funke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå