Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Har sett at mange lurer på om det er noe mer de må ha i tilleggtil kamera, objetiv evt. blits. Tenkte jeg kunne skrive hva jeg ser på som praktiske ting utenom kamera, objektiv og blits, som kan være kjekke å ha, og som jeg får bruk for. Om andre har noe å tilføre så skriv et innlegg å kanskje en begrunnelse så fører jeg det inni lista. Trådløs fjernkontroll Hverken man bruker mye eller lite stativ, så kan en trådløs fjernkontroll være smart å ha. Billig, liten og praktisk. Ekstra minnekort Etter min mening bør det være like stort som hovedkortet, eller større. Kjekt å ha om du plutselig finner ut at du vil ta masse bilder uten å stikke hjem for å laste inn på PC-en. Ekstra batteri Både til kamera og blitz. Utrolig surt når du står der uten strøm til kameraet og DET motivet forran deg. Også billige, men utrolig kjekt å ha. Da trengerman også ikke stresse om man plutselig skal på noe, og batteriet i kameraet er halvt tomt. AA batteri til blitzen er også ok å ha med. Batterilader Man bør ha en batterilader til AA batteri om man bruker blitz. Billigere i lengden, og de som lages nå er meget gode. Adapter Adapter som gjør at man kan bruke AA-laderen i bilen. Om slike adaptere fins for litiumlader vet jeg ikke,men skulle gjerne hatt en. Støvklut Ikke noe oppvasksfille,men en liten klut beregnet for briller kan være kjekt å ha om man får noe dritt på linsa eller sensoren. (Nå skal ikke jeg anbefale å rengjøre den med fille, men det erfullt mulig, og er man på høyfjellet så tror jeg ikke Japan Foto sender opp 2 stk for å fikse det, men det kan vi ta senere, evt sende PM til JPStoney å høre hva han har å tilby) Filter Jeg bruker UV-filter, hovedsaklig for å beskytte frontlinsa. Andre bruker pola filer, ND filer og graderte filtre. Har ikke satt meg skikkelig inn i hva som er på markedet til hva av priser, men koster betydelig merenn UV-filter. Stativ Pussig at dette ikke er nevnt allerede. Uunværlig hjelpemiddel ved lengre lukketider, panorering, osv. Underkategorier av dette punktet kan være tungt og stødig, lite og lett og monopod. Solblender For å unngå flare. Hjelper også til med beskyttelse av frontlinsen. Lommelykt For kreativ lyssetting. L-Brakett For å feste kameraet i vertikal posisjon på stativet. Den beskytter også kameraet når det faller i bakken. For den som fotograferer MYE: Enda fler minnekort Det er bedre med fler "små" minnekort enn et stort. f.eks 4 x 2GB er bedre enn ett 8GB. Det er billigere i innkjøp; og om et kort ryker, så mister du ikke alle bildene. Blåsebelg Enkel og billig verktøy for å rense støv fra mattskive, speil og sensor. Giottos Rocket hvis du har masse penger, eller gå på apoteket og kjøp en øreskylle-sak (glemt hva den egentlig heter). Ekstern harddisk med kort-leser Disse boksene har internt batteri og kortleser, slik at du kan ta backup av minnekortene dine. Det finnes rimelige enheter som bare har et par knapper, og dyre enheter med display, slik at du kan se på bildene. For den litt mer avanserte: Vinkelsøker For å bruke kameraet nær bakken. Søker med forstørrelse For å lettere kunne stille skarpt ved manuell fokusering. Endret 17. oktober 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Bra tiltak. Har man god råd, og fotograferer mye, så er det et par ting til som er nyttig. Enda fler minnekort Det er bedre med fler "små" minnekort enn et stort. f.eks 4 x 2GB er bedre enn ett 8GB. Det er billigere i innkjøp; og om et kort ryker, så mister du ikke alle bildene. Blåsebelg Enkel og billig verktøy for å rense støv fra mattskive, speil og sensor. Giottos Rocket hvis du har masse penger, eller gå på apoteket og kjøp en øreskylle-sak (glemt hva den egentlig heter). Ekstern harddisk med kort-leser Disse boksene har internt batteri og kortleser, slik at du kan ta backup av minnekortene dine. Det finnes rimelige enheter som bare har et par knapper, og dyre enheter med display, slik at du kan se på bildene. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Stativ Pussig at dette ikke er nevnt allerede. Uunværlig hjelpemiddel ved lengre lukketider, panorering, osv. Underkategorier av dette punktet kan være tungt og stødig, lite og lett og monopod. Solblender For å unngå flare. Hjelper også til med beskyttelse av frontlinsen. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Matpakke med drikke og toaltettpapir - når man glemmer tid og sted på fotosafari.. Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Skiven som fester kameraet til stativet Selvsagt, men jeg har glemt det hjemme ved et par anledninger, og DET er irriterende...! Ellers (er ikke stæsj, kanskje): 1. Tømme minnekortet før du går ut 2. Ta det ut av datamaskinen (og sette inn i kameraet) før du går. Jada, jeg har feilet der også.. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 L-Brakett for å feste kameraet i vertikal posisjon på stativet. Den beskytter også kameraet når det faller i bakken. Vinkelsøker for å bruke kameraet nær bakken. Søker med forstørrelse for å lettere kunne stille skarpt ved manuell fokusering. Lommelykt for kreativ lyssetting. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Stativ Pussig at dette ikke er nevnt allerede. Uunværlig hjelpemiddel ved lengre lukketider, panorering, osv. Underkategorier av dette punktet kan være tungt og stødig, lite og lett og monopod. Solblender For å unngå flare. Hjelper også til med beskyttelse av frontlinsen. Tok stativ som en selfølge, sammen med kamera, objektiv og blits, men ok.. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Tok stativ som en selfølge, sammen med kamera, objektiv og blits, men ok.. Det var bare det at du nevnte de andre selvfølgene, men ikke denne Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Tok stativ som en selfølge, sammen med kamera, objektiv og blits, men ok.. Det var bare det at du nevnte de andre selvfølgene, men ikke denne Rett i det. Men man vet ofte når man trenger et stativ. Jeg tenker mer på småting, som de fleste ikke husker å kjøpe. Men så klart, ikke alle skjønner at man ikke kan ta stjerne bilder uten stativ, (De fleste kan ikke det i alle fall) Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Mr. Olsen ...som photocaddy (never leave home without him...) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) huh? Regner med dette var ment eget sarkastisk? Endret 17. oktober 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Truger - Fryktelig kjekt å ha på vinteren, hvis man må noen meter ut i det hvite helvetet for å fotografere. Lommelykt - For å kunne se fokusringen i mørket. og for å finne minnekortet som du mistet på bakken. Snaps - Blir ikke bedre bilder, men det blir morsommere å vente. Plastpose - kjekt å ha over kamera hvis det er dårlig vær. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Truger - Fryktelig kjekt å ha på vinteren, hvis man må noen meter ut i det hvite helvetet for å fotografere. Lommelykt - For å kunne se fokusringen i mørket. og for å finne minnekortet som du mistet på bakken. Snaps - Blir ikke bedre bilder, men det blir morsommere å vente. Plastpose - kjekt å ha over kamera hvis det er dårlig vær. Jeg velger å ikke ta med noe fra deg. Det er mer tenkt til selve kameraet/fotograferingen. Lommelykt er nevnt, snaps er liksom ikke det som skal til for det tekniske, og truger er bare et framkomstmiddel. Da kan man nevne fly, og sykkel og alt mulig. Plastikposer er ikke noe jeg ser på som et innkjøp. Det har man uansett. Men å ha med ut på tur kan være lurt, men jeg tenkte mer påting man skal kjøpe å ha hjemme om man trenger det. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Kameraveske - Greit å ha en sekk eller veske til å ha objektiver og hus i samt minnekort, lader, batterier ol. milt Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Skikkelig gummiokular- For de av oss som har ulidelig trange og mørke søkere (mao de fleste om man sammenligner analogverden), så er dette et ufattelig billig og kjærkomment tillegg. Gjør evaluering av motivet enklere da man slipper å anstrenge synet så mye i sterkt lys. Dessuten slipper man å gni nesa mot skjermen kontinuerlig. Jeg bruker en kombo av: -Nikon DK-22 -Nikon F3 eyepiece -Nikon DK-4 Fungerer fint på D40, D50, D70, D80, D100 og D200 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hvitbalansekort Kjekt å ha hvis fargetemperaturen er noe usikker. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Et par tynne arbeidshansker for bekyttelse mot regn og kulde. - En kald fotograf er en dårlig fotograf. Han/hun har lett for å velge den raskeste løsningen på et problem, i stedet for den beste. I spesielle tilfeller som kamuflasjefotografering o.l.: Tisseflaske. - Det er mildt sagt surt og kaldt, å tisse i buksa. Mvh Endret 23. oktober 2007 av fototim Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Vil også anbefale følgede, under visse forhold: Beanbag Praktisk dersom man har lange og tunge objektiver som bør hviles på noe. En stoffpose nesten full av erter eller lignende gir godt og stabilt underlag. Monopod Praktisk dersom man ikke vil bære på for mye, men likevel ønsker seg en slags stativ. Hjelper stort på å holde kamera og objektiv stødig, spesielt om man i tillegg kan lene seg/kameraet mot et tre, vegg eller lignende. Fungerer også som en vandrestav og kan usttyres med et enkelt og greit stativhode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå